Har lite skumt bekymmer med min 2,2l 911 motor. Dom som åker bakom mig klagar på att den med jämna mellanrum slämmer ut en oljedusch....antar att det är vevhuskomprission (?) men det kommer lite då och då .....tydligen såpass att det är "droppar" inte bara rök.....har motorn i en folkabuss och den blir helt prickig i baken när jag kör längre sträckor....vilket jag ofta gör
Nån som har nåt bra tips om vad som kan vara tokigt ?
Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.
FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.
Magnus, berätta för mig som inte fattar så mycket , vipparms axlarna, hur kan dessa skapa "puffar" o läcka olja utåt, det är kanske samma fel jag har, vet inte detta har jag aldrig hört talas om
FilipF wrote:Min buss med 2,2 Porsche motor gör sak samma och här är det ventilskåps packningen som läcker och droppar ner på avgasröret och bildar "puff" och oljestänk bak på luckan
Standard sak...
Samma på min 911, men det är nog vipparmsaxlarna som är boven i mitt fall.
Magnus, berätta för mig som inte fattar så mycket , vipparms axlarna, hur kan dessa skapa "puffar" o läcka olja utåt, det är kanske samma fel jag har, vet inte detta har jag aldrig hört talas om
Oljan kryper förbi axlarna och rinner ned på avgasrören från baksidan/insidan av kamhusen.
Om du tar bort en ventilkåpa och det är oljigt där det inte ska finnas olja, så läcker det förbi axlarna.
wolf wrote:låter tänkbart för mig åxo....vad gör man åt det ??
Det finns så kallade RSR tätningar för vipparmana, men de är hutlöst dyra och i princip omöjliga att få dit hela.
Andra alternativet är motorsilikon.
Man stryker tunt med motorsilikon på vipparmsaxeln.
Man får tänka till lite dock hur man installerar axeln.
Man stryker lite silikon i hålet i kamhuset på ena sidan vippan och på axeln på andra sidan vippan.
Det får absolut inte komma silkon på axeln där vippan sitter. Det ska för övrigt vara små mängder silikon, det ska bara täta de repor som finns i kamhuset.