Hej alla!
Håller på att totalrenovera min 74a (backdating till en 73 RS hotrod) och har nu fått förslag på motorspec. Förslaget är:
- Wössner RS-kolvar
- Weberförgasare (totalrenoverade)
- RSR-kammar
+ plus en del annat. Tänkte då också sätta in en slipdiff. Har den vanliga 2,7an med k-jetronicinsprutning. Den renoverade motorn ska enligt meken ge 235-240 häst jmf med 150 idag.
Är ingen motorkille och försöker gräva i alla hörn för att skapa mig en uppfattning om för- och nackdelar med framför allt förgasare. Och, kan man köra nya cylindrar med mina befintliga cylindrar som jag misstänker är Alusilbehandlade (ej den bättre Nikasil dvs)? Några tankar från alla kunniga i forumet? Blir så klart inte original detta utan jag är framför allt ute efter en r-gruppeinspirerad bil som skänker glädje på landsvägar och banträffar.
Tack på förhand!
Motorspec - synpunkter?
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Re: Motorspec - synpunkter?
Och effektgränser måste ju så klart också beaktas? Är det verkligen 15 kW per 100 kg som jag läste i MagnusWs tråd om ombesiktning av motor? Skulle innebära ca 200 hp för mig, vilket låter lite försiktigt. Någon som kan även detta?
Re: Motorspec - synpunkter?
RSR kammar tycker jag låter lite väl tufft om du skall köra på gatan.
Dom har väl ingen effekt under 5000 rpm. funkar kanske med väldigt hög komp.
Jag stoppade i S-kammar i en 2,0 utan att följa med i komp visst fick nog den topp effekt jag ville ha men sten död under 4,500 rpm.
Tänk även på att om du ökar kompet över ca 10,5 så är det nog bäst med dubbeltändning.
Det finns väl lite modernare kamprofiler nu dc40 dc60
Pelican motorforum har massor med bra info moddade K-jets
-Bo
Dom har väl ingen effekt under 5000 rpm. funkar kanske med väldigt hög komp.
Jag stoppade i S-kammar i en 2,0 utan att följa med i komp visst fick nog den topp effekt jag ville ha men sten död under 4,500 rpm.
Tänk även på att om du ökar kompet över ca 10,5 så är det nog bäst med dubbeltändning.
Det finns väl lite modernare kamprofiler nu dc40 dc60
Pelican motorforum har massor med bra info moddade K-jets
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Re: Motorspec - synpunkter?
Tack för synpunkterna Bo! Jag tänkte i så fall köra RS-kolvar från Wössner med väldigt hög kompression på 11:6.1. Således säkert bra med dubbeltändning som du säger. Återstår att se om cylindrarna behöver bytas samtidigt med kolvarna.
Calle
Calle
Re: Motorspec - synpunkter?
RSR kammar är nog inget att ha, det kommer till så mycket då för att det ska lira.
Dubbeltändningsfördelare springer också iväg duktigt, lite beroende på vilket man köper.
En 2.7a med magnesiumblock kan kosta en del att bygga på, speciellt om den ska hålla för höga varvtal.
Vanliga RS-kolvar och modernare s-liknande kammar tillsammans med förgasare gör nog en rolig motor med körbarhet. Bättre att plocka ut 210-220 hk med körbarhet än 240-250 med liten körbarhet.
Sen kan man nog vinna en hel del med dubbeltändning osv, men det kanske är bättre att lägga pengarna på tex en omdrevad växellåda, hjulupphägning etc.
Dubbeltändningsfördelare springer också iväg duktigt, lite beroende på vilket man köper.
En 2.7a med magnesiumblock kan kosta en del att bygga på, speciellt om den ska hålla för höga varvtal.
Vanliga RS-kolvar och modernare s-liknande kammar tillsammans med förgasare gör nog en rolig motor med körbarhet. Bättre att plocka ut 210-220 hk med körbarhet än 240-250 med liten körbarhet.
Sen kan man nog vinna en hel del med dubbeltändning osv, men det kanske är bättre att lägga pengarna på tex en omdrevad växellåda, hjulupphägning etc.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 59
- Joined: Thu Oct 16, 2014 10:36 am
Re: Motorspec - synpunkter?
Tack för input. Ska göra fortsatt research för att landa rätt, men körbarhet är så klart viktigt!
Calle
Calle