912 Motor #830374

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
tocke
Posts: 7
Joined: Tue Sep 10, 2013 5:31 pm
Location: Oslo / Kristianstad

912 Motor #830374

Post by tocke »

Hej

Jag forskar lite i historien kring en gammal 912:a som min pappa en gång ägde. Detta var en Porsche som slutade sina dagar på taket till KB vid Erikslust i Malmö. Jag har lyckats få reda på att Lasse Brunndahl som tyvärr gick bort för ett par år sedan, köpte motorn och växellådan innan bilen hamnade på taket.

Jag är intresserad i att komma vidare med var motorn kan ha hamnat. Jag hade satt stort pris på om någon kan ge mig några ledtrådar, vad som helst som jag kan nysta vidare i.

Jag har fått nummer på motor och växellåda på den bilen min pappa ägde från Porsche. Är det någon som har antingen växellåda eller motor hade det varit kul att få kontakt. :)

engine 830374
gearbox 220573
Letar efter mina drömmars 912:a
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

Hej
Magnus Widgren Saxtorp / Landskrona köpta alla delarna från Lasse Brundahls dödsbo, så sök honom. lycka till

Du får ett mail eller pm med telenr..

ps. jag har läst på nätet om du inte var här på detta eminenta forum om vad som hände med den bilen eller i alla fall lite historia om den, så det måste finna fler som vet lite om den
Filip Fischlein PCS 914
V. Wång, Högestad, Ystad

Porsche 914/6 GT -71
Porsche 914/6 GT -70 (min son Jens)
VW-Porsche 914/4 -74
VW-Panelbuss -73, 2,2 Boxersexa
Porsche Junior 1958
VW-pickup 1979
VW-pickup 1974 Westfalia
Formel Vee VeBo MK1 1966
User avatar
tocke
Posts: 7
Joined: Tue Sep 10, 2013 5:31 pm
Location: Oslo / Kristianstad

Post by tocke »

Fantastiskt, tack Filip

Vet du var på nätet du har läst om det. Jag har postat något på 912register. Men är det något annat du läst hade det varit kul att läsa.

Det är fantastiskt hur hjälpsamma alla är i detta. Det är något med personer, deras Porschear och historierna. Detta börjar bli så mycke fina historier runt den att jag kan skriva en liten novell om min pappas Porsche.

Än en gång tusen tack.
Letar efter mina drömmars 912:a
1965swb
Posts: 23
Joined: Mon Mar 16, 2009 8:21 pm

Post by 1965swb »

Ja Small world

Och jeg købte hele Lasse´s Dødsbo av Magnus inkl RS, 65´er osv
Men du siger du søger en 912 motor ! hmmm
skal se efter , men mindes ik der var nogen 912 i blandt

Mvh
Marek
User avatar
tocke
Posts: 7
Joined: Tue Sep 10, 2013 5:31 pm
Location: Oslo / Kristianstad

Post by tocke »

:)
Detta är fantastiskt.

Lars Erik som målade om den och placerade den på taket på KB sålde motor och växellåda vidare till Lasse. Lasse sålde senare en gammal 365 Cabriolet till Inge Åberg som jag har pratat med. Han fick med en 912 motor. Jag trodde att detta var motorn från min pappas Porsche, men den motorn har jag fått bild och motornummer på och det är inte den. Men kanske har någon tidigre bytt motor.

Jag vet att min pappa hde en del problem och fick hjälp av en Stig i Malmö att meca lite. Det var Stig som senare köpte bilen av min pappa. Jag har inte hunnit prata med Stig än men jag har hans nummer. Får väl ringa honom imorgon :)

Men om du kan se om du har något Marek hade jag varit tacksam.
Letar efter mina drömmars 912:a
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Om du misstänker att delar försvunnit utomlands kan du söka på http://www.912vin.com - ett entusiast-register för 912ägare.

Du kan sortera på årsmodell för din fars bil och sen använda sökfunktionen i din browser för att söka på ett specifikt motor- eller gbox-nummer. Sidan har ingen inbyggd funktion för sökning på annat än bilens eget VIN - men med lite kreativitet kan man som sagt söka i informationen ändå.

:D

Spännande med lite detektivarbete! Lycka till!
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
tocke
Posts: 7
Joined: Tue Sep 10, 2013 5:31 pm
Location: Oslo / Kristianstad

Post by tocke »

Tack, ska ta en titt på den. telefonsamtal till ägarna efter min pappa är det som står på listan i helgen.

Jag får återkomma med mer historia så småningom.
Får snart starta en lite blogg om detta tror jag :)
Letar efter mina drömmars 912:a
Post Reply