Det är med viss bestörtning jag börjar läsa om Erwin Komenda (som jobbad åt Porsche från 1931 till sin död 1966).
Om det som skrivs om honom är sant så kan jag konstatera att ALLT jag gillar med Porsche är gjort av, eller sprunget ur, Komendas arbete.
Och om det som är skrivet om Ferdinand, Ferry och Butzis sätt att parfymera sig med Komendas arbeten så tycker jag att en bild av ett ganska osympatiskt familj växer fram. Vist Komenda var "bara" anställd av Ferdinand och ur ett varumärkes perspektiv är deras agerande ganska logiskt. Men som sagt, ack så osympatiskt.
Rekomenderad pro-Komenda läsning:
http://www.atico.nl/camelot/komendauk.html
http://www.komenda-porsche-designer.at/ ... nnovation/
http://www.pre67vw.com/history/komenda.aspx
Bilden på "No.1" 356:an från Gmünd med Komenda till vänster.
Samma bild, men med en liiiiiiiiiiiiten detalj som skiljer, i från Porsches officiella "Museum Catalogue" som jag köpte för bara några år sedan. Att Komenda inte nämns i texten behöver jag kanske inte påpeka.
Länge leve Erwin Komenda
Länge leve Erwin Komenda
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Komenda, Rabe med flera är hjältar hos Porsche. Riktigt tråkigt att Porsche "suddar" bort Komenda i ny dokumentation.
Det finns även andra tråkigheter att läsa om konstruktionsstölder från Tatra i Tjeckoslovakien samt om VW etc.
Se http://www.petrolicious.com/if-porsche- ... volkswagen
Man får aldrig glömma historian men det kan vara svårt att få fram diverse sanningar bland mängder av fakta.
Det finns även andra tråkigheter att läsa om konstruktionsstölder från Tatra i Tjeckoslovakien samt om VW etc.
Se http://www.petrolicious.com/if-porsche- ... volkswagen
Man får aldrig glömma historian men det kan vara svårt att få fram diverse sanningar bland mängder av fakta.
Hehe, ja det här är ju en ganska vass penna som skrivit:MagnusW wrote:Vad jag "läst på internet" så var det enda Butzi gjorde på 911ans design att sätta sin namnteckning på den...
" [...] But if Butzi really is the mastermind of the legendary 911 and 904, it is odd that he has only produced these designs. Ferdinand Alexander was head of the design department from 1962 to 1972 and what did this period bring to the world? Mind, that the first 911 prototype (nickname 'Sturmvogel', VIN 13321 with a 4 cilinder engine) already existed in 1962! Butzi Porsche, the most celebrated car designer of the 20th century has only poduced design sunglasses, kitchen equipment and wristwatches after the departure of his mentor."
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Kanske skall man vara eftertänksam när man läser texterna. En design engineer kallar vi på svenska för konstruktör. Den tyska texten anger chef för karosskonstruktion och det är nog korrekt. Åtminstonde har det skrivits så i väldigt många publikationer under decennier. En designer/formgivare brukar inte ägna sig åt patent så som texterna visar.
En designer kan vara en designer eller om man så vill formgivare. På den tiden byggdes en stomme av träskivor som fick ett lager med lera. Modellörerna kallades för lergökar. De skavde fram en grundform, orginalmodell som man sen jobbade utifrån, men det är ju en helt annan tråd.
En designer kan vara en designer eller om man så vill formgivare. På den tiden byggdes en stomme av träskivor som fick ett lager med lera. Modellörerna kallades för lergökar. De skavde fram en grundform, orginalmodell som man sen jobbade utifrån, men det är ju en helt annan tråd.
Skoj att Erwin Komedas betydelse för Porsche AG lyfts fram, själv hade jag bara hört namnet tidigare.
Visst Tatran var förebilden till Porsches koncept med luftkyld svansmotor, torsionfjädring o.s.v..
Jag tror till och med att kriget stoppade en stämningsansökan mot Porsche från Tatra.
Bra ingenjörsarbete är annars att känna igen en bra grundkonstruktion och förädla den vidare.
Att hitta på egna lösningar på icke problem blir ofta fel. Jämför med min granne Saab dom tror att dom uppfann Turbon men dom förädlade bara tekniken något. Efter Turbon fick dom prestationsångest och skulle hitta egna lösningar på allting bara för sakens skull och det resultatet ser man nu.
Porsche var tidiga att skapa ett varumärke och skapa en myt kring familjen Porsche och då var det viktigt att andra individer tonades ned. Är nog en vanlig ”sjuka” inom industrin värden över att ”projektledare” tar äran av duktiga konstruktörers, hållfares och produktionsteknikers arbete.
Gärna mer "nördig" information som denna om Erwin Komeda!!!!
-Bosse
Visst Tatran var förebilden till Porsches koncept med luftkyld svansmotor, torsionfjädring o.s.v..
Jag tror till och med att kriget stoppade en stämningsansökan mot Porsche från Tatra.
Bra ingenjörsarbete är annars att känna igen en bra grundkonstruktion och förädla den vidare.
Att hitta på egna lösningar på icke problem blir ofta fel. Jämför med min granne Saab dom tror att dom uppfann Turbon men dom förädlade bara tekniken något. Efter Turbon fick dom prestationsångest och skulle hitta egna lösningar på allting bara för sakens skull och det resultatet ser man nu.
Porsche var tidiga att skapa ett varumärke och skapa en myt kring familjen Porsche och då var det viktigt att andra individer tonades ned. Är nog en vanlig ”sjuka” inom industrin värden över att ”projektledare” tar äran av duktiga konstruktörers, hållfares och produktionsteknikers arbete.
Gärna mer "nördig" information som denna om Erwin Komeda!!!!
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Vi kan se liknande med tex TetraPak och Rausings förpackningar.Dutch wrote:Är nog en vanlig ”sjuka” inom industrin värden över att ”projektledare” tar äran av duktiga konstruktörers
-Bosse
Fast å andra sidan är det väl också därför duktiga och kreativa personer får anställning Erwin Komenda verkar verkligen ha hamnat i rätt företag och på rätt plats.
För övrigt så är jag stolt över att vara gammel-morbror till en liten Erwin
Bengt