Hittade denna på Youtube och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om jag besatt den kompentensen skulle jag inte göra en instruktionsvideo så mycket är klart!!!
http://www.youtube.com/watch?v=7BqfBl5H-3E
Han borde låta en verkstad sköta detta stackarn...
Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)
Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Re: Jänkargubbe som byter styrled på 911 (humor?)
Du menar att du inte skulle låta den där verkstaden reparera din bil?christerL wrote:Hittade denna på Youtube och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Om jag besatt den kompentensen skulle jag inte göra en instruktionsvideo så mycket är klart!!!
http://www.youtube.com/watch?v=7BqfBl5H-3E
Han borde låta en verkstad sköta detta stackarn...
Jag gillar speciellt hans ändamålsenliga verktyg. T o m skruvmejseln var sned...
Haha..
Nu har jag ju inte bytt styrstag/styrled på just en 911 framvagn själv men antar att man inte borde utsätta styrväxeln för det våld som han gör när han lossar utan att hålla emot längre in m.m. Sedan oroar han sig för framvagnsinställningen, men nya styrstaget lär ju knappast komma förjusterat för just hans bils toe-in
Det är ju fler saker som känns lite komiska så man känner sig nästan lite taskig att göra sig lustig över det
Nu har jag ju inte bytt styrstag/styrled på just en 911 framvagn själv men antar att man inte borde utsätta styrväxeln för det våld som han gör när han lossar utan att hålla emot längre in m.m. Sedan oroar han sig för framvagnsinställningen, men nya styrstaget lär ju knappast komma förjusterat för just hans bils toe-in
Det är ju fler saker som känns lite komiska så man känner sig nästan lite taskig att göra sig lustig över det
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Tack för att någon går ut och tar han lite i försvar!
Magnus, när du säger att han inte gör något direkt fel så undrar jag över framförallt två saker, och detta inte för att på något sätt polemisera utan av intresse om det verkligen kan vara rätt sätt?
I all ödmjukhet, jag har inte bytt inre styrled på 911-framvagn själv, (men dock på andra bilar) men borde man inte hålla emot innanför, eller åtminstone lossa någon låsmutter så inte Kuggstång/styrväxel får sådana påkänningar när det uppenbart sitter fast ordentligt och kanske suttit där i 30 år?
När han kränger på damasken över yttre styrled med uppenbart stort besvär och trolig risk att göra skada på den istället för att bara lätta på låsmutter och skruva av den yttre styrleden, på med damask och tillbaka.
Vad som är direkt fel eller tafflighet kan ju säkert diskuteras men det vore intressant med din uppfattning eftersom du verkar ha bra koll!
Mvh
Magnus, när du säger att han inte gör något direkt fel så undrar jag över framförallt två saker, och detta inte för att på något sätt polemisera utan av intresse om det verkligen kan vara rätt sätt?
I all ödmjukhet, jag har inte bytt inre styrled på 911-framvagn själv, (men dock på andra bilar) men borde man inte hålla emot innanför, eller åtminstone lossa någon låsmutter så inte Kuggstång/styrväxel får sådana påkänningar när det uppenbart sitter fast ordentligt och kanske suttit där i 30 år?
När han kränger på damasken över yttre styrled med uppenbart stort besvär och trolig risk att göra skada på den istället för att bara lätta på låsmutter och skruva av den yttre styrleden, på med damask och tillbaka.
Vad som är direkt fel eller tafflighet kan ju säkert diskuteras men det vore intressant med din uppfattning eftersom du verkar ha bra koll!
Mvh
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Styrleden sitter med loctite i styrväxeln. Styrstången är rund med en plan sida där kuggarna är utfästa.
Jag är osäker på om den yttre bussningen i styrväxeln matchar denna avfasning. Gör den det så lägger man ingen stor belastning på själva växeln.
Man skull kanske kunna hålla i stången med stor skiftnyckel, men det är ganska trångt att komma åt nånting där under.
Hur som helst är det så här "alla" gör, har aldrig läst att det skulle vara ett problem.
Kollade inte så noga på hur han trädde på damasken, men som du säger så är det onödigt att knö den över styrleden. Att mäta längden och räkna gängor etc tycker jag är mest en "grovinställning" så man kan köra till hjulinställningen.
Han inger dock inget större förtroende, skulle inte rekommendera att lämna bilen där!
Jag är osäker på om den yttre bussningen i styrväxeln matchar denna avfasning. Gör den det så lägger man ingen stor belastning på själva växeln.
Man skull kanske kunna hålla i stången med stor skiftnyckel, men det är ganska trångt att komma åt nånting där under.
Hur som helst är det så här "alla" gör, har aldrig läst att det skulle vara ett problem.
Kollade inte så noga på hur han trädde på damasken, men som du säger så är det onödigt att knö den över styrleden. Att mäta längden och räkna gängor etc tycker jag är mest en "grovinställning" så man kan köra till hjulinställningen.
Han inger dock inget större förtroende, skulle inte rekommendera att lämna bilen där!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Då får vi konstatera att han vid borttagandet av den gamla styrleden inte gör något direkt fel, även om det är väldigt lätt att tro det...
Är det någon som behöver byta sin inre styrled så vet vi ju faktiskt nu hur man gör samtidigt som det är lite underhållande med allt runt i kring det
Är det någon som behöver byta sin inre styrled så vet vi ju faktiskt nu hur man gör samtidigt som det är lite underhållande med allt runt i kring det
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2