"Nya" Ferdinand?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

"Nya" Ferdinand?

Post by MagnusW »

Har ni några erfarenheter härifrån nu när inte Hajas kör det längre?

Beställde bla en huvudcylinder till kopplingen förra fredagen (7 dagar sedan) och har fått ett mail med informationen:

Orderbekräftelse från FERDINAND.se
Vi har nu behandlat din beställning och bekräftar den enligt nedan


Det fick jag samma dag, men det verkar inte betyda att de skickat något....
De svarar inte på mail, inte heller på de 2 telefonnummer de skickat med i mailet.
Ok, det är semestertider, men någon jävel måste hålla kontakten antingen på mail eller telefon. Annars får man väl skriva att verksamveten ligger nere vecka si och så.
Kommunikation är A och O.

Nä, det blir Utzon i framtiden tror jag, eller Tyskland och USA.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by felix83 »

Jag beställde grejer därifrån i vintras. Fick också bekräftelse via mail, men inga delar. Efter ett par veckor ringde jag och fick då besked att någon del var restad med oklart leveransdatum. En sådan sak vill man ju gärna ha besked om direkt, utan att man själv ska behöva ringa!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by gtBen »

Jag mejlade nya Ferdinand 3 gånger under 2 månaders tid i våras med en enkel fråga och fick inget svar :shock:

Att det ska vara så svårt med kundservice :!: leverantörerna verkar tro att det är kundservice att man får äran att beställa av dem och sen finna sig i att vänta in delarna.
Jag kan rekommendera de engelska säljarna som Roger Bray Restoration och design911 , ger man dem ett par dagars lugn och sedan frågar så får man ett utförligt svar även om det är nåt krångligt/udda man frågar om. Pelicanparts sköter sig också ganska bra.

På gott och ont så verkar alla handlare ha precis samma leverantörer.
Det sämsta man kan göra är att fortsätta handla av leverantörer man inte är nöjd med :arrow: :arrow: :arrow:

Bengt
@lagteknik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by MagnusW »

Pelican Parts har alltid funkat för mig.

Har köpt en del från Elephant Racing också, inte reservdelar då, utan mer prestanda delar. Men kundservice kan de i alla fall!

Men i Sverige så funkar Utzon bra, går att komma fram till på både mail och telefon mitt i sommaren, även om han använder Klarna som penga-mellanhand. Maffian, eller vad sa du Bengt ? :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by jsoderbe »

Hej, jag handlar hos MH911-teile eller KFZ-Kauert. Funkar perfekt. Båda har rätt priser och resonabla fraktkostnader. Jag har aldrig förstått varför, men frakt från Tyskland kostar lika mycket som frakt inom Sverige och går lika fort.

Klarna går bort för mig, de lever på påminnelseavgifter, och gör allt för att krångla till betalningen. En SMS-faktura är såååå lätt att glömma. Jag väljer bort leverantörer som bara accepterar Klarna numera.

Tyvärr har jag samma upplevelser om Ferdinand. Men de är inte ensamma, det är fantastiskt svårt att få kvalificerad hjälp av experterna. Konstigt, för säljer man Porsche original-grejer kan man i princip inte konkurrera med priset, utan bara med snabba leveranser och bra kundservice. Och nu finns Porsche Classic, som faktiskt är BILLIGARE än många småfirmor. Så kolla deras priser först! Tex tar FVD mer betalt för 964-mattorna än Porsche Classic....

I USA går det att handla från flera olika, men Pelican tycker jag är bra. Speciellt med amerikansk adress så man slipper svenska statens (och UPS) pålagor.... :D


Mvh, Johan
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by JMB »

Tyvärr måste jag säga att Utzons kundservice är svajig. Ofta dålig kommunikation. Oklara leveranstider och långa väntetider. För min del kommer jag mer och mer ersätta honom med Rosepassion.

Handlar helst från USA (Pelican eller Elephant, INTE Sierra Madre), England, eller Rosepassion i Frankrike (som hitintills varit väldigt bra och snabba).

Johan
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by jsoderbe »

Hej, Rosepassion såg riktigt bra ut, den sajten ska jag testa!

Mvh Johan
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by JMB »

jsoderbe wrote:Hej, Rosepassion såg riktigt bra ut, den sajten ska jag testa!

Mvh Johan

Jag har använt dom en handfull gånger. Alltid sakerna på lager och grejorna i handen inom 2-3 dagar (med skäliga fraktpriser). Verkar som dom läser av sin email på morgonen, så svar inom 24h som längst är min erfarenhet.

Johan
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by gtBen »

MagnusW wrote:Klarna som penga-mellanhand. Maffian, eller vad sa du Bengt ? :)
Precis. Du vill inte ha med dem att göra och de lyssnar inte på dig - men dina pengar duger och dem vill de ha.
Men tar man kontakt med handlarna så brukar det gå att handla av dem utan att blanda in Klarna …om man nu vill det

Bengt
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by peterc »

JMB wrote:Tyvärr måste jag säga att Utzons kundservice är svajig. Ofta dålig kommunikation. Oklara leveranstider och långa väntetider. För min del kommer jag mer och mer ersätta honom med Rosepassion.

Handlar helst från USA (Pelican eller Elephant, INTE Sierra Madre), England, eller Rosepassion i Frankrike (som hitintills varit väldigt bra och snabba).

Johan
Varför inte Sierra Madre? De har ju många fina grejor?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by tomlin »

Har hört (och inte testat att köpa något själv) att det är reprodelar av sämre kvalitet. Deras webb ser dock väldigt fin ut med alla svåra delar till salu.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by Sven »

Har handlat rätt mycket av Sierra Madre, visserligen mest till 356, och jag tycker att deras grejer håller förväntad kvalité.
Bl a så köpte jag en högerspegel till 911 som var bättre än de jag sett ifrån tyska handlare.
356A -59
Carrera -84
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by Jesse »

Min reflektion är att Sierra Madre är väldigt service minded och bra! Har hälsat på dem i Kalifornien ett flertal gånger och de är hyvens!

Dom jobbat hårt med att förbättra kvalitén på underleverantörerna, ofta är de först ut med "nyaste" reprogrejerna. är man inte nöjd har jag upplevt generositet och förståelse från deras sida vilket man här hemma inte är direkt bortskämd med..

I Europa är KFZ Kauert på EBay väldigt bra, grejerna hemma på 2-3 dagar i regel.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by JMB »

tomlin wrote: det är reprodelar av sämre kvalitet.
Exakt detta är min erfarenhet. Och när det påpekades erkände dom utan att tveka att visst var det "skrot". Jag undviker att handla från någon som är så girig och som saknar stolthet.

Johan
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by MagnusW »

JMB wrote:Tyvärr måste jag säga att Utzons kundservice är svajig. Ofta dålig kommunikation. Oklara leveranstider och långa väntetider. För min del kommer jag mer och mer ersätta honom med Rosepassion.

Johan
Kanske är så, men jag har handlat av Utzon 3-4v ggr senaste halvåret och det har funkat bra.

Rosepassion funkar också bra, men jag hatar hemsidan där man måste klicka i bilmodellen i olika steg och är skitsegt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by MagnusW »

jsoderbe wrote:Och nu finns Porsche Classic, som faktiskt är BILLIGARE än många småfirmor. Så kolla deras priser först!
Mvh, Johan

Har jag missat något, eller måste jag inte ta det via ett Porschecenter?
Finns det någon hemsida med webbshop?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by henca »

MagnusW wrote:Rosepassion funkar också bra, men jag hatar hemsidan där man måste klicka i bilmodellen i olika steg och är skitsegt...
Det som jag tycker är tråkigast med Rosepassion är att de kör med sina egna artikelnr i stället för Porsches artikelnr. Visserligen kan man på deras web söka på Porsches artikelnr, men när du efter några år går tillbaka och kikar på deras kvitto vad det är du köpt ser du bara Rosepassions special-nr.

m v h Henrik
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by tomlin »

Vad är statusen på Ferdinand.se, någon som vet? Kommer inte in på hemsidan.
petter
Posts: 717
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by petter »

Jag har inte heller lyckats med det
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: "Nya" Ferdinand?

Post by nicklasliljegren »

Verkar som att tjuren Ferdinand har dött :D
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
Post Reply