Nu har jag gjort det!!
Re: Nu har jag gjort det!!
Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Nu har jag gjort det!!
30 och 36 mm för oljeledningarna.
36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.
Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.
Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Nu har jag gjort det!!
Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn
Re: Nu har jag gjort det!!
Många bra tips igen Poppe, ska se om jag kan svetsa ihop ett sånt stöd. Blir ett bra svetsprojekt, noob där me. Detta är ett gift, dreglar över ännu ett projekt dessutom.Poppe wrote:Det står bra beskrivet hur du plockar ur motor och låda i Bentley-boken. Man bör vara två.
Det är verkligen inte svårt.. Motor/låda sitter bara med fyra skruvar, sen är det bara anslutningar till bränsle, olja/vevhusvent, gas, växellåda, drivaxlar (häng upp dem med snöre) samt el som ska lossas.
Re: Nu har jag gjort det!!
Bra tips!! ska tänka på det.HenrikL wrote:Erfarenheten från min första urplockning av motor och låda är att det svåraste var att lossa oljeledningarna. Se till att ha bra fasta nycklar (tror det var 30 mm) och läs på vilka delar som är dyra respektive billiga om något måste förstöras för att tas loss.
Last edited by olahed on Sat Feb 27, 2016 8:33 pm, edited 1 time in total.
Re: Nu har jag gjort det!!
Vi är två men ska se om jag kan snickra ihop ett sånt stöd.MagnusW wrote:30 och 36 mm för oljeledningarna.
36 mm finns på biltema billigt och av tillräckligt bra kvalité.
Underlättar om man är två när man ska ta ner motorn på en domkraft, en som manövrerar domkrafter och kollar att allt går fritt, en som håller balansen på motorn på domkraften.
Last edited by olahed on Sat Feb 27, 2016 8:32 pm, edited 1 time in total.
Re: Nu har jag gjort det!!
Ska göra ett försök med svetsen, ska bara införskaffa en först.Johannes wrote:Tillräckligt dyr motor för att det skal vara förnuftigt att svetsa ett stöd som passar i domkraften och hjälper till att balansera när man monterar ner motorn
Re: Nu har jag gjort det!!
Under tiden vi håller på med småfix på bilen funderar vi vad vi ska göra med lacken. Vi har liksom inga bra alternativ tycker vi, pest eller kolera. Det finns väl bara dom 2 vanliga sätten att göra det på, göra det ordentligt från bar plåt eller lacka "med stängda dörrar".
Första alternativet är inget alternativ, vi har inte möjlighet eller tid. Andra alternativet är inte heller bra då färgen vi då måste ta(den nuvarande blå) inte är en original Porschefärg ens men det lutar väl ändå åt det eftersom att lacka med stängda dörrar och byta färg är väl ännu sämre eller gör man sånt?? Stängda dörrar och återgång till originalfärg???? En annan blånyans kanske??
Första alternativet är inget alternativ, vi har inte möjlighet eller tid. Andra alternativet är inte heller bra då färgen vi då måste ta(den nuvarande blå) inte är en original Porschefärg ens men det lutar väl ändå åt det eftersom att lacka med stängda dörrar och byta färg är väl ännu sämre eller gör man sånt?? Stängda dörrar och återgång till originalfärg???? En annan blånyans kanske??
Last edited by olahed on Mon Feb 29, 2016 12:16 pm, edited 1 time in total.
Re: Nu har jag gjort det!!
Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.
Under tiden så fixa det värsta, lacka om fronten om det behövs, fixa stenskott, polera lacken etc.
Min egen bil har behövt en ny lack ett par år, men jag väntar till jag har tid, plats och pengar (alternativt mycket pengar ), under tiden har jag lackat om stötfångare / frontplåt.
Under tiden så fixa det värsta, lacka om fronten om det behövs, fixa stenskott, polera lacken etc.
Min egen bil har behövt en ny lack ett par år, men jag väntar till jag har tid, plats och pengar (alternativt mycket pengar ), under tiden har jag lackat om stötfångare / frontplåt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Nu har jag gjort det!!
Jo hade gärna gjort det, men börjar ha ganska många projekt nu och behöver bli av med ett, denna kan behöva skeppas iväg när vi är klara så kan nog inte riktigt vänta så länge.MagnusW wrote:Jag skulle vänta till ni har tid och/eller råd att göra det riktigt och till originalfärgen, det är bilarna värda.
Re: Nu har jag gjort det!!
GODA NYHETER!
Blev en sejour i garaget med Coupèn där vi äntligen bytte bränsleaccumulator i veckan som var. Bilen startade och efter ett lite finetuning gick den riktigt bra, t.o.m bättre än när den kom hit. GÖTT!!
Kallstartsproblemen också borta verkar det som, vi epoxylimmade igen sprickan i popupventilslocket som tillfällig lösning och vi håller tummarna att det var där den tjuvnöp luft. Bara resten kvar nu
Tack för hjälpen!
Blev en sejour i garaget med Coupèn där vi äntligen bytte bränsleaccumulator i veckan som var. Bilen startade och efter ett lite finetuning gick den riktigt bra, t.o.m bättre än när den kom hit. GÖTT!!
Kallstartsproblemen också borta verkar det som, vi epoxylimmade igen sprickan i popupventilslocket som tillfällig lösning och vi håller tummarna att det var där den tjuvnöp luft. Bara resten kvar nu
Tack för hjälpen!
Re: Nu har jag gjort det!!
Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också. Därefter la bränslepumpen av och nu senast var det generatorn som byttes ut, så nu går den som en dröm . Inredningen är i princip helt klar, vi har bara instrumentbrädan kvar sen blir det ny lack. La upp en bild på Facebook sidan.
Re: Nu har jag gjort det!!
Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Nu har jag gjort det!!
Jag skickade den till ett ställe i England kostade typ 3k sek.HenrikL wrote:Vem renoverade varmkörningsregulatorn? Jag är lite osäker på funktionen i min.olahed wrote:Har inte uppdaterat på ett tag men det har hänt en hel del på bilen, vi har fått ordning på motorn. Först bytte vi accumulatorn som jag skrev om tidigare, det hjälpte men vi behövde skicka varmkörningsregulatorn på renovering också.