Banpreppa en original bil

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
laxen911
Posts: 83
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Banpreppa en original bil

Post by laxen911 » Tue Nov 10, 2015 9:50 pm

Hej,

Söker som ni redan vet en färdigpreppad ban/busbil med ST stuk. Men några av er föreslog i föregående tråd alternativet att utgå från en originalbil i bra skick och göra mindre omfattande "bolt-on" mods (som relativt enkelt kan återställas vid behov). Om vi utgår från en original 911 E tex och utvecklar detta lite mer: exakt vilka modifikationer skulle ni föreslå och vad kostar de uppskattningsvis? Tänker främst på chassi, växellåda (short-shift), avgas, bromsar, fälgar, inredning/karosdelar (kofångare), etc?
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Wed Nov 11, 2015 12:45 am

Motor:
En E eller S kan man nog låta vara, byter man tex ljuddämpare till något som flödar bättre kan man få "flat spots" där motorn går magert. Nackdelen men MFI är att det inte går att justera speciellt enkelt.

Växellåda:
Ingen short shift, det dödar lådan fortare bara. Man kan förlänga spaken 10 cm tillsammans med en short shift för bättre ergonomi.
En nedväxlad låda med diffbroms är däremot en fin (och dyr) uppgradering.

Kaross:
Ducktail, bagaggehuv, framskärmar, kofångare fram och bak i glasfiber.
Bakruta i plast.
Ur med all inredning, RS-matta och RS dörrsidor, två skalstolar. Finns replikor av gamla Recarostolar som är tuffa eller något modernare om man vill.
Halvbur och 6-punktsbälten.

Bromsar:
Med lite lättad bil så räcker Carrera 3.2 skivor och ok långt. Om det är en T-bil kan kan få byta fjäderben fram för att få infästningar med rätt CC-mått för uppgraderingar.

Hjulupphängning:
Nya bussningar överallt, lär behövas. Original gummi eller tex elephsntracings polybronze bussningar.
Styvare torsionsstavar 21 mm fram 29 mm bak, kan vara en bra utgångspunkt om bilen är lätt och man inte bara ska köra bana.
Nya stötdämpare, Bilstein Clubsport funkar rätt bra. Finns ju Öhlinare och sånt också....
Någon form av annan topplagring i fjäderbenen fram så man får in mer camber, för camber är viktigt.
Kolla gärna in på www.elephantracing.com, finns hur mycket som helst och de är hjälpsamma och har bra service.

Fälgar:
Fuchs så klart :) Finns väl förståss andra lätta och starka fälgar, men jag tycker man ska hålla sig till 15" eller 16". Toyo 888 är kalasdäck till både bana och gata, även om det sista blir lite av en kompromiss.

Allt ovan är saker man kan skruva av och på.
Det är inte skrivit i någon större prioritetsordning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
peterc
Posts: 602
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Banpreppa en original bil

Post by peterc » Wed Nov 11, 2015 9:39 am

Ja det var en lång lista Magnus skrev men jag håller med om det mesta. Ställbara krängningshämmare är bra för att ballansera över / understyrning så att det passar ens körstil. Som nybörjare vill man nog ha lite överstyrt, sen ju fortare men åker dess då mindre överstyrning vill man ha. (Det blir liksom av sig själv)
Cirka 18 mm stavar med ställbara hävarmar, gärna steglöst.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

laxen911
Posts: 83
Joined: Sat Oct 10, 2015 9:22 pm
Location: Stockholm

Re: Banpreppa en original bil

Post by laxen911 » Wed Nov 11, 2015 1:08 pm

Tack för den välskrivna listan Magnus!

Låter bra men listan är som sagt lång - någon som vågar sig på en grov uppskattning vad allt detta kostar, om vi håller oss till kaross, bromsar och hjulupphängning enl Magnus förslag ovan (fast minus ducktail, framskärmar, bagagehuv och plastbakruta)? Kanske någon som gjort ett liknande projekt tidigare?

Ang avgas: jag tänker mig headers med dubbla utblås, men jag är främst ute efter ljudet och "stuket" samt viktminskning. Vill dock inte att det ska påverka motor/effekt negativt förstås. Bör man anpassa MFI-systemet/pumpen på en org 2.2 E om man skaffar headers och sportdämpare med dubbla utblås? Är detta dyrt/krångligt?

En annan sak som jag funderar på är om det behövs extra oljekylare om man ska köra PCS banträffar med en 911E? Dvs ingen extrem värme eller väldigt långa körpass.

/Rikard
Rikard L
912/6 -65 signalröd

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Wed Nov 11, 2015 1:55 pm

Ja, det var en lång lista, men man behöver inte gör allt på en gång. Skrev bara upp saker man kan göra för att få en kul busbil utan att förstöra något.

Hjulupphängningen kan vara bra att göra på en gång så slipper man dubbelarbete.

Jag kollade lite snabbt på Elephantracing.
Stavar, stötdämpare, bussningar, topplagringar fram, fjäderben med uppflyttade spindlar (så man kan sänka bilen och få rätt geometri ändå) och ställbara krängningshämmare går på drygt $6000.

Men då är ju nästan allt nytt i hjulupphägningen.

Carrera OK kan man nog hitta relativt billigt, ett par tusenlappar. Funkar med tidiga Boxster ok också, men det kanske är lite dyrare.

Jag är dålig på MFI, men man kan kolla på vad Porsche använde som original sportljuddämpare, de bör funka bra.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
peterc
Posts: 602
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Banpreppa en original bil

Post by peterc » Wed Nov 11, 2015 3:56 pm

Greja inte för mycket med ljuddämperiet. Risken är stor att du inte FÅR köra på PCS banmöten. :cry:
Lägg pengarna på något som får bilen att gå fortare. :)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Wed Nov 11, 2015 4:22 pm

Jag tror man ska kunna använda sportljuddämparen, som jag har på min Targa. Det är den med två pipor 30 cm från varandra i mitten.
Den kan man bygga från en originaldämpare, då kan man välja att behålla originalpipan till vänster men kanske dölja den lite och rikta nedåt.
Då kan man ha lösa pluggar att sätta för antingen pipan till vänster eller de två i mitten. Det är nån lösning Perry hittade på för länge sedan för att inte rallybilarna skulle låta så mycket på transportsträckorna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Poppe
Posts: 338
Joined: Wed Aug 09, 2006 9:15 pm

Re: Banpreppa en original bil

Post by Poppe » Wed Nov 11, 2015 5:08 pm

Bra skrivet av Magnus, håller med om det mesta.

Lite tips:
Skaffa bilen först, kolla över förutsättningarna och ta en ordentlig funderare och sätt upp en målsättning om vad du vill uppnå, lätt att bygga bort sig och få en bil anpassad mest för bana medan man kanske kör mestadels på landsväg, blir lätt jobbigt då..

Att köra med hörselskydd och helbur på gatan är jobbigt i längden. Halvbur räcker på gatbil som körs på bana ibland och varvtider blir marginellt bättre om man rensar bilen på ljuddämpande material men är väldigt jobbigt på gatan.

Hitta en lagom medelväg som fungerar OK på både bana och gata.

Ha inte för bråttom med att börja ändra på saker och gör inte många ändringar på en gång.

OBS! Varning utfärdas, det drar lätt iväg och blir DYYYRT.. Därför bra att ha en plan.

Jag tycker att lätt early 911 med smala däck inte ska vara satt för hårt i fjädring, 21-29 stavar är nog i hårdaste laget men det är en smaksak och väldigt beroende på vilken körstil man har. En 911 är väldigt belönande om man vågar köra offensivt och utnyttjar "obalansen" till sin fördel.
Åk gärna med någon som kan köra.

Bra exempel på offensiv körstil :wink:
http://youtu.be/iWPWwRE9kaQ

Justerbara krängare är inte dumt för att hitta bästa balans.
Khumo V70A är väldigt bra däck.
Börja med att byta till bananpassade bromsbelägg innan du byter till större skivor och ok, att bromsa sent och hårt bygger mindre värme än att bromsa löst och länge.

User avatar
Rickard M
Posts: 1013
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Re: Banpreppa en original bil

Post by Rickard M » Wed Nov 11, 2015 9:51 pm

Intressant, kapar tråden lite och utökar fråga angående däck, är så missnöjd med mina vingelsvålar, de där Khumo såg ju trevliga ut, http://mocomp.se/img/cms/filer/Prislista-Kumho-V70.pdf är hårdheten gummit i sig, är det hårt som gäller med mest gata? Undra om 185 eller 195 är lämpligast på smal bil? Annars tycker jag Toyo ser coola ut också, är de mer extrema?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Typ 1 1964 2110cc (Såld)
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Thu Nov 12, 2015 12:26 am

Som gatdäck med mycket bra prestanda kan jag rekomendera Yokohama ad08r.

På 6" fälgar skulle jag rekomendera 195 alla gånger.

Annars är mitt favoritdäck hittils Toyo 888, mycket bra på bana och riktigt hyggligt även på vägen greppmässigt. Men tyvärr är möstret väldigt högljut på vissa typer av asfalt. Alltså på den nivån att man tror att något är trasigt som att ett hjullager precis skurit. Men på andra typer av asfalt kan de vara de tystaste däcken jag kört.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Thu Nov 12, 2015 12:38 am

21/29 mm är inte för hårt, det är inte mycket styvare än original. Det är ca 50% styvare fram och 150% styvare bak, men man vill öka mer bak än fram. Det låter mycket, men det är ganska moderata fjäderkonstanter 21 mm motsvarar 230 in/lbs och 29mm 270 in/lbs. Ska man sätta det i relation med något, så skulle en ren racebil ha nästan det dubbla.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
Bernard
Posts: 327
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Banpreppa en original bil

Post by Bernard » Fri Nov 13, 2015 12:24 am

Efter min ganska omfattande research angående setup på ST:n har jag framförallt talat med en tysk som byggt några av de snabbaste liknande racebilarna därnere. Hans rekommendation är 21mm i fram och 26mm i bak på en lätt racebil, alltså mycket mjukare än jag trott. Min bil väger nu ca 920kg tom och en gatbil blir förstås något tyngre. I alla fall känns den mycket bra med den här setupen även om jag inte hunnit sortera ut den fullt ännu.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

User avatar
Jakesta
Posts: 64
Joined: Tue Oct 21, 2014 2:55 pm
Location: Luleå

Re: Banpreppa en original bil

Post by Jakesta » Fri Nov 13, 2015 10:27 am

Har mycket att göra med vilka däck man använder också, en ST med magnesiummotor är säkert ganska lätt bak med relativt sett breda framdäck, då kan man nog köra lite neutralare balans på fjädrarna?
Sen går banorna i europa oftast betydligt fortare än de svenska som är ganska långsamma och knixiga, i snäva kurvor blir ju bilen per automatik mer understyrd än i långa vida kurvor så på tex nurburgring vill man nog ha en mer neutral bil och ganska mjuk setting eftersom bilen rör sig så mycket.

Hårda dämpare och styva krängare + lätt bil "hjälper" fjädrarna också så att säga vilken fjädersetup som är bäst är nog ganska svårt...
911 SC 3.0 -81

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Fri Nov 13, 2015 10:52 am

Har nu 21/29 på min targa och jag tycker det är för mjukt, men targan har lite högre tyngdpunkt sen är min bil helt olättad också.

Förra året körde jag 21/27 och jag måste säja att skillnaden är inte speciellt stor.

Har ett excellark någonstans där man kan leka med olika styvheter på stavar och krängare för att se hur balansen, i teorin, ändras.


På min 69a som kommer bli lättare, under 1000kg har jag 400/600 in/lbs fjädrar. Motsvarar stavar som är grövre än vad som går att få dit, typ 24/36. Men det blir bara "wheel rates" på ca 70 N/mm resp 100 N/mm, vilket inte är extremt på något sätt. Kommer inte ihåg vilken frekvens det blev med min bils vikt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 8:30 pm
Location: Stockholm

Re: Banpreppa en original bil

Post by Selu » Fri Nov 13, 2015 10:59 am

MagnusW wrote:Motor:
En E eller S kan man nog låta vara, byter man tex ljuddämpare till något som flödar bättre kan man få "flat spots" där motorn går magert. Nackdelen men MFI är att det inte går att justera speciellt enkelt.

Växellåda:
Ingen short shift, det dödar lådan fortare bara. Man kan förlänga spaken 10 cm tillsammans med en short shift för bättre ergonomi.
En nedväxlad låda med diffbroms är däremot en fin (och dyr) uppgradering.

Kaross:
Ducktail, bagaggehuv, framskärmar, kofångare fram och bak i glasfiber.
Bakruta i plast.
Ur med all inredning, RS-matta och RS dörrsidor, två skalstolar. Finns replikor av gamla Recarostolar som är tuffa eller något modernare om man vill.
Halvbur och 6-punktsbälten.

Bromsar:
Med lite lättad bil så räcker Carrera 3.2 skivor och ok långt. Om det är en T-bil kan kan få byta fjäderben fram för att få infästningar med rätt CC-mått för uppgraderingar.

Hjulupphängning:
Nya bussningar överallt, lär behövas. Original gummi eller tex elephsntracings polybronze bussningar.
Styvare torsionsstavar 21 mm fram 29 mm bak, kan vara en bra utgångspunkt om bilen är lätt och man inte bara ska köra bana.
Nya stötdämpare, Bilstein Clubsport funkar rätt bra. Finns ju Öhlinare och sånt också....
Någon form av annan topplagring i fjäderbenen fram så man får in mer camber, för camber är viktigt.
Kolla gärna in på http://www.elephantracing.com, finns hur mycket som helst och de är hjälpsamma och har bra service.

Fälgar:
Fuchs så klart :) Finns väl förståss andra lätta och starka fälgar, men jag tycker man ska hålla sig till 15" eller 16". Toyo 888 är kalasdäck till både bana och gata, även om det sista blir lite av en kompromiss.

Allt ovan är saker man kan skruva av och på.
Det är inte skrivit i någon större prioritetsordning.
Tack för en bra post samt andras kommentarer då jag befinner mig i en situation där jag skulle vilja prova på lite bankörning nästa år, men behöver preppa bilen innan för det.

Blir det roligare att köra bilen för att den är hårdare? Har funderat på om bättre däck och hårdare dämpning verkligen gör det roligare eller om det bara flyttar gränserna ytterligare.

Min har konidämpare som är ganska slut, original krägningshämmare och turbostavar(26) bak. Hade tänkt byta dämparna i vår, forza rekommenderade club sport medan dom som hjälper mig med kärran tycker sport. Dom flesta på PP rekommenderar HD(turboavstämning). Mitt mål är att ha en underhållande bil, som fungerar bra både för lite längre vanlig körning samt enstaka besök på bana.

Tyckte även det var intressant vad du skrev om short shifter. Bytte växelknut samt bussningar för växellådan, vet inte om det är relaterat men märkte när jag fick tillbaka den att 3an fastnat några gånger samt när en duktig förare rattade bilen så gnuggade han lite på backen vid snabba nerväxlingar. Så har funderat på att införskaffa en wevo, seine systems eller rennshift. Men enligt vad du skriver låter det som en dålig investering om man bryr sig mest om att saker ska hålla. Wevo har dock en annan produkt som fungerar som gateshifter: http://www.wevo.com/Products/Transmissi ... eshift.htm
Vad skulle du rekommendera, behålla standard samt byta ut fjädrar eller kanske wevoshiftern med längre växelspaken?

Har bytt till originalbelägg runt om, det funkar mycket bättre för vanligt bruk. Hade tänkt byta fälgar till ett par 16x7/16x8 med 225/245, har ni nå förslag på bra passande däck. Kollade lite på bridgestone RE11.

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Fri Nov 13, 2015 12:34 pm

Ja, jag tycker nog det blir roligare när bilen är styvare. Den reagerar snabbare och blir inte lika "båtmässig", den kan luta en hel del i kurvorna. Men det är förstås inte tråkigt att köra en originalbil för den delen.
En hygglig förstahjälpen-åtgärd är nya Bilstein Clubsport dämpare, eller nya ställbara Koni sport. De styvar upp litegrann, även om det inte är optimalt med hårda dämpare och mjuka fjädrar.

Jag har två rekommendationer för bra gatdäck som funkar på bana om man inte vill köra r-däck:
*Bridgestone Adrenaline RE002
*Yokohama advan ad08r
De finns i 15 och 16 tum, dock inte i jättebreda varianter, men upp till 225 i alla fall.

Angående växelföraren. Har du satt dit bussningar i knuten med helt runda hål, dvs inget "spel" framåt och bakåt så bör du ha ordentligt stumma växellåds och motorfästen när du kör aktivt. Sen kan det vara injusteringen av knuten som inte är optimal på din bil om man är nära backen.
Ett alternativ till Wevo gateshifter (vilken jag tror är bra) är den spärren som Perry sätter in i lådan. De funkar på liknande sätt.
jag är inte så insatt i de andra du nämner, de kan vara bra.
Men vad som INTE är bra med ett short shift är att du växlar fortare, därvid ger du synkringarna kortare tid på sig att göra sitt jobb. Dessutom blir det kortare "i sidled" mellan tex 2 och 4, vilket gör det enklare att växla fel och lägga i 2an istället för 4an och då har man ett ganska dyrt motorras nära.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Fri Nov 13, 2015 12:43 pm

Selu wrote: Tack för en bra post samt andras kommentarer då jag befinner mig i en situation där jag skulle vilja prova på lite bankörning nästa år, men behöver preppa bilen innan för det.
Tycker definitivt du ska försöka köra lite bana!!
Du är väldigt välkommen till Porscheklubben och våra banmöten! Fler gammelbilar måste ut och köras som det var tänkt!

Våra klassik-banmöten är inte för nybörjare, utan då ska man ha kört någon gång i nybörjarklassen innan. Men när man väl "kvalificerat sig" så är de underbara.
Nästa år kör vi preliminärt dagar på dessa banor: Knutstorp, Kinnekulle, Mantorp, Gotland och Rudskogen.
PeterC man kanske kommentera mer om klassik konceptet (om han tycker det behövs.)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 8:30 pm
Location: Stockholm

Re: Banpreppa en original bil

Post by Selu » Fri Nov 13, 2015 1:08 pm

MagnusW wrote: Angående växelföraren. Har du satt dit bussningar i knuten med helt runda hål, dvs inget "spel" framåt och bakåt så bör du ha ordentligt stumma växellåds och motorfästen när du kör aktivt. Sen kan det vara injusteringen av knuten som inte är optimal på din bil om man är nära backen.
Ett alternativ till Wevo gateshifter (vilken jag tror är bra) är den spärren som Perry sätter in i lådan. De funkar på liknande sätt.
jag är inte så insatt i de andra du nämner, de kan vara bra.
Men vad som INTE är bra med ett short shift är att du växlar fortare, därvid ger du synkringarna kortare tid på sig att göra sitt jobb. Dessutom blir det kortare "i sidled" mellan tex 2 och 4, vilket gör det enklare att växla fel och lägga i 2an istället för 4an och då har man ett ganska dyrt motorras nära.
Wevo har två varianter vara ena har längre knopp, sen kan man också köra med originalspaken också.
http://www.wevo.com/Products/ShifterPro ... 915All.htm

Seine verkar inte vara shortshift utan bara en gateshift. Vilket då kan vara ett plus.
http://www.seinesystems.com/GateShift-1.htm

Rennshift är nog samma som wevo.
http://www.jwesteng.com/shop/transmissi ... shift.html

Angående knut och bussningar så är det originaldelar från K3, borde jag skaffat stummare kuddar? Är inte säker på det där med backen men det är som att den inte hängde med riktigt vid hans snabba växlingar och gnällde.
91142402404
http://www.design911.co.uk/fu/prod7290/ ... 142402404/
91137504300
http://www.design911.co.uk/fu/prod3317/ ... 137504300/

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Fri Nov 13, 2015 1:40 pm

Wevos har bra rykte på Pelican har jag läst förrut.
Seine är jag tveksam till, då gillar jag Perrys spärr i växellådan bättre.

Angående motorfästena så är Clubsport/cab fästena lite hårdare och en ganska bra kompromiss. Lite mer ljud från växellådan koller det att komma in.
En mod man kan göra påde vanliga, även lite trötta, är att mellan växellådans fäste och karossen lägga en tjock bricka med ett hål i som är större än metallhylsan i bussningen. Meningen är alltså att brickan ska sätta press på gummit mot karossen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
Jakesta
Posts: 64
Joined: Tue Oct 21, 2014 2:55 pm
Location: Luleå

Re: Banpreppa en original bil

Post by Jakesta » Fri Nov 13, 2015 2:38 pm

Det här med att shortshift sliter på lådan måste vi väl ändå kunna avfärda om man har minsta lilla känsla i handen?

Växlar man fort sliter det mer, växla långsamt sliter mindre. Om man är en robot som bara kan föra handen i en fixerad hastighet så... ja då kommer det att slita lite mer.
911 SC 3.0 -81

User avatar
MagnusW
Posts: 1977
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Banpreppa en original bil

Post by MagnusW » Fri Nov 13, 2015 3:06 pm

Jakesta wrote:Det här med att shortshift sliter på lådan måste vi väl ändå kunna avfärda om man har minsta lilla känsla i handen?

Växlar man fort sliter det mer, växla långsamt sliter mindre. Om man är en robot som bara kan föra handen i en fixerad hastighet så... ja då kommer det att slita lite mer.
Har du försökt köra en bil med 200 hk, men bara utnyttja 100 och ändå köra fort? Lite samma sak.

Men framför allt ökar riskerna när det blir tätt i vänster-höger planet. Det långa slaget är ingen stor sak i mitt tycke, problemet kan vara ergonomin, precis som att ratten sitter långt bort, men bägge sakerna går att ändra på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
peterc
Posts: 602
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Banpreppa en original bil

Post by peterc » Fri Nov 13, 2015 3:20 pm

MagnusW wrote:
Jakesta wrote:Det här med att shortshift sliter på lådan måste vi väl ändå kunna avfärda om man har minsta lilla känsla i handen?

Växlar man fort sliter det mer, växla långsamt sliter mindre. Om man är en robot som bara kan föra handen i en fixerad hastighet så... ja då kommer det att slita lite mer.
Har du försökt köra en bil med 200 hk, men bara utnyttja 100 och ändå köra fort? Lite samma sak.

Men framför allt ökar riskerna när det blir tätt i vänster-höger planet. Det långa slaget är ingen stor sak i mitt tycke, problemet kan vara ergonomin, precis som att ratten sitter långt bort, men bägge sakerna går att ändra på.
Efter dryga 30 års harvande runt på racerbanorna så är det nästan så att synk-ringar är det enda som jag har haft problem med och då är jag försiktig och har ingen short shift, har heller aldrig haft längtan efter någon sådan. Har kört en bil med short-shift och då höll jag på att växla fel vilket jag aldrig gjort hittills, kände som tur var att något var fel innan kopplingen var uppe. Lägg pengarna på något viktigt istället
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken

User avatar
Jakesta
Posts: 64
Joined: Tue Oct 21, 2014 2:55 pm
Location: Luleå

Re: Banpreppa en original bil

Post by Jakesta » Fri Nov 13, 2015 3:45 pm

Nej visst det är ju inte så viktig grej. Tycker bara det är ett konstigt argument då det har mycket mer med förarens sätt att köra än spakens längd. Har kört flera bilar både med och utan, tycker definitivt det är bättre känsla med de kortare slagen men visst går det att vänja sig med båda. När slagen är kortare för man spaken lite långsammare, inte så svårt?

Isf kan man säga att den större hävarmen med originalspak gör att man lägger mer kraft på synkringarna :wink:
Finns många andra sätt att få lådan leva mycket längre då, tex dubbelkoppla med mellangas.
911 SC 3.0 -81

User avatar
Bernard
Posts: 327
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Re: Banpreppa en original bil

Post by Bernard » Fri Nov 13, 2015 4:04 pm

Det finns väl olika grader av short shiftkit? Några procent skulle inte skada.
Jag har problemet att jag slår handen i instrumentpanelen när jag lägger i 3:an. Problemet uppkom efter att vi var tvungna att ändra vinkeln på racestolen i ST:n för att jag skulle kunna se i backspegeln med HANS-skyddet på mig. När stolen kom i rätt vinkel så kunde jag inte få i 2:an eftersom kanten på stolen var i vägen. Vi bockade då växelspaken något till höger och det resulterade i att alla växlar går i fint men överdelen av handen slår i panelen där vi har brandsläckare och tändningsbrytningen monterad. Så lite kortare växellägen skulle göra susen.

Jag har dock erfarenheten av att få i 2:an istället för 4:an på Mantorprakan (3.2 Carrera) på ett av mina tidigaste banmöten i början av 90-talet. Jag hade då nyligen installerat short shifter och det i kombination av mjuka motorfästen och en förare som trodde att dragracingväxling skulle fungera så blev jag vips 30 tusen fattigare på den tiden. Ventilerna såg ut som Z.an, jag tror att jag sparat dom för att titta på någongång :-)
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-10 Alfa Romeo 159 Sportwagon 3,2i

Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 8:30 pm
Location: Stockholm

Re: Banpreppa en original bil

Post by Selu » Fri Nov 13, 2015 6:12 pm

MagnusW wrote:Wevos har bra rykte på Pelican har jag läst förrut.
Seine är jag tveksam till, då gillar jag Perrys spärr i växellådan bättre.

Angående motorfästena så är Clubsport/cab fästena lite hårdare och en ganska bra kompromiss. Lite mer ljud från växellådan koller det att komma in.
En mod man kan göra påde vanliga, även lite trötta, är att mellan växellådans fäste och karossen lägga en tjock bricka med ett hål i som är större än metallhylsan i bussningen. Meningen är alltså att brickan ska sätta press på gummit mot karossen.
Det jag mest är ute efter är att inte gnugga på backen eller gå från 5an till 2an. Det verkar som att fjädrarna som ska skydda att man inte lägger i backen från 5an är slut nu. En wevoshifter kändes som något jag skulle kunna kunna installera själv. Jag är ganska lång också så folk säger man får väldigt mycket bättre position vid växlingar med den med höga knoppen. Vet du vad perry tar för att installera sin?

http://utzon.se/upd/diagrams/002/002070100.png
Kollar man skissen vilka delar är det man brukar behöva byta, tror det enda jag bytt nu är 61.

Är det risk för ras om man kör på bana med originalkuddarna?

Post Reply