Hej
Det där med liggande fläkt, jo att 917 o vissa andra Porsche racebilar har/hade det är vi nog överens om, men var det några 911:or som hade detta utförande och i så fall vilka då?
Har för mig att jag sett en sådan motor på en historisk bantävling för några år sedan, har t.o.m. för mig att det var ett Strandell bygge. Av den anledningen betyder det inte att det fanns fabriksbyggda sådana, men jag har för mig att ägaren sa att så byggde man..
Hur fixar de då HTTP, om det inte fanns på fabriksbilar?
(har ingen betydelse för mig, jag skall inte bygga en sådan på någon ban/tävlingsbil)
Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet.
Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
FilipF wrote:Tack Peter, det stämmer det var nog en 934 replika som jag tittade på nu när jag tänker efter. Hittade lite bilder på nätet.
Vet du eller någon annan hur denna fläkt drivs? jag fick för mig att det var med flerspårig multirem och ett par drivrullar som vinkelväxel, På bilderna ser man inget sådant och så är generatorn monterad vid sidan med vanlig drivning av multirem.
Jag tror du har rätt angående drivningen. Man vinlkade av remmen 90 grader med hjälp av två löprullar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter, det finns även en reproduktion gjord av Micke Svens spezialmotorer.
På hans hemsida finns bilder på den som är helt en repro av Porsches egen liggandes fläkt.
Den jag har är tillverkad i Sydafrika av Peter Bailey.
Den passar 911/964/993 motorerna.
Lika bra jag erkänner
Språkförbristningar och förutfattade saker kan göra att man köper felaktiga saker
Jo, häromdagen fick jag ett mail av en kille som ville sälja en kåpa till liggande Porschefläkt och brythjul till multiremmen för 700:- inkl. frakt till mig. Jo vad gör man, innan han (eller jag) hann ångra sig var pengarna överförde och kåpan på väg. Bara för att inse senare att han är VW intresserad och det var till en Bubbla motor. T1
Men jag kanske skall prova att montera den på min Formel Vee istället... även om det inte är tillåtit...
Men jag lärde mig mycket av det, men tanke på alla fina svar här