Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Cargasm
Posts: 46
Joined: Tue Oct 07, 2014 9:55 pm
Location: Jönköping

Post by Cargasm »

Grattis till en snygg bil.

Du gjorde rätt som inte lackade om den i staterna, jag har rest runt där och letat bilar i 20 delstater och kan räkna på en hands fingrar de renoverade bilar som haft en med svenska ögon "perfekt lack" (även bilar i miljon dollars klassen).

Vad gäller hastighetsmätarens gradering vid regbesiktning så går det absolut bra med dit tejpade siffror eller till och med en navigator i fönstret som visar din hastighet.

Lycka till med nya bilen, den är snygg !
____________________
Porsche 911T targa 1971
Ferrari 360 Spider
Ferrari 308 GTS QV
Lotus Europa Twincam Special (under renovering)
Fiat 600 D
Laverda 750 SF1
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Aircooled Crazy wrote:Är du nöjd?
Både ja och nej faktiskt, har en känsla av att det dragit iväg lite för mycket i kostnader. Själva bilen har jag nog inte betalat för mycket för men resten av kostnaderna gör att mina chanser att fräscha upp den som jag vill minskat. Kommer behöva mer tålamod än planerat.
Sen hamnade jag i rusningen på väg hem i en bil som jag blev osäker på om den var servad som det var sagt att den skulle va eftersom alla vätskor i bilen va på "min", stod -98 på senaste servicen i service boken haha..
Efter 2,5h på shell i värtahamnen, utan manual första halvan i en biltyp jag inte kan ett skit om i jobbkläder (som inte längre kan användas på jobb) tror jag att servicen nog iaf är gjord men att man bara fyllt upp till "Min" för att lägga ner så lite pengar på bilen som möjligt. Oljan såg väldigt fräsch ut. Skönt när manualen hittades, "hur fan får jag upp tanklocket??!!" Som tur var hade jag ett telnummer, fick svälja min stolthet och ställa ett par riktigt korkade frågor. ..om du läser Ted ge mig en chans till hahhaha😂😃.

Jag jobbar med att se till att flygplan inte krockar på Sveriges mest trafikerade flygplats dagligen, trodde inte jag kunde bli stressad längre men när bilen började med att va helt död, hände ingenting när nyckeln vreds om i värtahamnen en mörkfredag eftermiddag med ungen skrikandes i andra bilen plus en sambo med dalande förståelse, ingen bränsle och knappt nån olja (trodde jag) dessutom i snålblåst och måttligt regn...fick ta några djupa andetag igår.

Sammanfattning: Vissa delar bättre än förväntat, andra lite mer slitna än förväntat.
Pust...hann inte njuta alls igår men det kommer, ljudet den ger i ifrån sig kittlar dödsskönt i kistan😊😊😊.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

olahed wrote:Både ja och nej faktiskt, har en känsla av att det dragit iväg lite för mycket i kostnader.
Det är nog få ägare av gamla Porschar som inte känt den känslan. :)

Jag sparar alla kvitton, men kommer förmodligen aldrig våga summera dem.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Cargasm wrote:Grattis till en snygg bil.

Du gjorde rätt som inte lackade om den i staterna, jag har rest runt där och letat bilar i 20 delstater och kan räkna på en hands fingrar de renoverade bilar som haft en med svenska ögon "perfekt lack" (även bilar i miljon dollars klassen).

Vad gäller hastighetsmätarens gradering vid regbesiktning så går det absolut bra med dit tejpade siffror eller till och med en navigator i fönstret som visar din hastighet.

Lycka till med nya bilen, den är snygg !
Ok låter bra, har hört skräckhistorier om spackelbilar från USA, lacken på bilen var både bättre och sämre än förväntat. I det stora hela var den bättre, dom två ställen jag hittar med problem var av modellen: ena kan jag leva med men på ett annat ställe var det så illa att där måste jag bara åtgärda. På förardörren var det ett område 10x20cm där lacken var helt borta, såg riktigt illa ut.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Nån som har koll på hur man beställer det här fabrikspappret från Tyskland för att kolla om motornumret stämmer med chassinumret??
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Ett Porsche Center kan ordna ett Certificate of Authenticity (CoA) åt dig.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

tomlin wrote:Ett Porsche Center kan ordna ett Certificate of Authenticity (CoA) åt dig.
Ok tack!
Kan meddela att Porschen har genomgått en Sverigekonvertering och har haft lite tur. Strålkastarna var europastyle(sparade 5k👍) så det var bara att koppla om dom så hamnade positionsljusen rätt, ljusen bak är också bytta. Bumperguards var också eurostyle så slapp rodda med dom. Med lite annat smått och gott justerat och bytt så var det en njutning att köra hem den. Väntar på godkännande från transportstyrelsen bara nu så blir det en registreringsbesiktning.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

tomlin wrote:Ett Porsche Center kan ordna ett Certificate of Authenticity (CoA) åt dig.
Läste nånstans att det är som att kasta pengar i sjön att köpa ett sånt. Det man är intresserad av är ju originalutrustningen, tydligen osäkert om dom har koll? !?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej, tänk på att motorn ska vara igång och driftsvarm när du kollar oljenivån, annars överfyller du med jobbiga problem som följd.....


Mvh, Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Hej, tänk på att motorn ska vara igång och driftsvarm när du kollar oljenivån, annars överfyller du med jobbiga problem som följd.....


Mvh, Johan
Jo jag var nära att göra bort mig där, tror inte jag varmkörde tillräckligt. Oljan precis på max. ..puh.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Skönt! Det låter som du kom rimligt bra ur det hela tycker jag! De finns de som råkat betydligt mer illa ut.... :-) fråga inte hur jag vet! :roll:

Amerikaner är väldigt speciella att göra affärer med.

Ställ gärna dina frågor här, det finns mycket kunskap runt Porsche och regbesiktning. Tex hade den gått igenom regbesiktning med USA-ljus utan problem. Enkelt sätt att spara pengar!

Lycka till med skönheten!den ser riktigt bra ut på bilderna.


Mvh, Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jsoderbe wrote:Skönt! Det låter som du kom rimligt bra ur det hela tycker jag! De finns de som råkat betydligt mer illa ut.... :-) fråga inte hur jag vet! :roll:

Amerikaner är väldigt speciella att göra affärer med.

Ställ gärna dina frågor här, det finns mycket kunskap runt Porsche och regbesiktning. Tex hade den gått igenom regbesiktning med USA-ljus utan problem. Enkelt sätt att spara pengar!

Lycka till med skönheten!den ser riktigt bra ut på bilderna.


Mvh, Johan
Tack du känns riktigt bra nu efter jag fått proffshjälp med den, den är i bättre skick än väntat på många sätt. Den saknar en hel del när det gäller finishen men mekaniskt är den bättre än förväntat. Väldigt clean.
Hur kommer man igenom med USA ljus?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

olahed wrote:
jsoderbe wrote:Skönt! Det låter som du kom rimligt bra ur det hela tycker jag! De finns de som råkat betydligt mer illa ut.... :-) fråga inte hur jag vet! :roll:

Amerikaner är väldigt speciella att göra affärer med.

Ställ gärna dina frågor här, det finns mycket kunskap runt Porsche och regbesiktning. Tex hade den gått igenom regbesiktning med USA-ljus utan problem. Enkelt sätt att spara pengar!

Lycka till med skönheten!den ser riktigt bra ut på bilderna.


Mvh, Johan
Tack du känns riktigt bra nu efter jag fått proffshjälp med den, den är i bättre skick än väntat på många sätt. Den saknar en hel del när det gäller finishen men mekaniskt är den bättre än förväntat. Väldigt clean.
Hur kommer man igenom med USA ljus?
Det här är lite utanför ämnet men för mig är frågan, "vill man komma igenom med USA-ljus?". Det är något av det ABSOLUT FULASTE jag vet! :cry:
Dock lyser de nog bra eftersom man på sjuttiotalet såg dem rätt ofta på Le Mans-911or.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fula ja, men de lyser på samma sätt som våra europa-ljus. Min C2 gick igenom med US-ljus, inga problem. Men jag bytte till H4 direkt ringarna var lackerade!

Mvh

Johan
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... a7e63e.jpg[/img][/img]
Lite dålig bild men man kan skönja två utblås på vindrutan på denna bild, bilden nedan visar center utblåset och enda på dashcovern'. Blir inte riktigt klok på detta eftersom Vad jag förstår så är detta en cover för bilar med a/c??
Edit: alltså två utblås mot vindrutan och en mot "cockpit". (/edit]
Last edited by olahed on Thu Nov 06, 2014 5:29 pm, edited 3 times in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Image
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... f2a675.jpg[/img]

Eftersom jag nu lärt mig att posta bilder blir det fler.
Tror min bil är använd på bana tidigare, verkar vara mycket som är bortplockat. Ingen bullerdämpning framför motorn, där satt det väl en tung variant original läste jag nånstans. Batteriet passar inte heller, det är för alldeles för litet, kan det va ett MC batteri kanske? ! Sitter nått typ av "sportexhaust" på också enligt säljaren som jag funderar på att byta.

[img][img]http://i1192.photobucket.com/albums/aa3 ... f4b83e.jpg[/img][/img]
Last edited by olahed on Fri Nov 07, 2014 8:33 am, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote: Lite dålig bild men man kan skönja två utblås på vindrutan på denna bild, bilden nedan visar center utblåset och enda på dashcovern'. Blir inte riktigt klok på detta eftersom Vad jag förstår så är detta en cover för bilar med a/c??
Edit: alltså två utblås mot vindrutan och en mot "cockpit". (/edit]
Två defroster utblås mot vindrutan har de nog alltid haft.
Center utblåset på instrumentpanelen mot förare/passagerare kom 77 på alla bilar. De som hade AC skickade ut kalluften där.
De bilar som jag sett med AC innan 77 hade en extra panel med utblås monterat direkt under instrumentpanelen i knähöjd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

peterc wrote:
Det här är lite utanför ämnet men för mig är frågan, "vill man komma igenom med USA-ljus?". Det är något av det ABSOLUT FULASTE jag vet! :cry:
Dock lyser de nog bra eftersom man på sjuttiotalet såg dem rätt ofta på Le Mans-911or.
Ruskigt fula!
Man läser ibland på amerikanska forum att man byter ut sina "silly beams" mot H4 för att de har bättre ljus.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Cargasm wrote:Grattis till en snygg bil.

Du gjorde rätt som inte lackade om den i staterna, jag har rest runt där och letat bilar i 20 delstater och kan räkna på en hands fingrar de renoverade bilar som haft en med svenska ögon "perfekt lack" (även bilar i miljon dollars klassen).

Vad gäller hastighetsmätarens gradering vid regbesiktning så går det absolut bra med dit tejpade siffror eller till och med en navigator i fönstret som visar din hastighet.

Lycka till med nya bilen, den är snygg !


Rickard, är det min gamla 911 -76 som du har som avatar?
Jag sålde GTBxxx 1990
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Nån som har bra koll på avgassystem? Är ny i porschefamiljen och har ingen kolla på om det jag har är nåt att ha, har ett nytt på gång som ska ge typ 10hk mer. Men enligt säljaren(till bilen alltså) är det ett sportexhaust som sitter på. Alla tips mottages tacksamt! :lol:
Last edited by olahed on Fri Nov 07, 2014 7:50 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Det som sitter på ser ut att vara ett eftermarknadsystem av märket "Bursch".
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jesse wrote:Det som sitter på ser ut att vara ett eftermarknadsystem av märket "Bursch".
Är det värt att byta ut för 6000sek är frågan.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
Post Reply