Urban outlaw

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

Med 66 vev och 6-bultat brukar det vara problem med att svänghjulet lossnar när varvet ökar pga vibrationer.

Ser ingen vits med att köra med 66 vev och varva 10 000 rpm, varv dödar livslängd och att varva mer än 8000 gör inte bilen mycket snabbare. Har man kammar och headers som ger pulver över 8000 så förlorar man på botten med sur gasrespons och dåligt ax från botten = långsammare bil.

Inga problem att varva 8000 med SC-3,0 med 70,4 vev om man byter kolvar, ventiler, ventilfjädrar och ventilfjäderbrickor.

Carrera 3,0 har lätt och fin vev.

3,6 veven är däremot ett riktigt bojsänke, skadar inte att lättas.. :wink:
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Poppe wrote:Med 66 vev och 6-bultat brukar det vara problem med att svänghjulet lossnar när varvet ökar pga vibrationer.
Du tänker inte på 2.4/2.7 veven nu?
Poppe wrote: 3,6 veven är däremot ett riktigt bojsänke, skadar inte att lättas.. :wink:
Det har du rätt i...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Poppe wrote: Carrera 3,0 har lätt och fin vev.
Den är väl däremot 6 bultad? Tony (TA sportvagn) tappade svänghjulet på sin gula på Gotland, den varvar han till 7500-8000...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Urban outlaw

Post by Selu »

MagnusW wrote: För det är coolt!
Med en 66mm vev kan man komma över 8000, med marginal...

Med ett vevhus från en SC kan du slänga in en GT3 vev istället, mycket bättre egentligen.

Men ska det varvas så kostar det, oavsett utgångsmaterial.
Ja absolut, håller med. 3.0 Carrera är också lite av en favorit.

Supertec verkar göra en 9-bultad vev som är något "billigare" än en original från 956. Angående den från 961 läste jag "One problem with the 961 (66mm, 9 bolt)crank that is somewhat available is that they use shouldered bearing for their titanium rods and those bearing are unobtanium."
http://ww.early911sregistry.org/forums/ ... Crankshaft

En fin motor.
http://forums.pelicanparts.com/911-engi ... valve.html
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

När jag kollade för ett par år sedan kunde man köpa en ny GT3 vev för ca 18.000kr, det kändes billigt i sammanhanget. Med original SC stakar och andra kolvar (kolvbulten måste sitta högre upp) kan man få en motor som klarar 8000 varv + en rejäl volym.

Men volym och och varvtal är bara 2 delar, visserligen viktiga, i prestanda spelet...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Urban outlaw

Post by Selu »

MagnusW wrote:När jag kollade för ett par år sedan kunde man köpa en ny GT3 vev för ca 18.000kr, det kändes billigt i sammanhanget. Med original SC stakar och andra kolvar (kolvbulten måste sitta högre upp) kan man få en motor som klarar 8000 varv + en rejäl volym.

Men volym och och varvtal är bara 2 delar, visserligen viktiga, i prestanda spelet...
Den som har slag på 76,4mm? Räknade du något på priserna för ett sånt bygge?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Selu wrote:
MagnusW wrote:När jag kollade för ett par år sedan kunde man köpa en ny GT3 vev för ca 18.000kr, det kändes billigt i sammanhanget. Med original SC stakar och andra kolvar (kolvbulten måste sitta högre upp) kan man få en motor som klarar 8000 varv + en rejäl volym.

Men volym och och varvtal är bara 2 delar, visserligen viktiga, i prestanda spelet...
Den som har slag på 76,4mm? Räknade du något på priserna för ett sånt bygge?
Ja, precis. Kommer inte ihåg vilken generation av GT3 det var.


Nä, jag accelererade höger handflata mot höger kind av all kraft och sa till mig själv: "Öppna INTE motorn!" ;)
Det var när jag mixtrade med min 3.2a.

Men någon dag kanske man skulle byta ut bojsänket i 3.6an....4 liters stroker vev av bättre design kanske...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Poppe wrote:Med 66 vev och 6-bultat brukar det vara problem med att svänghjulet lossnar när varvet ökar pga vibrationer.
Du tänker inte på 2.4/2.7 veven nu?





Alla (vad jag vet) 6-bultade har problem med att svänghjul lossnar när man varvar mer än 8000 rpm

RSR vev där svänghjul lossnat
Attachments
image.jpg
image.jpg (83.04 KiB) Viewed 10914 times
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Selu wrote:
MagnusW wrote:När jag kollade för ett par år sedan kunde man köpa en ny GT3 vev för ca 18.000kr, det kändes billigt i sammanhanget. Med original SC stakar och andra kolvar (kolvbulten måste sitta högre upp) kan man få en motor som klarar 8000 varv + en rejäl volym.

Men volym och och varvtal är bara 2 delar, visserligen viktiga, i prestanda spelet...
Den som har slag på 76,4mm? Räknade du något på priserna för ett sånt bygge?
Ja, precis. Kommer inte ihåg vilken generation av GT3 det var.


Nä, jag accelererade höger handflata mot höger kind av all kraft och sa till mig själv: "Öppna INTE motorn!" ;)
Det var när jag mixtrade med min 3.2a.


Men någon dag kanske man skulle byta ut bojsänket i 3.6an....4 liters stroker vev av bättre design kanske...
Att lätta originlaveven i 3,6:an är väl inte så dyrt?

Större är inte alltid bättre :mrgreen:
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Urban outlaw

Post by Dutch »

Lustigt att det pratas teknik och inte lappade jeans i en Magnus Wlker tråd.

Angående varv över 7-7500rpm så jag levde i tron att det var ventilmekanismen som var det begränsande.

Finns det någon uppfattning på vad som är den vanligaste orsaken till ras?
De 2,0 och 2,2 som jag öppnat har varit bra i vev, cylindrar (har bara sett gjutjärnsfoder) kolvar osv.
övriga noteringar:
Slitage i oljepump
slitna ventilstyrningar mest på avgassidan troligen p.g.a. vad jag tror är att saltkylningen drar upp massor med värme.

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Dutch wrote:Lustigt att det pratas teknik och inte lappade jeans i en Magnus Wlker tråd.

Angående varv över 7-7500rpm så jag levde i tron att det var ventilmekanismen som var det begränsande.

Finns det någon uppfattning på vad som är den vanligaste orsaken till ras?
De 2,0 och 2,2 som jag öppnat har varit bra i vev, cylindrar (har bara sett gjutjärnsfoder) kolvar osv.
övriga noteringar:
Slitage i oljepump
slitna ventilstyrningar mest på avgassidan troligen p.g.a. vad jag tror är att saltkylningen drar upp massor med värme.

-Bosse
Försöker lyfta kvalitén lite! :)

Över 7000+ så bör man korsborra veven och öppna upp oljekanalerna så det kommer olja till vevlager 2 och 5. En större oljepump, 930 eller GT3 är inte heller fel då.

2.4-2-7 (kanske carrera 3.0 också) veven som 6 bultad har en svaghet i att svänghjulet kan lossna vid 7500. Jag tror inte 66mm veven har det bekymret.

För senare motorer, 3.2 och 3.6 så drog Porsche ned grovleken på vevstaksskruvarna från 10 mm till 9 mm, så dessa motorer riskerar att tappa vevstakarna över 7000.

Slitna ventilstyrningar på avgassidan verkar standard för ALLA motorer som gått 15.000+ mil. Vad jag hört kan det inträffa redan vid 5000 mil på en 3.2a. Min 3.2a skulle bara ha gått runt 5000 mil när jag bytte mina, det miltalet är dock overifierat.

Generellt sett brukar lager se bra ut på en motor som inte råkat ut för något. Undantaget är mellanaxel lagringen brukar visa spår av slitage.

Cylindrar med Nicasil beläggning verkar hålla väldigt länge. Man ser inget slitage efter 20.000 mil,om de inte är skadade på annat sätt. Tex kan beläggningen lossna om motorn spikat.

Ventilerna hänger med upp till 7000 för i alla fall en 3.2a. Intressant nog är det samma ventilfjädrar för alla motorer från 2.0 upp till minst 3.2, fast ventilerna blivit större och kam-profilerna ändrats.
Med lättare ventiler och lite kraftigare fjädrar hänger de med långt upp. Nu är det dock inte bara fjädertryck och vikt som är av betydelse. Kam-profilen spelar stor roll, eller rättare sagt ventilens acceleration. Det är inte säkert att en S-kam har våldsammare acceleration än en "mild" SC-kam.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Urban outlaw

Post by Selu »

MagnusW wrote: För senare motorer, 3.2 och 3.6 så drog Porsche ned grovleken på vevstaksskruvarna från 10 mm till 9 mm, så dessa motorer riskerar att tappa vevstakarna över 7000.
Var det därför man använde det äldre till 911 SCRS? Eller använder den helt andra delar?
Skulle det vara intressant att höra hur du hade byggt en säker 8000rpm motor med SC-motor som bas.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Selu wrote:
MagnusW wrote: För senare motorer, 3.2 och 3.6 så drog Porsche ned grovleken på vevstaksskruvarna från 10 mm till 9 mm, så dessa motorer riskerar att tappa vevstakarna över 7000.
Var det därför man använde det äldre till 911 SCRS? Eller använder den helt andra delar?
Skulle det vara intressant att höra hur du hade byggt en säker 8000rpm motor med SC-motor som bas.
Jag vet inte hur de byggde SCRS, men det var ju en rätt så speciell bil i liten serie, så de kan ju ha byggt den motorn med motorsport prylar istället för standardkomponenter.

Först ska man fråga sig varför man vill varva 8000. För att det ska vara någon nytta med det så måste motorn kunna andas, vilket innebär att k-jetronicen måste bort. På med 46mm förgasare eller separata spjäll och elektronisk insprutning.

Jag tror stakarna i SCn är tillräckliga för 8000 om man byter kolvar och kolvbultar till några lättare, tror det är gjutna kolvar och inte smidda i SCn, så de bör bytas i alla fall.
Man vill också höja kompressionen och få kolvar med uttag för ventilerna => nya kolvar.
Högre komp gör också att man helst vill ha dubbeltändning, här underlättar (billigare) det med elektronisk insprutning då man kan komma runt problemet med svindyr fördelare.
När man kommit hit har man stor frihet i valet av kamaxlar och det är då man kan få utväxling på investeringen...

Som du kanske förstår är det nu en 100.000 kr motor i delar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Urban outlaw

Post by peterc »

Jag har SC/RS reservdelskatalog hemma (i kassaskået). Kan kolla grovt vad det var för grejor i den nån dag när det regnar. Men det var mycket speciella prylar som Magnus skriver.

Jag rejsade med en 2-liters R-motor på den svartvita tiden och varvade 8.000 och det var man tvungen till med så liten volym. Klantade man till de och hamnade under 4.800 så var det nästan som ett motorstopp.

Jag tror att på de storvolymiga motorerna så är det torsionssvängningar i vevaxeln som gör att svänghjulet kan lossa om man varvar MER än 8.000. Förmågan att varva begränsas nog av tröghetsmomentet i vetilmekanismen, till exempel vippor utan skruvar är gjorda så för att de ska ha lågt tröghetsmoment, tror inte det är någon direkt svaghet i skruven, och så är de gjorda i lätt material till exempel.

Man ska också komma ihåg att en sådan motor ska tas isär för inspektion efter 100-150 timmar annars kan det säga POFF :twisted:

Varför skriver vi om det här i en tråd som handlar om Skogstrollet?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

Ha ha!! "Skogstrollet" :mrgreen:


Trimma inte, det blir dyyyyrt...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Moderator får bryta ut detta till en separat tråd!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Urban outlaw

Post by Selu »

MagnusW wrote:
Selu wrote:
MagnusW wrote: För senare motorer, 3.2 och 3.6 så drog Porsche ned grovleken på vevstaksskruvarna från 10 mm till 9 mm, så dessa motorer riskerar att tappa vevstakarna över 7000.
Var det därför man använde det äldre till 911 SCRS? Eller använder den helt andra delar?
Skulle det vara intressant att höra hur du hade byggt en säker 8000rpm motor med SC-motor som bas.
Jag vet inte hur de byggde SCRS, men det var ju en rätt så speciell bil i liten serie, så de kan ju ha byggt den motorn med motorsport prylar istället för standardkomponenter.

Först ska man fråga sig varför man vill varva 8000. För att det ska vara någon nytta med det så måste motorn kunna andas, vilket innebär att k-jetronicen måste bort. På med 46mm förgasare eller separata spjäll och elektronisk insprutning.

Jag tror stakarna i SCn är tillräckliga för 8000 om man byter kolvar och kolvbultar till några lättare, tror det är gjutna kolvar och inte smidda i SCn, så de bör bytas i alla fall.
Man vill också höja kompressionen och få kolvar med uttag för ventilerna => nya kolvar.
Högre komp gör också att man helst vill ha dubbeltändning, här underlättar (billigare) det med elektronisk insprutning då man kan komma runt problemet med svindyr fördelare.
När man kommit hit har man stor frihet i valet av kamaxlar och det är då man kan få utväxling på investeringen...

Som du kanske förstår är det nu en 100.000 kr motor i delar.
"För det är coolt!"
Var mest bara nyfiken, tyckte det var fin sång i den andra Magnus W's bil:)
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

Poppe wrote:Ha ha!! "Skogstrollet" :mrgreen:


Trimma inte, det blir dyyyyrt...

Jag tänkte vara smart och inte trimma, bara lägga i en 3.6a, men det blir dyrt i alla fall....

Renovering och lätt trimmning (headers, MAF, kammar, chip) => G50 => Fattig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

peterc wrote:Jag har SC/RS reservdelskatalog hemma (i kassaskået). Kan kolla grovt vad det var för grejor i den nån dag när det regnar. Men det var mycket speciella prylar som Magnus skriver.

Jag tror att på de storvolymiga motorerna så är det torsionssvängningar i vevaxeln som gör att svänghjulet kan lossa om man varvar MER än 8.000. Förmågan att varva begränsas nog av tröghetsmomentet i vetilmekanismen, till exempel vippor utan skruvar är gjorda så för att de ska ha lågt tröghetsmoment, tror inte det är någon direkt svaghet i skruven, och så är de gjorda i lätt material till exempel.


Vi får väl hoppas på regn snart då. :)

Tror också det handlar om torsionssvängningar för 70.4 mm veven.

Vippor bör man hålla lätta, helst använda de tidiga smidda. Kommer man uppåt 7500 så kan de vanliga gjutna gå av utan att det varit någon kontakt mellan kolv och ventil, i alla fall på lite större motorer (ventiler). Lättare ventiler är en stor fördel. 993an använder ventiler med 8mm skaft jämfört med tidigare motorer som har 9mm, signifikativt lättare och något bättre flöde.
Trimmar man 993or så byter man ut de hydrauliska lyftarna mot de gamla med skruvar om man varvar uppåt 7000, krafterna blir väl för stora gissar jag.

Sammanfattningsvis så är lätta komponenter, framför allt ventiler och kolvar, viktigt för att det ska hålla ihop. Sen kommer alla andra saker som snurrar för att minska förluster och öka responsen i motorn.

Billigaste trimmet är dock att plocka bort saker från bilen så att den blir lättare, sen att byta ut tunga saker mot lättare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nikke911
Posts: 281
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: Urban outlaw

Post by nikke911 »

Kul att GT3 veven kom på tal.. Själv samlar jag delar till en högvarvig stormotor. GT3 vev och oljepump,3.0 block,Pauter stakar med ARP bultar,smidda vippor med justerskruv från en snubbe i England som jag inte minns namnet på just nu(Har alltid en liten annons i Porsche classic tidningen),lättare ventilfjädrar,PMO 50:or,LN 102mm cylindrar med specialkolvar(uppflyttad kolvbult) osv.,osv..Kammar o dylikt har jag inte bestämt ännu.Fråga inte vad detta kostat(vet inte själv) men samlat under några år för att det inte ska kännas så jobbigt.Det som först kommer emot vid högre varv är just ventiler,lyftare och fjädrar som måste vara så lätta som möjligt.Tänkte själv köra med 8mm ventilskaft.Vägde allt som jag byter ut och skillnaden till originaldelar är verkligen stor.
På tal om titanstakar och stödkragar på lagren så finns det en tillverkare i Tyskland men priset var ju naturligtvis horribelt..
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

nikke911 wrote:Kul att GT3 veven kom på tal.. Själv samlar jag delar till en högvarvig stormotor. GT3 vev och oljepump,3.0 block,Pauter stakar med ARP bultar,smidda vippor med justerskruv från en snubbe i England som jag inte minns namnet på just nu(Har alltid en liten annons i Porsche classic tidningen),lättare ventilfjädrar,PMO 50:or,LN 102mm cylindrar med specialkolvar(uppflyttad kolvbult) osv.,osv..Kammar o dylikt har jag inte bestämt ännu.Fråga inte vad detta kostat(vet inte själv) men samlat under några år för att det inte ska kännas så jobbigt.Det som först kommer emot vid högre varv är just ventiler,lyftare och fjädrar som måste vara så lätta som möjligt.Tänkte själv köra med 8mm ventilskaft.Vägde allt som jag byter ut och skillnaden till originaldelar är verkligen stor.
På tal om titanstakar och stödkragar på lagren så finns det en tillverkare i Tyskland men priset var ju naturligtvis horribelt..
Kul projekt låter det som! Håll oss uppdaterade !!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

nikke911 wrote:Kul att GT3 veven kom på tal.. Själv samlar jag delar till en högvarvig stormotor. GT3 vev och oljepump,3.0 block,Pauter stakar med ARP bultar,smidda vippor med justerskruv från en snubbe i England som jag inte minns namnet på just nu(Har alltid en liten annons i Porsche classic tidningen),lättare ventilfjädrar,PMO 50:or,LN 102mm cylindrar med specialkolvar(uppflyttad kolvbult) osv.,osv..Kammar o dylikt har jag inte bestämt ännu.Fråga inte vad detta kostat(vet inte själv) men samlat under några år för att det inte ska kännas så jobbigt.Det som först kommer emot vid högre varv är just ventiler,lyftare och fjädrar som måste vara så lätta som möjligt.Tänkte själv köra med 8mm ventilskaft.Vägde allt som jag byter ut och skillnaden till originaldelar är verkligen stor.
På tal om titanstakar och stödkragar på lagren så finns det en tillverkare i Tyskland men priset var ju naturligtvis horribelt..
Trevlig motor, med 102 i borr och 74,4 i slag blir den på 3628,1 cc :mrgreen:


Höga varv och förgasare går dåligt ihop dessvärre, eller rättare sagt att den kommer att gå dåligt på låga varv om den går bra vid 8000. Så mitt råd är att du antingen sänker ambitionen till ~ 6000 rpm och kör med PMO eller om du ska varva mer satsar på separata spjäll och sprut.

915 kommer inte att hålla även om man förstärker låda och lättar bil.
nikke911
Posts: 281
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: Urban outlaw

Post by nikke911 »

Slaget på GT3 veven är 76.4mm så det blir lite mer.Har övervägt det där med insprutning (därför har inga kammar köpts ännu)men samtidigt varit så otroligt nöjd med mina gamla PMO 46:or..Men du kan ha rätt,tiden får utvisa.Kommer väl att bli en G50 eller Turbolåda.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Urban outlaw

Post by MagnusW »

nikke911 wrote:Slaget på GT3 veven är 76.4mm så det blir lite mer.Har övervägt det där med insprutning (därför har inga kammar köpts ännu)men samtidigt varit så otroligt nöjd med mina gamla PMO 46:or..Men du kan ha rätt,tiden får utvisa.Kommer väl att bli en G50 eller Turbolåda.
En kortad G50 från en 87-88 är nog att föredra, de tål mycket effekt också.

Insprutning med separata spjäll skulle jag rekommendera. Det är så mycket enklare att justera med några knapptryckningar på laptop än trial-and-error med munstycken och halsringar. Sen kan man göra mer med elektronik än förgasare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Urban outlaw

Post by Poppe »

nikke911 wrote:Slaget på GT3 veven är 76.4mm så det blir lite mer.Har övervägt det där med insprutning (därför har inga kammar köpts ännu)men samtidigt varit så otroligt nöjd med mina gamla PMO 46:or..Men du kan ha rätt,tiden får utvisa.Kommer väl att bli en G50 eller Turbolåda.
76,4 ska det vara, blir 3726 cc.

Jo PMO är bra, har sådana själv :wink:

930 lådan är stark men passar inte vass sugmotor, 6-växlad G50 är inte dumt.
Post Reply