Nu har jag gjort det!!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Nu har jag gjort det!!

Post by olahed »

Hej Allihopa!
Nu har jag gjort det. .. Jag har köpt en Porsche 911 1978 sc, i USA. Har inte sett bilen ens och är lite ambivalent. Hur kan jag köpa en bil utan att kika på den innan (en car appraiser har dock gjort det).
Allt är väl mer eller mindre klart, transport, tullmäklare och lite annat.
Tar gärna emot tips o vad man inte ska göra eller vad jag borde göra. Bilen ska va i original skick och funkar bra, måste dock lackas om. Bor i Solna så bra verkstäder eller vart man kan lackera om den mottages tacksamt.

/Ola
Ny på forumet
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Grattis till nya bilen :)
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Grattis! Känslan när man väl tagit klivet är verkligen speciell. Hoppas bilen är lika bra som utlovat, och se till att lägga upp många bilder när den är hemma!
Last edited by felix83 on Thu Jul 24, 2014 10:17 pm, edited 1 time in total.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Kul! (och spännande) Bilder??

Varför åkte du inte över och kollade själv?
Funderade på att göra samma sak innan jag kom över min i sverige men skulle vara intressant att veta vad importkostnaderna kommer sluta på och vilket bolag för frakt du anlitat :)

Lycka till!

Mvh J
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Image
Här är bilen, hade inte möjlighet att åka över själv men hoppas kunna göra det på nästa bil. :shock: :D
Last edited by olahed on Sun Jan 04, 2015 7:23 pm, edited 1 time in total.
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Snygg och ren i sin design, ser mycket trevlig ut, Grattis
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Läste lite om vanliga fel på denna modellen, och det stod nånstans att man bör byta ut vissa delar i motorn. Hittar inte vart jag läste det igen så är det nån som har koll på detta?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote:Läste lite om vanliga fel på denna modellen, och det stod nånstans att man bör byta ut vissa delar i motorn. Hittar inte vart jag läste det igen så är det nån som har koll på detta?
Grattis till bilen!

På 3.0 motorerna är det mer regel än undantag att pinnskruvarna som håller cylindrar och topplock går av. Det är den största svaga punkten. Inget att byta ut innan de går av, om man inte plockar isär motorn av andra anledningar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

MagnusW wrote:
olahed wrote:Läste lite om vanliga fel på denna modellen, och det stod nånstans att man bör byta ut vissa delar i motorn. Hittar inte vart jag läste det igen så är det nån som har koll på detta?
Grattis till bilen!

På 3.0 motorerna är det mer regel än undantag att pinnskruvarna som håller cylindrar och topplock går av. Det är den största svaga punkten. Inget att byta ut innan de går av, om man inte plockar isär motorn av andra anledningar.

Ok tack det var dom jag läste om, då sitter jag lugnt i båten än så länge.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

patrik_o wrote:Grattis till nya bilen :)
Tackar! 😊 klockan går långsamt när man väntar. 🕕🕡🕖🕢
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

jockebostrom wrote:Kul! (och spännande) Bilder??

Varför åkte du inte över och kollade själv?
Funderade på att göra samma sak innan jag kom över min i sverige men skulle vara intressant att veta vad importkostnaderna kommer sluta på och vilket bolag för frakt du anlitat :)

Lycka till!

Mvh J
Har inte möjlighet just nu att göra några längre resor pga av tillskott i familjen, därav den nyinskaffade familjebilen😉😉.
Jag tog en rekommenderad firma för transport, kollade inte runt jättemycket då priset verkade va typ samma. Jag betalar 2725$ inklusive transportförsäkring. Tull plus tullmäklare kommer nog kosta typ samma. Totalt ca 5000$. Tyvärr drog dollarn iväg lite under betänketiden.
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

felix83 wrote:Grattis! Känslan när man väl tagit klivet är verkligen speciell. Hoppas bilen är lika bra som utlovat, och se till att lägga upp många bilder när den är hemma!
Jo så är det helt klart, ser att du äger en lite nyare version. Läste att air condition blev standard från 1978 i dessa bilar men säljaren sa att den inte hade a/c. Nåt du vet nåt om?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

A/C ser ut att vara bortplockad, om man tittar på remskivan. Bilar utan a/c har en remskiva för en rem, din remskiva är avsedd för två.

Motorn är uppdaterad med de nyare kamkedjesträckarna, vilket är bra. Det kan tyda på att pinnbultsproblemet redan är åtgärdat.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

AC har aldrig varit standardutrustning, ens på USA-marknaden. Bilar utrustade med AC hade två extrarattar på mittkonsolen (som är bortplockad från din bil) samt en radda extra luftutsläpp under instrumentbrädan, i hela bilens bredd. Så antingen så har din bil aldrig haft AC, eller så har man gått grundligt till väga när man plockade bort den. Det extra spåret på remskivan är för luftpumpen som skall sitta till vänster i motorrummet. Den var en del av avgasreningen och är en populär grej att ta bort eftersom den väger en del och snor någon hk från motorn.
Som sagt, motorn verkar ha uppgraderats med såväl hydrauliska kedjespännare som bakdaterad värme, två andra populära modifikationer. Ser även att du har original sportstolar, de är tunga men snygga och väldigt bekväma! Inredningen ser f.ö. ut att vara renoverad, är osäker på om man kunde få kontrasterande piping på stolarna till SC:n.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Sven wrote:A/C ser ut att vara bortplockad, om man tittar på remskivan. Bilar utan a/c har en remskiva för en rem, din remskiva är avsedd för två.

Motorn är uppdaterad med de nyare kamkedjesträckarna, vilket är bra. Det kan tyda på att pinnbultsproblemet redan är åtgärdat.
Ok det låter ju inte fel, får kika på en a/c så småningom.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

felix83 wrote:AC har aldrig varit standardutrustning, ens på USA-marknaden. Bilar utrustade med AC hade två extrarattar på mittkonsolen (som är bortplockad från din bil) samt en radda extra luftutsläpp under instrumentbrädan, i hela bilens bredd. Så antingen så har din bil aldrig haft AC, eller så har man gått grundligt till väga när man plockade bort den. Det extra spåret på remskivan är för luftpumpen som skall sitta till vänster i motorrummet. Den var en del av avgasreningen och är en populär grej att ta bort eftersom den väger en del och snor någon hk från motorn.
Som sagt, motorn verkar ha uppgraderats med såväl hydrauliska kedjespännare som bakdaterad värme, två andra populära modifikationer. Ser även att du har original sportstolar, de är tunga men snygga och väldigt bekväma! Inredningen ser f.ö. ut att vara renoverad, är osäker på om man kunde få kontrasterande piping på stolarna till SC:n.
Tack för all info, verkar onekligen ha hittat rätt forum:) avgasreningen. .. Kan det ge mig problem på besiktning av bilen?
Får nog ta tag i a/c:n när plånboken växt en aning igen då, fler somrar som denna och en bil utan skulle stå ganska mycket.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Grattis! Blir en skön sensommar och höst med massa körning!

Klassiska "byta alla vätskor" bör man väl alltid göra med en ny bil. Jag skulle därutöver justera ventilerna ( om man gör det manuellt på en -78?), byta alla filter, remmar, stift, ställa timing och avgas rätt. ( bra sätt att lära känna bilen och få lite ledtrådar för hur den skötts.) Sen vet man att grundställningen är som den ska och inga retliga "slarvfel" kan uppstå.

:-)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Nej, om motorn går bra i övrigt så går den igenom besiktningen utan problem även utan luftpumpen. Jag har aldrig haft några problem med min (utan pump). Luftpumpen var nog för att möta Kaliforniensiska smogkrav. Grundtanken var att ett extra tillskott av syre direkt i förbränningsrummet skulle ge en mer fullständig förbränning, även om elaka tungor vill påstå att det mest var för att späda ut avgaserna med ren luft...

Ja, ventilerna ställs manuellt på SC:n också. Två bra boktips är "101 projects for your Porsche 911" av Wayne R Dempsey samt reparationsmanualen från Bentley Publishers. Haynesmanualen är inget vidare, lägg inte pengar på den.

Att eftermontera AC går att göra, men är dyrt och krångligt. Jag kör med tvärdrag och kromad armbåge och överlever (så länge man håller sig ifrån bilköer...) även dagar som idag (runt 30 grader).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Kul med en till SC! Tipset från en som också köpte en bil relativt osedd är att inte ha för stora planer initialt och kör bilen så mycket du kan först och främst. Det ger dig en bättre känsla för vad du tycker är viktigt resp. mindre viktigt. Jag var t ex rätt sugen på att lacka om min i början men nu har jag fått upp ögonen för annat som känns roligare och/eller mer angeläget.

Lycka till!
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

Grattis till bilen!

Jag instämmer med de andra som säger att man kan ta det lite lugnt med modifieringar i början. Lägg pengarna på att köra istället, en SC har ett högt bruksvärde och funkar bra som vardagsbil på sommarhalvåret.

Lycka till!

Janne
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Jag fick lite priser på omlackering här i Solna och det var ju inte direkt upplyftande, antingen gör jag som ni säger och skiter i det helt och hållet. Problemet är att lacken är sämre än vad som syns på bilderna på länken jag la upp här på forumet, bilvärderarens bilder visade (inte helt oväntat) mer hur den såg ut. Så ett annat alternativ är ju att få den lackerad innan transport, fick ett pris på 5k$. En hygglig lackering utan några "vinnautställningspris"ambitioner, dessutom ingick det uppfräschning av krom och gummi detaljer utvändigt.... Det lockar att ta det men måste man ju ha nån som kan kika på att jobbet är snyggt utfört också.
45000:- fick jag från ett i Solna trakten, utan uppfräschning. .. Inte så lockande.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

felix83 wrote:Nej, om motorn går bra i övrigt så går den igenom besiktningen utan problem även utan luftpumpen. Jag har aldrig haft några problem med min (utan pump). Luftpumpen var nog för att möta Kaliforniensiska smogkrav. Grundtanken var att ett extra tillskott av syre direkt i förbränningsrummet skulle ge en mer fullständig förbränning, även om elaka tungor vill påstå att det mest var för att späda ut avgaserna med ren luft...

Ja, ventilerna ställs manuellt på SC:n också. Två bra boktips är "101 projects for your Porsche 911" av Wayne R Dempsey samt reparationsmanualen från Bentley Publishers. Haynesmanualen är inget vidare, lägg inte pengar på den.

Att eftermontera AC går att göra, men är dyrt och krångligt. Jag kör med tvärdrag och kromad armbåge och överlever (så länge man håller sig ifrån bilköer...) även dagar som idag (runt 30 grader).
Blir till att beställa den boken, 101 projekt! Tack!
Edit: boken beställd! ! Tack igen:))
Last edited by olahed on Mon Jul 28, 2014 11:34 am, edited 1 time in total.
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Post by Janne J »

De kan säkert lackera bra i USA men för 5K$ har jag svårt att tro att det blir någon högre kvalitet på jobbet och det är trist att behöva göra om det efter några år, och vem vet hur det ser ut undertill... Har sett massor med USA-lackeringar på jänkare och inte blivit imponerad. Mitt råd är att avvakta med lacken till den kommer till Sverige.

Ha det gött

Janne
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
olahed
Posts: 173
Joined: Wed Jul 23, 2014 11:37 am
Location: Upplands Väsby

Post by olahed »

Janne J wrote:De kan säkert lackera bra i USA men för 5K$ har jag svårt att tro att det blir någon högre kvalitet på jobbet och det är trist att behöva göra om det efter några år, och vem vet hur det ser ut undertill... Har sett massor med USA-lackeringar på jänkare och inte blivit imponerad. Mitt råd är att avvakta med lacken till den kommer till Sverige.

Ha det gött

Janne
Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?
Porsche 911sc -78 Se tråd

viewtopic.php?t=6202
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

olahed wrote: Ok verkar som om det får bli så. Verkar va svårt att få ett pris på lackering, nån som har erfarenhet av vad en hygglig lackering skulle gå på?
Ca: 30 får du nog räkna med om du själv demonterar och monterar, där sparar man ändå ganska många timmar.

Tänk på att detta är ett bra tillfälle att byta innertak om det skulle vara lite dåligt, man måste nämligen plocka ut alla rutor för att byta detta.

Sen plockar det på rätt mycket pengar att byta gummilister och eventuellt dåligt krom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply