Orginal eller inte???
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Orginal eller inte???
Hej
Min bil är en 911E från 1971.
Jag undrar vad som inte är orginal bak på denna bil?.
Enligt uppgift som jag fick när jag köpte den så ska den vara det men jag är osäker.
De delar som jag inte har vill jag gärna köpa så den blir orginal.
Grill gallren fram är även dom svarta ska de var de?
Mvh
Niklas
[/img]
Min bil är en 911E från 1971.
Jag undrar vad som inte är orginal bak på denna bil?.
Enligt uppgift som jag fick när jag köpte den så ska den vara det men jag är osäker.
De delar som jag inte har vill jag gärna köpa så den blir orginal.
Grill gallren fram är även dom svarta ska de var de?
Mvh
Niklas
[/img]
Jag tror defenitivt att stötfångar hornen (om dom nu heter så, alltså dom som sitter till h och v om nummer plåten) skall vara i crome, alltså inte röda. Sen tror jag också att dina grillgaller fram skall vara crome och inte svarta. Dom svarta hör nog mer hemma på 73:or. Hej.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
- Hasse Targa 72
- Posts: 261
- Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
- Location: Upplands Väsby
Hej Niklas!
En bra bok som beskriver olika årsmodeller i detalj och med foton är 911&912 Porsche, A restorer's guide to authenticity, av Dr B Johnson. Han beskriver hur grillarna, kanterna runt blinkersglasen, stötfångarhornen mm ska se ut och vilket material de ska vara gjorda av och vilken färg de ska ha.
Boken är bra att ha när man ska återställa bilen i ursprungligt skick.
Hasse
En bra bok som beskriver olika årsmodeller i detalj och med foton är 911&912 Porsche, A restorer's guide to authenticity, av Dr B Johnson. Han beskriver hur grillarna, kanterna runt blinkersglasen, stötfångarhornen mm ska se ut och vilket material de ska vara gjorda av och vilken färg de ska ha.
Boken är bra att ha när man ska återställa bilen i ursprungligt skick.
Hasse
Bumsar gör man med en produkt som heter Bums. Det är ett kletigt och bra färgborttagsmedel som finns att köpa på färgaffären. Är man smart så lägger man lite hushållsplast över så att inte allt lösningsmedel flyger iväg utan bearbetar den gamla fägen. Helbra produkt för denna typ av äventyr.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
-
- Posts: 29
- Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
- Location: Strängnäs
- Contact:
Hej,
Ang. "bums" så fick jag hör att man fått ändra receptet nyligen på grund av en massa skumma miljökrav. Enligt uppgift ska den nya versionen inte vara fullt så effektiv som den gamla. Jag har själv använt Beckers färgborttagningsmedel med bra resultat. Vill man leka hemma-kemist så funkar det faktiskt över förväntan att blanda kaustik-soda och tapetklister. Det är en rätt... spännande kombination. Fråga inte hur jag vet att det är en jättedålig idé att genomföra detta experiment i en glasburk vid köksbänken....
/Christian
Ang. "bums" så fick jag hör att man fått ändra receptet nyligen på grund av en massa skumma miljökrav. Enligt uppgift ska den nya versionen inte vara fullt så effektiv som den gamla. Jag har själv använt Beckers färgborttagningsmedel med bra resultat. Vill man leka hemma-kemist så funkar det faktiskt över förväntan att blanda kaustik-soda och tapetklister. Det är en rätt... spännande kombination. Fråga inte hur jag vet att det är en jättedålig idé att genomföra detta experiment i en glasburk vid köksbänken....
/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Samma gäller gallret över motorluckan. Skrapa lite och kolla om det är blankt under. Nätet under gallret ska dock vara svart (tror jag ). Om man är försiktig så går det att pilla isär gallerpinnarna som bara är fasttryckta. Sen är det bara att "bumsa pinnarna. De är dock väldigt mjuka så risken finns att gallret blir helt skevt. Jag lyckades dock hyffsat när jag gjorde detta på mitt galler (också 73-trimmad 71 – ganska vanlig modifiering, ungefär som att sätta vita blinkers på en 90-talare) och jag är erkännt ohändig.
Tommy
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm