Orginal eller inte???

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Orginal eller inte???

Post by Porsche911 »

Hej

Min bil är en 911E från 1971.

Jag undrar vad som inte är orginal bak på denna bil?.
Enligt uppgift som jag fick när jag köpte den så ska den vara det men jag är osäker.



De delar som jag inte har vill jag gärna köpa så den blir orginal.

Grill gallren fram är även dom svarta ska de var de?
Mvh
Niklas



Image[/img]
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag tror defenitivt att stötfångar hornen (om dom nu heter så, alltså dom som sitter till h och v om nummer plåten) skall vara i crome, alltså inte röda. Sen tror jag också att dina grillgaller fram skall vara crome och inte svarta. Dom svarta hör nog mer hemma på 73:or. Hej.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Håller med Jonas!
Dessutom förrutom grillen på motorluckan, ska det vara silver 'krom' Porsche bokstäver och likaså '911E' emblemet.
Blinkersglasen fram och bak ska också ha en kromad kant istället för svart kant.
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Ok, det var som jag trodde.

Är det svårt att få tag på dessa delar??

Mvh
Niklas
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Kolla om ditt galler är målat. Den kan kanske bumsas av.

Hornen skall vara kromade.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Vad är bumsa?

Mvh
Niklas
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Hej Niklas!
En bra bok som beskriver olika årsmodeller i detalj och med foton är 911&912 Porsche, A restorer's guide to authenticity, av Dr B Johnson. Han beskriver hur grillarna, kanterna runt blinkersglasen, stötfångarhornen mm ska se ut och vilket material de ska vara gjorda av och vilken färg de ska ha.
Boken är bra att ha när man ska återställa bilen i ursprungligt skick.
Hasse
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Bumsar gör man med en produkt som heter Bums. Det är ett kletigt och bra färgborttagsmedel som finns att köpa på färgaffären. Är man smart så lägger man lite hushållsplast över så att inte allt lösningsmedel flyger iväg utan bearbetar den gamla fägen. Helbra produkt för denna typ av äventyr.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Hej,

Ang. "bums" så fick jag hör att man fått ändra receptet nyligen på grund av en massa skumma miljökrav. Enligt uppgift ska den nya versionen inte vara fullt så effektiv som den gamla. Jag har själv använt Beckers färgborttagningsmedel med bra resultat. Vill man leka hemma-kemist så funkar det faktiskt över förväntan att blanda kaustik-soda och tapetklister. Det är en rätt... spännande kombination. Fråga inte hur jag vet att det är en jättedålig idé att genomföra detta experiment i en glasburk vid köksbänken....


/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Samma gäller gallret över motorluckan. Skrapa lite och kolla om det är blankt under. Nätet under gallret ska dock vara svart (tror jag :roll: ). Om man är försiktig så går det att pilla isär gallerpinnarna som bara är fasttryckta. Sen är det bara att "bumsa pinnarna. De är dock väldigt mjuka så risken finns att gallret blir helt skevt. Jag lyckades dock hyffsat när jag gjorde detta på mitt galler (också 73-trimmad 71 – ganska vanlig modifiering, ungefär som att sätta vita blinkers på en 90-talare) och jag är erkännt ohändig. :oops:

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Den svarta platgrunkan runt nummerskylten är nog inte direkt orginal heller om man skall vara riktigt noga ... :wink:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Nummerskyltshållaren är en nödlösning.
Vad ska det sitta orginal??

Mvh
Niklas
User avatar
chriswhite911S
Posts: 343
Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
Location: Vasastan, Stockholm

Post by chriswhite911S »

Det ska inte sitta ngn hållare alls, skruvar genom regskylt brickor mellanplåt. Jag tror att det finns rekomenderat ifrån Porsche, var det var lämpligast och sätta borren... :)
Post Reply