Slangklämmor

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Slangklämmor

Post by MagnusW »

Poppe wrote:
Johannes wrote:Det är lite för dyra grejor för att inte ha ordning på slangarna...

Japp det är helt rätt Johannes, därför byttes den och även en del andra grejer när bilen köptes av mig. :wink:

Skulle tro att det var original oljeslang som satt där när jag köpte bilen och att den aldrig blivit bytt, såg ut superfin ut men var stenhård.. Kan med fördel användas som brytspett, batong eller mordvapen.

Så en uppmaning till alla, kläm lite på slangen, den ska vara mjuk, inte hård :mrgreen:
Äh, jag har en originalslang från 77, den håller tätt med en Biltema klämma! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Slangklämmor

Post by JMB »

FilipF wrote:Kanske en enkel fråga
Tydligen inte Filip :wink:
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

JMB wrote:
FilipF wrote:Kanske en enkel fråga
Tydligen inte Filip :wink:
Nej tydligen inte, men det var intressant att läsa och framförallt vad man tycker om original kontra icke original. En fundering är om bedömarna tittar på slangklämmorna vid en bedömning av en original bil, men jag tror inte det. Men av den orsaken behöver det inte sitta röda/blå/gula slangklämmor.

I samma veva kan man fundera på de där oljeslang kopplingarna som numera verkar bara går att köpa i blå/röd-färgade eloxering och som jag tycker fula... (sen är det svårt att hitta samma gänger som Porsche också gör inte saken lättare)

Image

Ps. inga av mina bilar eller jag strävar efter att vara 100% original, dels så finns det inget original på en 914/6 GT tävlingsbil, den blev uppdaterad varje år och dels bestämde ägaren utrustnings nivå. Men å den sidan kommer jag inte att montera in något som inte stämmer in i tidsrymden häller
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: Slangklämmor

Post by Nilsson »

Hydroscand har det mesta om man inte vill ha orginalgrejor.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Slangklämmor

Post by JMB »

Filip, jag har ingen erfarenhet av kopplingarna, men allt som krävs för att få bort eloxeringen är lite svag syra (om det är färgen du inte tycker om).
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

JMB wrote:Filip, jag har ingen erfarenhet av kopplingarna, men allt som krävs för att få bort eloxeringen är lite svag syra (om det är färgen du inte tycker om).
Har funderat på det också, men i dagsläget tror jag att jag behåller de kopplingarna jag har till en av bilarna och får pressat på nya slangar, men jag kommer att behöver en uppsättning till, vi får se hur det går med den saken
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

MagnusW wrote:
Poppe wrote:
Johannes wrote:Det är lite för dyra grejor för att inte ha ordning på slangarna...

Japp det är helt rätt Johannes, därför byttes den och även en del andra grejer när bilen köptes av mig. :wink:

Skulle tro att det var original oljeslang som satt där när jag köpte bilen och att den aldrig blivit bytt, såg ut superfin ut men var stenhård.. Kan med fördel användas som brytspett, batong eller mordvapen.

Så en uppmaning till alla, kläm lite på slangen, den ska vara mjuk, inte hård :mrgreen:
Äh, jag har en originalslang från 77, den håller tätt med en Biltema klämma! :)
Ha ha, du är en hårding Magnus, gillar att leva lite farligt , ska kalla dig för Mange Dangerous fortsättningsvis. Tror du skulle passa i dreads faktiskt :D
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

Filip,

Det finns svarta AN-kopplingar nuförtiden, man behöver inte ha färgglada blå-röda kopplingar längre (som tur är).
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

Poppe wrote:Filip,

Det finns svarta AN-kopplingar nuförtiden, man behöver inte ha färgglada blå-röda kopplingar längre (som tur är).
Underbart, jag kan sova lugnt i natt... :-)

Har du köpt eller vet om det finns med storlekarna som Porsche använder?
Jag var inne på en firma för ett antal år sedan och skulle komplettera mina AN kopplingar, de hade inget och sa att det inte fanns...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

FilipF wrote:
Poppe wrote:Filip,

Det finns svarta AN-kopplingar nuförtiden, man behöver inte ha färgglada blå-röda kopplingar längre (som tur är).
Underbart, jag kan sova lugnt i natt... :-)

Har du köpt eller vet om det finns med storlekarna som Porsche använder?
Jag var inne på en firma för ett antal år sedan och skulle komplettera mina AN kopplingar, de hade inget och sa att det inte fanns...

Ha ha, skönt att höra att du sover lugnt :wink:

Jag vet ju inte riktigt vad du är ute efter för kopplingar vad det gäller dimension, men jag vet att AN-kopplingar även finns i svart.
Här tex:
http://stores.ebay.co.uk/Torques-U-K/St ... 34.c0.m322

Finns även de som säljer svarta AN-kopplingar här hemma i Sverige. Googla "svart an-koppling"

Tex oljekylaren på 911 har M30 gänga, är svårt att hitta.. Där är nog enda alternativet originalslang eller ER som har tagit fram en del, Chuck Moreland på ER kan säker hjälpa dig med kopplingar.
ER har dessutom lite adaptrar:
http://www.elephantracing.com/oilhandli ... dapter.htm


Jag har en "widemouth oilcooler" från ER med tillhörande slangar, bra kvalitet..
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: Slangklämmor

Post by Jakesta »

Jag har köpt massor av svarta svarta AN-kopplingar från NBM hydraulics, var dock i bränsle-dimensioner.
911 SC 3.0 -81
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Slangklämmor

Post by MagnusW »

Jag har köpt från Chuck, det kostar lite dock, men tycker det är värt att få "Poscheanslutningar".
En kompetent hydralfirma med fingertoppskänsla kan pressa med en hydralklämma, andra säger att de inte kan...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

MagnusW wrote:Jag har köpt från Chuck, det kostar lite dock, men tycker det är värt att få "Poscheanslutningar".
En kompetent hydralfirma med fingertoppskänsla kan pressa med en hydralklämma, andra säger att de inte kan...
Kan berätta att jag först köpte en begagnad renoverad oljekylare från firma i Sverige, när jag fick hem den var den full med aluminiumspånor, hade ju inte varit så bra i en nyrenoverad motor..

Köpte därför ny från ER och jo det stämmer att Chuck har vett att ta bra betalt.. Han köper sina kylare från Svenska Setrab :roll:

Hur menar du Magnus?
"En kompetent hydralfirma med fingertoppskänsla kan pressa med en hydralklämma, andra säger att de inte kan..."
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Slangklämmor

Post by MagnusW »

Poppe wrote:
MagnusW wrote:Jag har köpt från Chuck, det kostar lite dock, men tycker det är värt att få "Poscheanslutningar".
En kompetent hydralfirma med fingertoppskänsla kan pressa med en hydralklämma, andra säger att de inte kan...
Kan berätta att jag först köpte en begagnad renoverad oljekylare från firma i Sverige, när jag fick hem den var den full med aluminiumspånor, hade ju inte varit så bra i en nyrenoverad motor..

Köpte därför ny från ER och jo det stämmer att Chuck har vett att ta bra betalt.. Han köper sina kylare från Svenska Setrab :roll:

Hur menar du Magnus?
"En kompetent hydralfirma med fingertoppskänsla kan pressa med en hydralklämma, andra säger att de inte kan..."

Jag köpte en Setrab "porschekylare" (centermonterad) från Trendab, de modifierar setrabs kylare till Porscheanslutning själva, istället för att köpa de färdiga från Setrab. Blir tydligen billigare så och de behöver inte köpa ett minimiparti på 10 kylare.

Jo, jag gick med mina anslutningar och slangar till Svedol. De sa bara att de inte visste inpressningsmått och hitan och ditan... De kunde förstöra slangen om de pressade lite för mycket etc, etc..
Då gick jag till Söders i Kalmar istället, de pressade en 10-del i taget tills de nöp lagom. Måttet de pressade skiljde sig lite på en originalkoppling och Chucks nya kopplingar. Så det krävs lite handlag.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

Aha då förstår jag vad du menar..

Förstår att man är försiktig vad det gäller hydraulslangar som ska klara flera hundra bar i tryck men en simpel oljeslang till bil är inte så märkvärdig att pressa.

Går utmärkt att återanvända gamla slangkopplingar.
Last edited by Poppe on Tue Apr 07, 2015 7:12 pm, edited 1 time in total.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

Tror att jag kommer att byta alla slangarna, men behåller och "renoverar" slangkopplingarna. Slangarna var i bruk senast 1976, så det är kanske tid att byta ut dom :-)

Image
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

Låter som en bra idé Filip, slang är förhållandevis billigt dessutom..
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

Jo, givetvis skall alla slangar vara nya, jag har inte råd att använda dåliga saker eller gamla slangar som i detta fall, lite som Johannes skriver.
Sen kommer frågan vad man skall använda för slangar till oljan?
Den skall klara 180 gr anser jag i alla fall, har sett en 911:a men slangar som bara höll för 130 gr, den oljan låg hela varvet på Knutstorp
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Re: Slangklämmor

Post by Niklas »

Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Slangklämmor

Post by peterc »

Nja, det är faktiskt racegrejor som Filip har så det blir nog till att renovera så långt det är möjligt och behålla så mycket det går. Kolla på bilden, termostat mm. fanns ej på vanlig 914/&

Föresten, jag har en fråga om ventilhattar........, nä jag skojar bara. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

peterc wrote:
Föresten, jag har en fråga om ventilhattar........, nä jag skojar bara. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Du har helt rätt Peter, de slangarna går inte att köpa ute på marknaden utan det är till att renovera själv...

ang. ventilhatter... du är för härlig :-) :-), finns säkert de som letar original där också
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Slangklämmor

Post by MagnusW »

Ventilhattar?
Det är för tungt på en racebil!!! :D
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Re: Slangklämmor

Post by Poppe »

Ha ha, jag tänkte fråga om lämplig olja :D


Och sedan poppa lite popcorn, luta mig tillbaka och njuta av all intressant läsning...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Slangklämmor

Post by gtBen »

Ventilhattar och olja, varför inte väsentligheter som original brickor :mrgreen:
Här är annons på "NOS WASHER 1970 914 (914-6?)" - http://www.ebay.com/itm/161664125750

Bengt
Attachments
washer.JPG
washer.JPG (106.11 KiB) Viewed 8661 times
@lagteknik
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Re: Slangklämmor

Post by FilipF »

Ja, ni är för gooa Ni, nej lämplig olja vill jag inte skriva om det är det så många andra som gjort och jag har svarat o blivit idiotförklarad, så det vill jag inte prata om. Brickorna ja... :-) vad skall man säga, original är original, jag vet vänner och kunder till mig som vill ha rätt benämning på bultarna och dessutom numrerat de så att de hamnar på samma plats som innan...

Men respekt för dem som vill, jag kommer dock inte att göra det, jag har satt eller kommer att sätta på nya ventiler utan hattar, nyköpta bultar, muttrar och brickor, nya slangar och ny olja, för visst skall man byta oljan och inte köra på original oljan som kom med motorn 1971 ;-)

ps, jag känner mig lite nördig nu när jag tänker efter med tanke på min tråd om slangklämmor, men frågan var egentligen inte om man skulle sätta original klämmor utan egentligen om det fanns något bra därute på marknaden som inte var så fula som standard slangklämmor som man fastnar i överallt och som hoppar över, sådana säljer jag själv.. :-)
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Post Reply