Ja! De där systemen låter för j---igt. Låter inte som en 911 längre.olahed wrote:Är det värt att byta ut för 6000sek är frågan.Jesse wrote:Det som sitter på ser ut att vara ett eftermarknadsystem av märket "Bursch".
Nu har jag gjort det!!
Tack för det! Min första glädje över bilen utbyttes snabbt ut pga hur tråkigt den lät, lät inte som en sportbil. Har en "byggstål" på gång. Ska va nåt bra tydligen,?!peterc wrote:Ja! De där systemen låter för j---igt. Låter inte som en 911 längre.olahed wrote:Är det värt att byta ut för 6000sek är frågan.Jesse wrote:Det som sitter på ser ut att vara ett eftermarknadsystem av märket "Bursch".
Last edited by olahed on Fri Nov 07, 2014 8:53 pm, edited 1 time in total.
Ser ut som du har rostfria SSI värmekammare, vilket är en bra uppdatering!
Köp en originalljuddämpare till 911 årsmodell 1974 med två ingångar och ett utblås som passar gmodellen så blir det perfekt. De kostar runt 4000. Det går att öppna den och ta bort lite i den om man vill ha roligare ljud.
Köp en originalljuddämpare till 911 årsmodell 1974 med två ingångar och ett utblås som passar gmodellen så blir det perfekt. De kostar runt 4000. Det går att öppna den och ta bort lite i den om man vill ha roligare ljud.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Läste att det ger lite hk att köpa lite äldre grejer, men 4000? Har bara hittat dyrare varianter.blomman wrote:Ser ut som du har rostfria SSI värmekammare, vilket är en bra uppdatering!
Köp en originalljuddämpare till 911 årsmodell 1974 med två ingångar och ett utblås som passar gmodellen så blir det perfekt. De kostar runt 4000. Det går att öppna den och ta bort lite i den om man vill ha roligare ljud.
Är "byggstål" (sa han verkligen byggstål? !!?) nåt att ha?
"-Ingemar Johansson gjorde reklam för den en gång i tiden, riktigt bra grejer. Ger upp till 10hk mer"... Ok?!?!, har ju ingen aning som sagt. Vet att jag vill ha ett annat ljud iaf.
[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... dbbc5e.jpg[/img]
Fortsätter posta lite bilder. [/img]
Fortsätter posta lite bilder. [/img]
Ja, köp en riktig ljuddämpare. Mycket av känslan med de här bilarna ligger i ljudet.blomman wrote:Ser ut som du har rostfria SSI värmekammare, vilket är en bra uppdatering!
Köp en originalljuddämpare till 911 årsmodell 1974 med två ingångar och ett utblås som passar gmodellen så blir det perfekt. De kostar runt 4000. Det går att öppna den och ta bort lite i den om man vill ha roligare ljud.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Har för mig att "byggstål" låter som det vore stopp i avloppet. Kan vara lite ute på djupt vatten här, det var så länge sen jag hörde det. (Lyckligtvis)olahed wrote:Tack för det! Min första glädje över bilen utbyttes snabbt ut pga hur tråkigt den lät, lät inte som en sportbil. Har en "byggstål" på gång. Ska va nåt bra tydligen,?!peterc wrote:Ja! De där systemen låter för j---igt. Låter inte som en 911 längre.olahed wrote: Är det värt att byta ut för 6000sek är frågan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
1,1808H neu
Exhaust steel '74 (exhaust system to '73)
292.00 euro
Ovan taget från mittelmotor.de
Om din bil har org gmodell uttag för slutröret skall denna passa rakt av. Vill du ha mer ljud går det att skära upp den, ändra lite och svetsa igen. Kan man inet göra det själv kan Perry denna mod!!
Exhaust steel '74 (exhaust system to '73)
292.00 euro
Ovan taget från mittelmotor.de
Om din bil har org gmodell uttag för slutröret skall denna passa rakt av. Vill du ha mer ljud går det att skära upp den, ändra lite och svetsa igen. Kan man inet göra det själv kan Perry denna mod!!
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Du har redan det "bakdaterade avgassystemet" som ger lite bättre varvvillighet. Det är bara slutdämparen som bytes. Kan inte se ngn anledning till att köpa en rostfri variant.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Jag kan ha helt fel men Byggstål, var det inte en tillverkare i Hässleholm?
Jag köpte en rostfri ljuddämpare där till vår första 911Carrera 1984, direkt av tillverkaren själv. Borde ha varit runt 1992. Den hade ett grovt ändrör (typ 3") och fick motorn att låta fantastiskt.
Jag köpte en rostfri ljuddämpare där till vår första 911Carrera 1984, direkt av tillverkaren själv. Borde ha varit runt 1992. Den hade ett grovt ändrör (typ 3") och fick motorn att låta fantastiskt.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Jag tycker nog inte heller det är självklart att Bursch-system innebär att bilen låter dåligt. På min 911T-73 (numera ST) satt det ett sådant på gamla 2.4liters motorn när jag köpte den. Den var betydligt mer högljudande än standard och jag gillade ljudet. På http://shop.pole.se/?cat=cars kan ni höra en inspelning av den. Bläddra ner en bit tills ni hittar Porsche 911T -73. Inte så illa för en T motor Eller?
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Tack för tipsen ska kolla in den! Som julafton varje gång jag får svar av er här på forumet, är inte mitt område detta som sagt så fortsätt gärna. Sjukt taggad att komma igång och skita ner händerna. Har flyttat i dagarna och bilen står i kompisens garage tills vidare... Inte att rekommendera, abstinens!!!!blomman wrote:Du har redan det "bakdaterade avgassystemet" som ger lite bättre varvvillighet. Det är bara slutdämparen som bytes. Kan inte se ngn anledning till att köpa en rostfri variant.
Låter kul. Mina svar ska du nog ta med en nypa salt. Jag är "originalfundamentalist".olahed wrote:Tack för tipsen ska kolla in den! Som julafton varje gång jag får svar av er här på forumet, är inte mitt område detta som sagt så fortsätt gärna. Sjukt taggad att komma igång och skita ner händerna. Har flyttat i dagarna och bilen står i kompisens garage tills vidare... Inte att rekommendera, abstinens!!!!blomman wrote:Du har redan det "bakdaterade avgassystemet" som ger lite bättre varvvillighet. Det är bara slutdämparen som bytes. Kan inte se ngn anledning till att köpa en rostfri variant.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Fan får det inte att funka, sugen på att höra "hur det ska låta".Bernard wrote:Jag tycker nog inte heller det är självklart att Bursch-system innebär att bilen låter dåligt. På min 911T-73 (numera ST) satt det ett sådant på gamla 2.4liters motorn när jag köpte den. Den var betydligt mer högljudande än standard och jag gillade ljudet. På http://shop.pole.se/?cat=cars kan ni höra en inspelning av den. Bläddra ner en bit tills ni hittar Porsche 911T -73. Inte så illa för en T motor Eller?
Är ju själv sugen att hålla så mycket det går original men plånboken är tunnare än vanligt efter flytten, tror inredningen får bli nåt eftermarknadsvariant. Fick priset 25000:- för en originalinredning.peterc wrote:Låter kul. Mina svar ska du nog ta med en nypa salt. Jag är "originalfundamentalist".olahed wrote:Tack för tipsen ska kolla in den! Som julafton varje gång jag får svar av er här på forumet, är inte mitt område detta som sagt så fortsätt gärna. Sjukt taggad att komma igång och skita ner händerna. Har flyttat i dagarna och bilen står i kompisens garage tills vidare... Inte att rekommendera, abstinens!!!!blomman wrote:Du har redan det "bakdaterade avgassystemet" som ger lite bättre varvvillighet. Det är bara slutdämparen som bytes. Kan inte se ngn anledning till att köpa en rostfri variant.
[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... 89d82f.jpg[/img]
[/img]
Last edited by olahed on Thu Nov 13, 2014 9:07 pm, edited 1 time in total.
[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... 463165.jpg[/img]
Alltså den funkar ju och är helt och rent.[/img]
Alltså den funkar ju och är helt och rent.[/img]
Last edited by olahed on Wed Nov 26, 2014 6:13 pm, edited 3 times in total.
Det kan nog stämma att han var polack, men jag kommer inte ihåg namnet. Ljuddämparen var toppen och ljudet blev mulligt och djupt.
Konstigt att inte ljuden fungerar för dig på vår hemsida, du ska bara klicka på den lilla play-knappen. Inspelningen finns också på www.motor-tones.com (det funkar dock inte att handla ringsignaler där längre).
Konstigt att inte ljuden fungerar för dig på vår hemsida, du ska bara klicka på den lilla play-knappen. Inspelningen finns också på www.motor-tones.com (det funkar dock inte att handla ringsignaler där längre).
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Hej Ola,
Vill du ha ett råd skulle mitt vara stt skynda långsamt. Dvs lär känna bilen under och några hundra mil innan du bränner din budget på vad du tycker är viktigt just nu.
Dessutom dyker alltid möjligheter upp om man tar det lugnt. Det var det jag menade med min kommentar om att framljusen inte behövs bytas för besiktningen; kan man ta ett sådant byte när man hittar prisvärda begagnade framljus kostar det 1500 kr istället för 5000 kr.
Gällande avgassystem, hittar du en begagnad ljuddämpare för 700 spänn istället för att köpa ny för 3-4000 kr har du pengar över till annat kul.
Samma sak med inredningen, gasa du på i lugn och ro så kommer en inredning att dyka upp för en bråkdel av 25 lock, som är riktigt dyrt för en inredning.
Porscheägande är inte en sprint utan ett marathonlopp, för de flesta av oss som blivit bitna släpper aldrig bilarna helt. Men sedan kan det ta 5 år innan man är nöjd med bilen!
Mvh, Johan
Vill du ha ett råd skulle mitt vara stt skynda långsamt. Dvs lär känna bilen under och några hundra mil innan du bränner din budget på vad du tycker är viktigt just nu.
Dessutom dyker alltid möjligheter upp om man tar det lugnt. Det var det jag menade med min kommentar om att framljusen inte behövs bytas för besiktningen; kan man ta ett sådant byte när man hittar prisvärda begagnade framljus kostar det 1500 kr istället för 5000 kr.
Gällande avgassystem, hittar du en begagnad ljuddämpare för 700 spänn istället för att köpa ny för 3-4000 kr har du pengar över till annat kul.
Samma sak med inredningen, gasa du på i lugn och ro så kommer en inredning att dyka upp för en bråkdel av 25 lock, som är riktigt dyrt för en inredning.
Porscheägande är inte en sprint utan ett marathonlopp, för de flesta av oss som blivit bitna släpper aldrig bilarna helt. Men sedan kan det ta 5 år innan man är nöjd med bilen!
Mvh, Johan
jsoderbe wrote:Hej Ola,
Vill du ha ett råd skulle mitt vara stt skynda långsamt. Dvs lär känna bilen under och några hundra mil innan du bränner din budget på vad du tycker är viktigt just nu.
Dessutom dyker alltid möjligheter upp om man tar det lugnt. Det var det jag menade med min kommentar om att framljusen inte behövs bytas för besiktningen; kan man ta ett sådant byte när man hittar prisvärda begagnade framljus kostar det 1500 kr istället för 5000 kr.
Gällande avgassystem, hittar du en begagnad ljuddämpare för 700 spänn istället för att köpa ny för 3-4000 kr har du pengar över till annat kul.
Samma sak med inredningen, gasa du på i lugn och ro så kommer en inredning att dyka upp för en bråkdel av 25 lock, som är riktigt dyrt för en inredning.
Porscheägande är inte en sprint utan ett marathonlopp, för de flesta av oss som blivit bitna släpper aldrig bilarna helt. Men sedan kan det ta 5 år innan man är nöjd med bilen!
Mvh, Johan
Bra skrivet, får ta åt mig av det. Håller inte marathontempo just nu
Tror det blir bättre när jag får ordning här hemma efter flytten och får sätta tänderna i skönheten så värsta abstinens lägger sig.
Last edited by olahed on Sun Nov 09, 2014 9:48 pm, edited 3 times in total.
Tryckte där- inget hände, dock har min smartphone strulat lite sedan den mötte hallklinkersen i alldeles för hög hastighet för ett tag sen.Bernard wrote:Det kan nog stämma att han var polack, men jag kommer inte ihåg namnet. Ljuddämparen var toppen och ljudet blev mulligt och djupt.
Konstigt att inte ljuden fungerar för dig på vår hemsida, du ska bara klicka på den lilla play-knappen. Inspelningen finns också på www.motor-tones.com (det funkar dock inte att handla ringsignaler där längre).
Last edited by olahed on Mon Nov 10, 2014 4:04 pm, edited 2 times in total.