Motornummer
-
- Posts: 54
- Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm
Motornummer
Har en motor ståendes som jag funderar lite över. Har sökt runt lite varstans men inte blivit helt klok på det.
Står detta nr på den 6100749 och 99/02 (finns verkligen det 99 numret?)
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh
Står detta nr på den 6100749 och 99/02 (finns verkligen det 99 numret?)
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Mvh
Byggnummer är fabrikens interna löpnumrering för motorer, motsvarande karossnummer fast för motorverkstaden kan man väl sägapeterc wrote:Hej,
Vad menas med "byggnummer"? Motortyp nummer 99/02 känner jag inte heller igen. Kolla i Bruce Andersons bok, där står en lång lista som verkar vederhäftig. Jag kan kolla i kväll när jag kommer hem.
1968 912 projekt
1970 911T (såld)
1970 911T (såld)
Jag googlade lite och ersättnings vevhus kommer utan stämplar från fabriken. Sen är det upp till den som bygger motorn att stämpla in rätt siffror. Vanligen så stämplade man in originalmotorns nummer.peterc wrote:Ja det skulle kunna vara något sådant, MEN, då ska det väl stå AT vid motornummret??MagnusW wrote:99/02 Har jag aldrig läst något om.
Hur stämplade Porsche ersättningsmotorer / nya vevhushalvor?
Men det kan ju vara upp till den som bygger motorn vad han väljer att stämpla in. 911/83 eller nått sånt roligt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 54
- Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm
Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2
Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat?peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)
Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.
Från min 69a:
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKongDutch wrote:Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Bengt
Ja det verkar stämma. Jag har ju ett 901/05 vevhus i RS-73 an efter att 911/83 vevhuset kastade in handduken. Det står fyratusenfyrahundra någonting under typsiffran. Då har även jag lärt mig något nytt idag.MagnusW wrote:AT, bra att veta. Tror du alla 991 GT3 har det instämplat?peterc wrote:För att återkomma till det där med AT så tror jag att om man köper en utbytesmotor (köpte) så står det AT efter motornummret. (Austausch)
Om det finns ett byggnummer, var på vevhuset står det i så fall?
Byggnummret finns under typnumret, men man slutade tydligen med det efter 69.
Från min 69a:
GT3 har jag varken några insikter eller åsikter om.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
-
- Posts: 54
- Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm
Tack, ska kika upp detta!Dutch wrote:Nja, jag rekomenderar billigt USB-boroscoop för 100kr på ebay. In genom tändstiftshål för att avgöra kolvtyp genom att bedömma ventilurtagen på kolvtoppen.MagnusW wrote:
Omöjligt att säga vad gamla motorer innehåller utan öppna upp dom.
Kammarna kan bedömmas med indikatorklocka på insugningsventil och mäta lyft vid TDC.
S = 5,2
E = 3,2
Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Jodå, vevhus utan nummer har jag också haft. AT stod det nog bara på utbytesmotorer som fabriken levererat till en specifik bil.Johannes wrote:Själv har en av mina ett utbytesblock utan typ nummer eller serienummer.
Såg en gul RS i Karlstad -88? Utan nummer på blocket. Så det finns såna också. Huruvida det står AT på mitt vet jag inte utan att kolla
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Borescope
Hej Bengt,gtBen wrote:Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKongDutch wrote:Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Bengt
Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?
/Eli
Re: Borescope
Min har mjuk sladd, finns det nån med formbar sladd så skulle jag köpa en sån istället bilden blir oerhört mycket bättre om man kommer nära det man vill titta på.Cleverguy wrote:Hej Bengt,gtBen wrote:Tack för tipset, det låter som en kul sak att ha ett usb-borescope. Så nu beställde jag ett med 5m sladd på ebay för $12,95 inkl frakt från HongKongDutch wrote:Bosse
USB-boroscoopet är toppen till massor av saker som att kolla i insugen att packningarna ligger rätt.
Kolla oljetanken invändigt.
Leta efter tappade verktyg.
Bengt
Har du fått ditt borescope ? kan man "forma" sladden eller är den hel mjuk ?
/Eli
Bengt
Re: Motornummer
Gammal tråd men man kan ju tillägga att det även finns ett 3 siffriga nummer mitt på blocket och det är samma nr på båda halvorna. Det används försatt hålla isär gjutgodset vid bearbetning.
Står motornummret till höger på den ribba där det är instämplat så är det magnesium
Står det på ytan bakåt då är det aluminium på de äldsta motorerna.
Ribban har även olika utseende mellan de olika materialen
Står motornummret till höger på den ribba där det är instämplat så är det magnesium
Står det på ytan bakåt då är det aluminium på de äldsta motorerna.
Ribban har även olika utseende mellan de olika materialen
Re: Motornummer
Jag har en lista från Trafikverket över alla Porschar i landet 1990. Tittar man på 67 och 68 är det rätt många som står angivna som 911S men de har inget S i chassienumret. Är det felskrivet från TV? 67or ska väl ha ett S?
Har hittat flera kändisars bilar, Johannes bla.
Har hittat flera kändisars bilar, Johannes bla.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motornummer
*123456S* stämplat i kaross vid smugglarluckan. På tidigare årsmodeller satt den nitade plåten i anslutning till stansningen för att bli flyttad till fronten
Året efter gjordes det om till annan typ av numrering
Året efter gjordes det om till annan typ av numrering
Re: Motornummer
Just det, 68or börjar på 118. Då är det en hel del 67or som är registrerade som 911S utan att vara det. Alternativt har man utelämnat S i numret av någon anledning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Motornummer
1968
Fritt ur minnet så är det
1267 kupé manuell
227 kupé Sportomatic
442 Targa manuell
0 targa sportomatic
67 måste jag slå upp
Fritt ur minnet så är det
1267 kupé manuell
227 kupé Sportomatic
442 Targa manuell
0 targa sportomatic
67 måste jag slå upp