Styva däck till 15"

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Styva däck till 15"

Post by Rickard M »

Hej, Skrev just samma tråd på rejsa men lika bra att fråga här med. Har ju en smal -71 a med endast 5,5x15 fälgar.
Image
Kör mest inspirerad gata soliga dagar, glassätning osv. kanske någon slalom eller prova på bana någon gång.

Som jag sagt tidigare är jag sjukt missnöjd med mina Hankook
Image

Otroligt svajiga, otäcka på slingriga vägar, så är sugen på att byta mot något styvare och gärna "snyggare".
Dimensionen jag har nu är 195/60-15 och det är jag nöjd med, bilen är lite sänkt och tycker det kan bli lite väl hög profil med helt original mässiga. Annars har visst Avon CR6ZZ väldigt bra omdöme
Image
Då är det 185/70-15 som gäller, ser fint ut, men lite högt i min smak
Image
Dock är de väldigt dyra...
Ett annat AVON som ser coolt ut är ACB9
Image
Finns i något som heter 6.0/25.5-15 vet inte riktigt vad det översätts till men det står fälg 6-8"
Också extremt dyra men de absolut snyggaste däcken tycker jag är Michelin TB15/TB5
Image
De är dock för breda för mig, finns det några andra liknande? Hittade dessa mer regnmönstrade PB20
Image
De finns i 205/55HR15 och ska enligt uppgift passa med Rim Width 5.5-7.5 Borde gå in under skärmarna va, med priset är lite väl över budget... (£366.00 incl VAT/st)
Även fast det inte är så klassiskt skulle jag även kunna tänka mig TOYO 888, men de finns väl bara i 195/55-15 är lite orolig att de bli för låga?
Image
Eller Kumho V70 verkar bra, tipsades om i en annan tråd nyligen.
Image
Vet inte vilken dim som skulle vara bäst där finns ju i höga 185/70 eller toklåga 195/50, /55 såg jag i någon lista men de kanske inte görs längre?
Ett annat däck som kanske kan vara bra men inte R men för mitt syfte helt ok, inte så snyggt dock, verkar vara Adrenalin re002
Image
De finns 195/60-15.
Sen hittade jag just dessa http://rallyshop.se/produkt/Malatesta-MRX-19560-15
Image
Såg ju sjukt balla ut (tycker iaf jag) och väldigt billiga, går det att åka gata med sådana? Står ju att de är godkända men ser ju lite bullriga ut... Blev en lång text men hoppas ni förstår lite vad jag är ute efter, tips mottages tacksamt.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Styva däck till 15"

Post by henca »

I Porsches listor över rekommenderade däck skall 911or med 5.5Jx15-fälgar ha däck som bara är 165 breda. På 6Jx15 rekommenderas 185/70R15 eller 195/65R15. Fast på 356 rekommenderas i samma lista både 165 och 185-däck på 5.5Jx15.

Det går säkert att hitta bra (och mer prisvärda) däck som inte är N-märkta, men om man inte vet av egen eller andras erfarenheter hur däcket funkar med våra svansmotorbilar är risken om man chansar att man drabbas av den där otäcka svajiga känslan.

Själv kan jag tyvärr inte bistå med tips om bra däck utan Porsche-märkning, feg som jag är har jag gjort det lätt för mig och köpt N-märkta däck.

m v h Henrik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Styva däck till 15"

Post by gtBen »

Rickard M wrote:Annars har visst Avon CR6ZZ väldigt bra omdöme
Image
Då är det 185/70-15 som gäller, ser fint ut, men lite högt i min smak
Image
Dock är de väldigt dyra...
Avon ser väldigt tuffa ut, särskilt i väldigt breda dimensioner men inte tuffare än tex Vredestein i din bredd.
avon.JPG
avon.JPG (24.57 KiB) Viewed 12274 times
Rickard M wrote: Finns i något som heter 6.0/25.5-15 vet inte riktigt vad det översätts till men det står fälg 6-8"
Också extremt dyra men de absolut snyggaste däcken tycker jag är Michelin TB15/TB5
den typen av dimension är först bredd på slitbanan i tum, sedan höjden i tum. Det blir då 15cm bredd och 65cm i höjd.
Michelins TB-däck har motsvarande men måtten i cm.

Bengt
@lagteknik
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

Vad jag förstår är du inte ute efter originalutseende typ Vredestein Sprint Classic eller Michelin XVX.

Att åka med R-däck på gata tycker jag inte är så bra, bättre då att ha dubbla uppsättningar fälgar och slänga på R-däcken när man kör på bana. :wink:

R-däck!
Kumho V70A är ett snabbt R-däck (Kumho är smala i storlek).
Toyo är långsammare än Kumho (ska du inte tävla spelar det inte så stor roll) men är något mer gatanpassat (Toyo är breda i storlek så be att få prova dem på däckfirman innan du bestämmer dig så de går dit).


Gatdäck!
Det här är testvinnare flera ggr. ( OBS ganska smala i storlek så provmontera ett däck innan du bestämmer dig).
Jag har haft det på 17 och 18 tums fälg och det var ok.
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-215990

Pirelli har N-märkt däck men det finns bara i 70 profil vad jag kan se.
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-209487
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Styva däck till 15"

Post by Rickard M »

Tack för input, det där med belastningsklass hade jag dålig koll på, vad innebär N-märkning, eller gäller det att hitta hög siffra bara så är stommen styv?
Originalmässigt är väl 185/70 mest "rätt" men jag är liksom ute efter sådan här klassisk race look tex med hoosier, men de är väl olagliga i Sverige?.
Image

Dessa Kumho såg bra ut annars
Image

ser att det står Ecsta men mer ser jag inte...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Styva däck till 15"

Post by henca »

Rickard M wrote:vad innebär N-märkning, eller gäller det att hitta hög siffra bara så är stommen styv?
N-märkning innebär att däcket har blivit godkänt av Porsche, då finns däcket med i någon lista från Porsche som går att ladda hem från http://www.porsche.com/usa/accessoriesa ... eapproval/

Siffran efter N börjar på 0 första gången en däckmodell kommer med i listan. Om däcktillverkaren gör någon förändring i däckmodellen kan modellen bli godkänd igen, men då räknar man upp siffran. Man skall inte blanda olika N-märkningar på samma bil.

m v h Henrik
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

Den övre ser ut att ha Hoosier Pro Street Radial.
https://www.hoosiertire.com/strttire.htm

De är inte E-märkta utan bara DOT-märkta. Däck till fordon som är av 1980-årsmodell omfattas inte av kraven för E-märkning så det däcket ar nog OK i Sverige bara du har tillräcklig mönsterdjup. Jag har ingen aning om det är svajigt eller styvt i stommen.

67.an med den underbara Green Olive-färgen har Kumho Ecsta (verkar vara ett RSX men är ej 100 på det) den har dessutom American Racing-fälgar som är trevliga, en bil i min smak.. Fast jag tycker att det är lite för låg profil på däcken fram.

Henca förklarade N-märkning väldigt bra.

Bifogar en bild till på den särdeles fina 67:an :wink:
Attachments
67 Green Olive.png
67 Green Olive.png (494.73 KiB) Viewed 12234 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

Kollade upp Yokohama S.drive som är väldigt bra gatdäck för sportigare körning.. Har det på vardagsbil i 18" (otroligt bra grepp, stabilt och väldigt förutsägbart, bättre än Continental Sport Contact 5 som är flerfaldig testvinnare).

Trodde inte att S.drive fanns i 15".

Enligt den här sidan verkar 205/55 15 passa på early 911? (obs bilen har 6" fälg, hade nog satsat på 195 på 5,5"-fälg)
http://911motorsport.be/?page_id=1530

Det kommer förmodligen bli lite mindre rullomkrets vilket ger piggare bil, det kanske du kan leva med :wink:

Hittade det på däckonline både i 195/55 15
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-138684

Och i 205/55 15
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-129217

Det fabrikatet och modell på däcket hade jag valt (om man inte är så noga med originalutseende och värdesätter körkänsla).
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Styva däck till 15"

Post by MagnusW »

Bry dig inte om N-märkning, ett bra kvalitetsdäck är ett bra däck oavsett märkning.

Däck som jag provat:
RE002 Jättebra gatdäck som klarar tuff körning.
R888 Jättebra däck som funkar även på gata, kan vara högljudda på vissa underlag.
Hankook RS2, skitdäck alla kategorier fast de klarade bana rätt bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Styva däck till 15"

Post by MagnusW »

Poppe wrote: Däck till fordon som är av 1980-årsmodell omfattas inte av kraven för E-märkning
Är du säker?
Har för mig jag kollat upp det där och det fanns någon hake... Kommer inte ihåg vad.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Poppe wrote: Däck till fordon som är av 1980-årsmodell omfattas inte av kraven för E-märkning
Är du säker?
Har för mig jag kollat upp det där och det fanns någon hake... Kommer inte ihåg vad.
Enligt Tranportstyrelsen står det att däck till fordon som är av 1980-årsmodell omfattas inte av kraven för E-märkning utan styrs av andra regler.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... personbil/



Kollade med Transportstyrelsen ang "andra regler" och det som gäller för däck till bilar från 80 och äldre är att:

Man måste ha däck som är godkänt för minst 180 kmh (för förstärkt däck gäller minst 170 kmh)
Om bilen från 69 eller nyare måste däcket klara den lastvikt/axelvikt som är angiven av tillverkare.

Annars är det inga övriga krav.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Styva däck till 15"

Post by MagnusW »

Nice, öppnar ju upp för Hoosier och Avon !! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by peterc »

Jag har R888 och det är faktiskt 225/45 bak, däcksverkstan jag köpte dem av sa att det inte fanns 50 profil men det tror jag nu efteråt är fel. Fram är det 205/50. Jag var orolig för att det skulle bli för lågt bak men det har det inte blivit. Bilen går mycket bättre än de 20 åriga Pirelli jag hade förut, greppet är fantastiskt. Hoppas bilden följer med
Attachments
Kinnekulle.JPG
Kinnekulle.JPG (33.67 KiB) Viewed 12149 times
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

MagnusW wrote:Nice, öppnar ju upp för Hoosier och Avon !! :)


Alla däck går (på gata) bara kraven på däckmönster, hastighet samt last uppfylls.

Sommardäck måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup i huvudmönstret (motsvarar de mittersta 75% av slitbanans bredd) runt hela däckets omkrets.

Vilka regler som gäller för däck på bankörning bestämmer nog arrangör från fall till fall.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Styva däck till 15"

Post by MagnusW »

Poppe wrote: Vilka regler som gäller för däck på bankörning bestämmer nog arrangör från fall till fall.
För PCS banmöten:
Förare och fordon skall uppfylla samma krav som gäller vid färd på allmän väg.

Men det kanske PeterC har synpunkter på?

Samma sak för PCS slalomcup. Kanske ett hemligt vapen mot GT3orna i R-klassen, åtminstone i ett år. ;)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

peterc wrote:Jag har R888 och det är faktiskt 225/45 bak, däcksverkstan jag köpte dem av sa att det inte fanns 50 profil men det tror jag nu efteråt är fel. Fram är det 205/50. Jag var orolig för att det skulle bli för lågt bak men det har det inte blivit. Bilen går mycket bättre än de 20 åriga Pirelli jag hade förut, greppet är fantastiskt. Hoppas bilden följer med
Underbar bil, kul att du använder den..

Det hade inte skadat med lite högre profil bak eller möjligtvis en liten sänkning (eller både och) men det är en smaksak. :wink:

Det har funnits R888 i 225/50 15 tidigare. De kanske har slutat att tillverka dem?

Kumho V70A finns i 225/50 15
http://www.camskill.co.uk/m12b0s677p0/T ... _225_50R15
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Poppe wrote: Vilka regler som gäller för däck på bankörning bestämmer nog arrangör från fall till fall.
För PCS banmöten:
Förare och fordon skall uppfylla samma krav som gäller vid färd på allmän väg.

Men det kanske PeterC har synpunkter på?

Samma sak för PCS slalomcup. Kanske ett hemligt vapen mot GT3orna i R-klassen, åtminstone i ett år. ;)
Nja...

Misstänker att det är Hoosier R6 som du tänker på (väldigt snabbt däck med otroligt bett)


Det uppfyller ju inte krav vad det gäller däckmönster på allmän väg, vet ej vad det har för hastighetsindex eller tillåten lastvikt?

Det kanske kan bli godkänt på bana, det är upp till arrangör att avgöra.
Attachments
Hoosier R6.jpg
Hoosier R6.jpg (61.01 KiB) Viewed 12138 times
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by peterc »

Poppe wrote:
peterc wrote:Jag har R888 och det är faktiskt 225/45 bak, däcksverkstan jag köpte dem av sa att det inte fanns 50 profil men det tror jag nu efteråt är fel. Fram är det 205/50. Jag var orolig för att det skulle bli för lågt bak men det har det inte blivit. Bilen går mycket bättre än de 20 åriga Pirelli jag hade förut, greppet är fantastiskt. Hoppas bilden följer med
Underbar bil, kul att du använder den..

Det hade inte skadat med lite högre profil bak eller möjligtvis en liten sänkning (eller både och) men det är en smaksak. :wink:

Det har funnits R888 i 225/50 15 tidigare. De kanske har slutat att tillverka dem?

Kumho V70A finns i 225/50 15
http://www.camskill.co.uk/m12b0s677p0/T ... _225_50R15
Sänka är inte att tänka på, med plasttank är den på gränsen där framme som den är.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by peterc »

Poppe wrote:
MagnusW wrote:
Poppe wrote: Vilka regler som gäller för däck på bankörning bestämmer nog arrangör från fall till fall.
För PCS banmöten:
Förare och fordon skall uppfylla samma krav som gäller vid färd på allmän väg.

Men det kanske PeterC har synpunkter på?

Synpunkten är att vi följer de regler som vi själva satt upp, punkt slut. Är inte reglerna bra får man ändra dem, men det är inte aktuellt. Anledningen är att vid en olycka med olagliga däck så blir det nog inte ett öre från If
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

peterc wrote:
Poppe wrote:
peterc wrote:Jag har R888 och det är faktiskt 225/45 bak, däcksverkstan jag köpte dem av sa att det inte fanns 50 profil men det tror jag nu efteråt är fel. Fram är det 205/50. Jag var orolig för att det skulle bli för lågt bak men det har det inte blivit. Bilen går mycket bättre än de 20 åriga Pirelli jag hade förut, greppet är fantastiskt. Hoppas bilden följer med
Underbar bil, kul att du använder den..

Det hade inte skadat med lite högre profil bak eller möjligtvis en liten sänkning (eller både och) men det är en smaksak. :wink:

Det har funnits R888 i 225/50 15 tidigare. De kanske har slutat att tillverka dem?

Kumho V70A finns i 225/50 15
http://www.camskill.co.uk/m12b0s677p0/T ... _225_50R15
Sänka är inte att tänka på, med plasttank är den på gränsen där framme som den är.
Du missuppfattade mig, det var bak jag menade.

Om du sänker bak kommer tanken högre upp från backen. :wink:
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by peterc »

[/quote]

Sänka är inte att tänka på, med plasttank är den på gränsen där framme som den är.[/quote]

Du missuppfattade mig, det var bak jag menade.

Om du sänker bak kommer tanken högre upp från backen. :wink:[/quote]

Nej, det var nog du som missuppfattade mig. När jag gick från 50 till 45 profil sänktes bilen bak med 11 mm och tanken höjdes mycket marginellt. (Räkna på hävarmsförhållandet runt framaxeln så får du se). Om jag nu ska sänka av estetiska skäl så måste jag sänka även fram för att behålla "anfallsvinkeln". En sån här bil är lite vinglig redan som den är i dryga 200 i slutet på Mantorprakan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Styva däck till 15"

Post by Poppe »

Vi ser lite olika på det helt enkelt och det är OK.

Din bil är fin oavsett :wink:
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Styva däck till 15"

Post by gtBen »

peterc wrote:däcksverkstan jag köpte dem av sa att det inte fanns 50 profil men det tror jag nu efteråt är fel
De däcken finns där jag köpte mina, på Petterssons Däck - http://www.däckpåväg.se/se/vara-dimensi ... 88-gg.html

Bengt
@lagteknik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Styva däck till 15"

Post by mikael »

På 5.5x15 satt det original 165VR15, alltså 80-82 profil. 185/70 går nog bra och kanske 195/65 med även om det börjar kännas brett? Moderna lågprofil är nog ok för bankörning men visst ser det roligare ut med en högre mer klassisk profil?

Är inte priset för avskräckande säger jag Avon CR6ZZ. Fantastiska på väg men de skall också vara bra på bana har jag hört från de som provat. Inte som ett renodlat bandäck kanske men bra nog för blandad gata/bana.

Annars Vredestein sprint classic, väl under halva priset av Avon.

Michelin TB15 fanns förr i smal dimension 15/625-15 eller något? Motsvarade 185/70-15 men har för mig att de inte länge går att få tag i.

Pirelli P6000 är väl Porsches egna rekommendation men jag vet inte hur de är nu. Tydligen är gummiblandingen uppdaterad (N2?) men efter att ha kört de gamla är jag inte jättesugen att prova de uppdaterade... Dessutom dyra.
Pirelli Corsa P7 Classic skall vara bra men ännu dyrare och vet inte om de finns i rätt dimension. Slits tydligen väldigt fort med.

Nä Avon CR6ZZ i 185/70-15 säger jag om du klarar priset, trevliga köregenskaper och klassisk look!
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Styva däck till 15"

Post by Rickard M »

Kul med lite aktivitet på forumet :)
Ja CR6ZZ har visst väldigt bra omdömme på en gammel Porsche har jag läst.
Tycker de är lite dyra dock
Image

För nästan halva priset får man V70 i samma dimension, riktigt R däck med strålande omdömen
Image

Men jag kanske borde komma ner på jorden och satsa på bra "vanliga" däck. Var det på Porschen du MagnusW hade provat Potenza RE002? Troligtvis är väl de bra mycket bättre än mina befintliga skit Hankook om man läser om dem. Bra pris iaf. 4 till priset av ett om man jämför med Avondäcket även om det kanske inte ser helt tidsenligt ut, primärt är jag ut efter tryggare egenskaper, inte som att åka runt på skumgummi. Sen är nog min personliga profil höjd 60 som de finns i, eftersom min bil är så låg tycker jag det passar bättre än 70. 50/55 är jag rädd blir för lågt.
Image
Image
Men måste dubbelkolla, hur är lastindex kopplat till känslan i stommen, är det det där 88 som båda de däcken verkar ha?
Tittar man på Kumho´t ovan så har det 89? Antar att det är mer parametrar än så..?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply