Bromsar
Utmattade slangar och kolvar som inte går lika lätt i respektive ok ger ju också som bekant taskig känsla. Kostnaden för bromsslangar är försummbar i sammanhanget.
Kolvar som går olika lätt i oket ger en svampig känsla av lätt förklarliga skäl. Men det är ju inte svårt att fixa i de flesta fall, billigt är det också.
Men utmattade ok kan man inte göra något åt.
För bromsar från carrera 3.2 -84 och frammåt finns det en sak att tänka på vid en eventuell modifiering. Regulatorn för bakaxeln har en funktion för att undvika överbromsning. Vid tryck över 33 bar så förändras balansen mellan fram och bakaxeln. Därefter blir trycket bak 46 procent av trycket till framaxeln.
3.2 oken har 42 mm kolvar och föregångaren har 38 mm. Således ökar kraften med 22 procent. Mest som en hint om hur det kan vara ide att mata kolvdiametrar.
//Johannes
Kolvar som går olika lätt i oket ger en svampig känsla av lätt förklarliga skäl. Men det är ju inte svårt att fixa i de flesta fall, billigt är det också.
Men utmattade ok kan man inte göra något åt.
För bromsar från carrera 3.2 -84 och frammåt finns det en sak att tänka på vid en eventuell modifiering. Regulatorn för bakaxeln har en funktion för att undvika överbromsning. Vid tryck över 33 bar så förändras balansen mellan fram och bakaxeln. Därefter blir trycket bak 46 procent av trycket till framaxeln.
3.2 oken har 42 mm kolvar och föregångaren har 38 mm. Således ökar kraften med 22 procent. Mest som en hint om hur det kan vara ide att mata kolvdiametrar.
//Johannes
Det finns nyproducerade "replikor" av 917-bromsar. De har lite andra kylflänsar än de som kom till 3.3 Turbo.
"Billigast lösning är nog som skrivits, boxster. Jag tror att 3.3 har stannat lite i prisutvecklingen då de inte är tillåtna i historisk racing på 73 RSR.
Bästa/snyggaste lösning för fuchs och smal bil är att göra som Kar-Ove och jag gjort. Skivor och nav ca. 10', 4 st OK ca 10'. Nya kostar oken ca 6' stycket. De bakre oken måste bearbetas för passa.
Pär C
"Billigast lösning är nog som skrivits, boxster. Jag tror att 3.3 har stannat lite i prisutvecklingen då de inte är tillåtna i historisk racing på 73 RSR.
Bästa/snyggaste lösning för fuchs och smal bil är att göra som Kar-Ove och jag gjort. Skivor och nav ca. 10', 4 st OK ca 10'. Nya kostar oken ca 6' stycket. De bakre oken måste bearbetas för passa.
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Det finns 4, minst, olika OK som ibland kallas 917. De första två är de som satt på 917 och 2.8 RSR. Det finns också en variant av dessa som kallas "Langstrecke" och som har lite större kylflänsar. De bromsar som kom på 3.3 Turbon var i princip serieanpassade 917 "kurtstrecke" (?) bromsar. De första var svarteloxerade och gjordes av Porsche, senare blev de svartmålade och märktes Brembo. Porsche hade också olika lösningar på bromskivor. 77 till 80 hade man lösa skivor, utan centrum, med en "hållare" som skrivas fast i navet. Senare skivor har även en centrumdel. De tidigare medger att man anpassar centrumet axiellt, dvs flyttar bromsskivan i förhållande till fälgen. Porsche 917 hade lösningen med lösa skivor varför man ibland, lite slarvigt, hänvisar till denna version som "917-bromsar". Turboskivor till 81 och senare är MYCKET billigare men är svåra/omöjliga att använda på smal bil med Fuchs.
Pär C
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
930 bromsar är inte riktig realiatiskt, inte för de pengar det kostar, såvida man inte är riktigt orginal nördig.
Köper man begagnade ok kostar en komplett uppsättning packningar över 2600 kr. En kolv fram kostar 340kr en bak 296kr.
En komplett konvertering hamnar nog tyvärr närmare 30 än 20.000 kr.
Köper man begagnade ok kostar en komplett uppsättning packningar över 2600 kr. En kolv fram kostar 340kr en bak 296kr.
En komplett konvertering hamnar nog tyvärr närmare 30 än 20.000 kr.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.
Karl-ove
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.
Karl-ove
Är det sånna här ok?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=15921728
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=15921728
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Måste nog lägga in en blänkare om jag tror det blev lite fel ang vilket c/c volvo oken har, blir mer o mer säker på att det är 76mm, Ska försöka kolla på nån lämplig bilkarl-ove wrote:En lite udda variant är framok från Volvo 245 av senare års mod, 4-kolvsok som passar på bilar med 89mm C/C. Skivor carrera 3,2.
Det man behöver ordna med dessa ok är att man behöver grendela före oket, det är dubbla uttag på dessa, ett för varje kolvpar. (tvåkretssystem)
Tror dom har 38 mm kolvar.
Karl-ove
förutom grendelningen är det bolt on.
Karl-ove
Det är nog såna, gå in på tex mecas el mekonomens hemsida och kolla där,tror det finns bilder på dom.MagnusW wrote:Är det sånna här ok?
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=15921728
Karl-ove
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Måste lyfta denna tråden efter att ha spanat in Zuffenhaus bromskit.
Bolt on. Dollarn billig. Måste ha....
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ipers.html
www.zuffenhaus.us
Kolla även in deras rattar! (hmm, det blev tvetydigt...)
MVH Jonas
Bolt on. Dollarn billig. Måste ha....
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ipers.html
www.zuffenhaus.us
Kolla även in deras rattar! (hmm, det blev tvetydigt...)
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:
http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg
innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar.
http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg
innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar.
Riktigt cool med manliga bromsarDizzycap wrote:på tal om koola bromsar. Jag älskar den här bilden:
http://4.bp.blogspot.com/_IigwWy-MYEU/S ... 393995.jpg
innan man ser ett standardok brevid fattar man inte att en 935 hade bromsok stora som..ehmm..sockerkaksformar.
Här är en annan jämförelse Big Red versus 935
http://www.porsche.nu/albums/viewpic.htm?ID=11080
Bengt
Jag läste om att det fanns några Brembo-ok i aluminium för nån Alfa Romeo som var bolt-on på LWB fjäderben med det lilla CC-måttet 3tum (~76mm).
PMB säljer när de kommer över några att renovera - http://www.pmbperformance.com/catalog/i ... 862358.htm
2kg lättare per ok med samma kolvdiameter, samma offset, inlopp och luftning på rätt ställe, lite större sveparea än på beläggen till mina M-ok, "cup-design" på kolvarna, bromsköldarna behöver inte ens ändras.
Så jag klurade ut att det är ok till de AlfaRomeo 75 som hade Brembo-ok (inte de med ATE-ok).
Via bildelsbasen hittade jag ett par på en skrot nära mig, som nu väntar på renovering. De kanske inte passar sig på min originalbil, så nu har jag en anledning till att bygga nåt busigare
Bengt
PMB säljer när de kommer över några att renovera - http://www.pmbperformance.com/catalog/i ... 862358.htm
Jag hittar inget negativt med dessa ok förutom att de inte är original Porsche.Did I say "Bolt on upgrade!"?
2kg lättare per ok med samma kolvdiameter, samma offset, inlopp och luftning på rätt ställe, lite större sveparea än på beläggen till mina M-ok, "cup-design" på kolvarna, bromsköldarna behöver inte ens ändras.
Så jag klurade ut att det är ok till de AlfaRomeo 75 som hade Brembo-ok (inte de med ATE-ok).
Via bildelsbasen hittade jag ett par på en skrot nära mig, som nu väntar på renovering. De kanske inte passar sig på min originalbil, så nu har jag en anledning till att bygga nåt busigare
Bengt
Hämtar två Alfa 75 ok i behov av renovering på fredag.
Kommer sitta på min 914 som ändå kommer bli en bastard av lite olika delar.
Kommer sitta på min 914 som ändå kommer bli en bastard av lite olika delar.
Mats
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com
914 2.0 '74 - RS-fierad.
964 C2 -90 - Såld
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 - Såld
http://www.matsgarage.com