Ursprungs Certifikat
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Ursprungs Certifikat
Det måste finnas bättre certifikat
än det jag fick från PSE Sverige
eller?
än det jag fick från PSE Sverige
eller?
Re: Ursprungs Certifikat
Hur såg det ut?tomas 911 67 wrote:Det måste finnas bättre certifikat
än det jag fick från PSE Sverige
eller?
Det man kan beställa från Porsche center kommer från Porsche klassik i tyskland, det är nog så nra det blir.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
Det hör väl egentligen inte hit, men för den som råkar ha en vagn som såldes som ny i Schweiz så går det att få ett något mer detaljerat dokument. Däck, nycklarna, namnet på förste ägaren och ev lite till. H eller V styrd är också specificerat.
Detta dokument kommer från generalagenten, AMAG. Det är ett liggande A4, blekrosa. Kostar inget och det är en kopia av det originaldokument som de har sparat. på sätt och vis mer kul än ett nyskrivet dokument.
Men det förutsätter ju såklart att vagnen kommer därifrån -och de är ju givetvis inte så många i vårt land.
Genom urelferklubben i Schweiz går det att få bra direktkontakt.
Gratis såvitt jag vet...
Detta dokument kommer från generalagenten, AMAG. Det är ett liggande A4, blekrosa. Kostar inget och det är en kopia av det originaldokument som de har sparat. på sätt och vis mer kul än ett nyskrivet dokument.
Men det förutsätter ju såklart att vagnen kommer därifrån -och de är ju givetvis inte så många i vårt land.
Genom urelferklubben i Schweiz går det att få bra direktkontakt.
Gratis såvitt jag vet...
- Hasse Mohlin
- Posts: 55
- Joined: Sun Aug 21, 2011 1:10 pm
"Så gick det till när farfar var ung" eller åtminstone för 8 eller 9 år sedan.
Då bad jag Lars-Göran Thomasfolk på PSE Sverige om basuppgifter om min dåvarande bil. Det dröjde ett par tre månader och sedan skickade han över detta fax.
(Jag har maskat vissa uppgifter eftersom jag har sålt bilen)
Inte världens snyggaste papper kanske men med de uppgifter som jag önskade om min bil och dess motor. Och dessutom var det gratis.
//Hasse
Då bad jag Lars-Göran Thomasfolk på PSE Sverige om basuppgifter om min dåvarande bil. Det dröjde ett par tre månader och sedan skickade han över detta fax.
(Jag har maskat vissa uppgifter eftersom jag har sålt bilen)
Inte världens snyggaste papper kanske men med de uppgifter som jag önskade om min bil och dess motor. Och dessutom var det gratis.
//Hasse
Slantnose med 3.0 SC motor ilsket röd Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
911 T Targa 1972 signalgul Såld
- tomas 911 67
- Posts: 299
- Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
- Location: Lidingö
COA
Betalade 1000 sek i Eskilstuna.
Tyvärr är det mycket felaktigheter.
Min 68 L kallar de för S.
Skinn stol, ratt, nackstöd kallas för Leatherett som jag tolkar som vinyl. Jag kan styrka med tidiga bilder på bilen och uppgifter från tidigare ägare att det är skinn.
Länk till tråd.
viewtopic.php?t=3638&start=0&postdays=0 ... highlight=
Tyvärr är det mycket felaktigheter.
Min 68 L kallar de för S.
Skinn stol, ratt, nackstöd kallas för Leatherett som jag tolkar som vinyl. Jag kan styrka med tidiga bilder på bilen och uppgifter från tidigare ägare att det är skinn.
Länk till tråd.
viewtopic.php?t=3638&start=0&postdays=0 ... highlight=
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
Ja det ska väl inte vara så svårt att få det rätt? Eller? Har man bara nyckeln till M- koderna för respektive årsmodell så borde det bli rätt om man inte slarvar. Jag tror att man inte bryr sig, det är där problemet sitter samt att Porsche gjort sig av med alla som kunde något om de äldre bilarna.tomlin wrote:Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
När jag var där och störde dem en gång så ringde de till slut hem till Jurgen Barth och efter diverse ytterligare förvecklingar räckte de över luren till mig.
Nu skrivs det en massa om hur de ska satsa på klassik-bilarna (det börjar lukta pengar nu). Hade varit bättre att göra som Mercedes och aldrig släppa taget om de gamla bilarna.
Han som är chef för klassik, kommer inte ihåg hans namn, gör dock så gott han kan och anstränger sig för att man ska bli nöjd. Verkar lite besvärad av att kunderna kan mer en de själva ibland.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
En fundering, ni som kan...tomlin wrote:Apropå Certificate of Authenticity, CoA, så finns här en unik chans att se hur Porsches egna uppgifter finns sparade. På sid 1 i denna tråd på DDK-forumet i UK visas en kopia på en sida med bilar tillverkade i november 1971:
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... =2&t=51060
Jag ser i listan som det länkas till att produktions numret finns med, är det det nr som står instansat i karossen? I så fall borde man väl kunna söka på detta också eller hur. Det jag tänkte på är om de vill kontrollera Chassinr med produktions numret.
Jag har fått/ställ sådana frågor från både Porsche och USA och de de har sagt är att det kan stämma, Produktions numret ligger i alla fall i den "tiden" då chassit är tillverkat...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Ja det är produktionsnummret man ser i listan. Börjar på 10 (i alla fall för 911), tvåan på position tre visar att bilen är TILLVERKAD 1972, resten är ett löpnummer tror jag. Filip, ta frågan igen, hajar inte riktigt. Tror inte det går att söka något, listan är ju sorterad efter VIN och den ligger väl inte i någon modern databas?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
OK, jag säger som så då.
Om jag har ett produktionsnummer och så vill jag kontrollera det mot Chassi numret... och kontrollera att det är riktigt så att säga. Man har hört talas om karossbyten på bilar och då brukar de fråga efter ett produktions nummer, men samtidigt säger de att de bara kan kontrollera ungefär när bilen är byggd inte exakt, men de finns med i denna lista...
Om jag har ett produktionsnummer och så vill jag kontrollera det mot Chassi numret... och kontrollera att det är riktigt så att säga. Man har hört talas om karossbyten på bilar och då brukar de fråga efter ett produktions nummer, men samtidigt säger de att de bara kan kontrollera ungefär när bilen är byggd inte exakt, men de finns med i denna lista...
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
V. Wång, Högestad, Ystad
Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
Om de har ett chassienummer så kan de lätt svara på om det produktionsnummer du har är rätt eller inte. Mer borde de inte svara på kan jag tycka. Hittar man produktionsnummret i listan kan man ju också se när den är gjord, men det hade du ju redan räknat ut.FilipF wrote:OK, jag säger som så då.
Om jag har ett produktionsnummer och så vill jag kontrollera det mot Chassi numret... och kontrollera att det är riktigt så att säga. Man har hört talas om karossbyten på bilar och då brukar de fråga efter ett produktions nummer, men samtidigt säger de att de bara kan kontrollera ungefär när bilen är byggd inte exakt, men de finns med i denna lista...
När Tony och jag var i arkivet och rotade så frågade vi om sådana här uppgifter men de svarade att sådant fanns inte där och skulle inte lämnas ut av kända anledningar. Likväl hittade vi en sån här lista när vi rotade som vi överlämnade till han som hade hand stället. Han såg lite besvärad ut men tackade så mycket.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
En SWB S -68 kan det inte vara för då måste ch nummer ligga mellan 11800001 till 11801267.
Det finns en gammal PÄ där någon skrev hur ch nummerserierna var uppbyggda, minns inte alls vilket år. åttiotalet kanske hur som helst så vill jag minnas att art författaren missade två ställen som nummren stod på men är osäker det var ju relativt länge sedan...
Men karossnummret bakom framför askkoppen kan kopplas till ch nummer, årmodell och typ.
Av siffrorna i ch nummret framgår tearga, karossfabrik etc
Det finns en gammal PÄ där någon skrev hur ch nummerserierna var uppbyggda, minns inte alls vilket år. åttiotalet kanske hur som helst så vill jag minnas att art författaren missade två ställen som nummren stod på men är osäker det var ju relativt länge sedan...
Men karossnummret bakom framför askkoppen kan kopplas till ch nummer, årmodell och typ.
Av siffrorna i ch nummret framgår tearga, karossfabrik etc
Jo det var jag som skrev. Att jag missade något är inte otroligt, däremot kan jag inte förstå utav din text vad det var jag missade.Johannes wrote:En SWB S -68 kan det inte vara för då måste ch nummer ligga mellan 11800001 till 11801267.
Det finns en gammal PÄ där någon skrev hur ch nummerserierna var uppbyggda, minns inte alls vilket år. åttiotalet kanske hur som helst så vill jag minnas att art författaren missade två ställen som nummren stod på men är osäker det var ju relativt länge sedan...
Men karossnummret bakom framför askkoppen kan kopplas till ch nummer, årmodell och typ.
Av siffrorna i ch nummret framgår tearga, karossfabrik etc
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Grattis jag minns det som en trevlig artikel. Nu har jag inte artikeln framför mig men frityr minnet så framkom det inte att nummret även står på a-stolpens typskylt och med krita på karossen under panelen vid instrumenten med gul krita. Kritan ör ju såklart inget säkert tecken.
Men för att vara tvärsäker skulle jag nog leta rätt på artikeln. Om du har den till gänglig så tror jag att gänget hör skulle läsa den med förtjusning
Men för att vara tvärsäker skulle jag nog leta rätt på artikeln. Om du har den till gänglig så tror jag att gänget hör skulle läsa den med förtjusning
Det här med A-stolpen skulle jag vilja säga att det endast gäller för USA bilar från och med 1969 årsmodell. Kritan på instrumentpanelen är ett bra kännemärke då många inte gör sig omaket att ta loss klädsen. Tror jag sett krita på insidan av dörrarna också.Johannes wrote:Grattis jag minns det som en trevlig artikel. Nu har jag inte artikeln framför mig men frityr minnet så framkom det inte att nummret även står på a-stolpens typskylt och med krita på karossen under panelen vid instrumenten med gul krita. Kritan ör ju såklart inget säkert tecken.
Men för att vara tvärsäker skulle jag nog leta rätt på artikeln. Om du har den till gänglig så tror jag att gänget hör skulle läsa den med förtjusning
Om det funnits en märkning på A-stolpen så hade jag inte behövt gå omkring och klia mig i huvudet på träffar utomlands för att utröna huruvida det är riktiga Carrera RS eller kopior jag sett.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken