Länge leve Erwin Komenda

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Länge leve Erwin Komenda

Post by Jonas Y »

Det är med viss bestörtning jag börjar läsa om Erwin Komenda (som jobbad åt Porsche från 1931 till sin död 1966).

Om det som skrivs om honom är sant så kan jag konstatera att ALLT jag gillar med Porsche är gjort av, eller sprunget ur, Komendas arbete.

Och om det som är skrivet om Ferdinand, Ferry och Butzis sätt att parfymera sig med Komendas arbeten så tycker jag att en bild av ett ganska osympatiskt familj växer fram. Vist Komenda var "bara" anställd av Ferdinand och ur ett varumärkes perspektiv är deras agerande ganska logiskt. Men som sagt, ack så osympatiskt.

Rekomenderad pro-Komenda läsning:
http://www.atico.nl/camelot/komendauk.html
http://www.komenda-porsche-designer.at/ ... nnovation/
http://www.pre67vw.com/history/komenda.aspx

Bilden på "No.1" 356:an från Gmünd med Komenda till vänster.
Image

Samma bild, men med en liiiiiiiiiiiiten detalj som skiljer, i från Porsches officiella "Museum Catalogue" som jag köpte för bara några år sedan. Att Komenda inte nämns i texten behöver jag kanske inte påpeka.
Image
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Martin M.
Posts: 389
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Komenda, Rabe med flera är hjältar hos Porsche. Riktigt tråkigt att Porsche "suddar" bort Komenda i ny dokumentation.

Det finns även andra tråkigheter att läsa om konstruktionsstölder från Tatra i Tjeckoslovakien samt om VW etc.
Se http://www.petrolicious.com/if-porsche- ... volkswagen

Man får aldrig glömma historian men det kan vara svårt att få fram diverse sanningar bland mängder av fakta.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Vad jag "läst på internet" så var det enda Butzi gjorde på 911ans design att sätta sin namnteckning på den...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kanske skall man vara eftertänksam när man läser texterna. En design engineer kallar vi på svenska för konstruktör. Den tyska texten anger chef för karosskonstruktion och det är nog korrekt. Åtminstonde har det skrivits så i väldigt många publikationer under decennier. En designer/formgivare brukar inte ägna sig åt patent så som texterna visar.

En designer kan vara en designer eller om man så vill formgivare. På den tiden byggdes en stomme av träskivor som fick ett lager med lera. Modellörerna kallades för lergökar. De skavde fram en grundform, orginalmodell som man sen jobbade utifrån, men det är ju en helt annan tråd.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Från Excellence
Image

Inte många snälla ord om hans insats...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Skoj att Erwin Komedas betydelse för Porsche AG lyfts fram, själv hade jag bara hört namnet tidigare.

Visst Tatran var förebilden till Porsches koncept med luftkyld svansmotor, torsionfjädring o.s.v..
Jag tror till och med att kriget stoppade en stämningsansökan mot Porsche från Tatra.

Bra ingenjörsarbete är annars att känna igen en bra grundkonstruktion och förädla den vidare.
Att hitta på egna lösningar på icke problem blir ofta fel. Jämför med min granne Saab dom tror att dom uppfann Turbon men dom förädlade bara tekniken något. Efter Turbon fick dom prestationsångest och skulle hitta egna lösningar på allting bara för sakens skull och det resultatet ser man nu.

Porsche var tidiga att skapa ett varumärke och skapa en myt kring familjen Porsche och då var det viktigt att andra individer tonades ned. Är nog en vanlig ”sjuka” inom industrin värden över att ”projektledare” tar äran av duktiga konstruktörers, hållfares och produktionsteknikers arbete.

Gärna mer "nördig" information som denna om Erwin Komeda!!!!

-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Dutch wrote:Är nog en vanlig ”sjuka” inom industrin värden över att ”projektledare” tar äran av duktiga konstruktörers
-Bosse
Vi kan se liknande med tex TetraPak och Rausings förpackningar.
Fast å andra sidan är det väl också därför duktiga och kreativa personer får anställning :roll: Erwin Komenda verkar verkligen ha hamnat i rätt företag och på rätt plats.

För övrigt så är jag stolt över att vara gammel-morbror till en liten Erwin 8)

Bengt
Post Reply