Placering backspeglar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Placering backspeglar

Post by 1973 RSR »

Har köpt nya "RS"-speglar och skall nu montera dom. Eftersom gamla hålen är igensvetsade o dörrarna är lackade så vet jag inte var jag ska placera dom. Nån som vet var dom ska vara placerade så att jag kan borra på rätt ställe?
JMB
Posts: 1052
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Post by JMB »

Kan du möjligtvis se det på insidan av dörren?

/Johan
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Post by 1973 RSR »

Dörrarna är från en nyare modell så jag törs inte lita på det. Är det samma som pre-74?
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Varken RS eller RSR hade höger "sido" backspegel, dessutom fanns de inte i högerutförande. Jag vet att de numera tillverkas replikor på vänster, men höger är ett nytt påfund.
De länder som krävde "sido" speglar på höger & vänster, så blev det oftast Durant speglar. Dvs, på den tiden som det begav sig.
Oavsett, så sitter höger "sido" backspegeln "längre in" mot dörren.
Många som eftermonterade tog måtten ifrån förardörren till passagerardörren, vilket resulterade i att man inte såg någonting i den... :?
Mvh/J

Texten korrigerad för den som känner sig å"sido"satt.... :wink:
(lätt att glömma vilket forum, man ger sig in i)
Last edited by RS Jesper on Thu Oct 10, 2013 11:24 am, edited 2 times in total.
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Backspelgel

Post by insw »

Är det inte sidospegel som vi diskuterar
:D
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Mitt tips är att tejpa upp speglarna med silvertejp och justera tills man ser ordentligt när man sitter i bilen.

Foten ska sitta rätt så nära överkanten av dörren. Vänster backspegel sitter längre fram än höger, ca 5 cm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
1973 RSR
Posts: 24
Joined: Thu Aug 01, 2013 12:40 pm

Post by 1973 RSR »

Tack för tipsen, blir att tejpa upp :)
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Re: Placering backspeglar

Post by jockebostrom »

Finns några trådar om backspeglar så tänkte inte starta ny. Lånar denna istället.

Har g-modell speglar på min -71a nu och tänkte ev montera dit mina runda durant speglar idag dagen till ära (Ferdinand) men blev lite osäker på om dom nyare speglarna har annan infästning och att jag måste göra nya hål? Någon som har koll??

Mvh :)
911T -71
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Placering backspeglar

Post by stefan11438 »

Durantspeglarna har flyttbara skruvar (åtminstone originalspeglarna, nytillverkade kopior vet jag ej) så de går att montera i de flesta hålbilder.

Problemet blir nog att den högra spegeln kommer lite för långt fram om hålen är placerade symmetriskt på båda dörrarna (som de oftast är med nyare speglar monterade) så du kommer inte se något i den högra spegeln, det gör man iofs. inte hur man än placerar Durantspeglarna.

-Sedan skall man ju titta framåt in en Porsche och inte bakåt, så placeringen spelar ju ingen roll ändå, snygga speglar är det ju iallafall :D
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Re: Placering backspeglar

Post by jockebostrom »

Ja det är org durant med flyttbar skruv och högerspegeln sitter längre bak så då borde det ju fungera isf :D
911T -71
User avatar
Mats W
Posts: 33
Joined: Tue Jul 07, 2015 4:19 pm
Location: Halland

Re: Placering backspeglar

Post by Mats W »

Hej, även jag lånar denna tråd då jag har en fråga om placering av backspeglar.

Jag håller just på och lagar upp plåten på en svensksåld 69:a 911T Targa som har utrustats två fyrkantiga backspeglar. Bilen är levererad ny av VW/Scania-handlaren E.G. Larsson Bil AB i Borås.

Image

På båda dörrarna är de två främre originalhålen (synliga då dörren öppnas) tydligt fyllda med Plastic Padding eller liknande och speglarna är tillbakaflyttade i nya hål.

Image

För att förarspegeln inte ska komma för långt bak har man roterat spegelfoten spegelvänt jämfört med passagerarsidan.

Jag gissar att de runda speglarna på vinjettbilden endast fanns i vänsterurförande, och att högerstyrda - och för all del dubbelmonterade early 911 - hade backspeglar av annat utförande?! Rätta mig gärna om jag har fel...

Är detta originalspeglar för svenskålda 911:or och/eller originalplacering för dubbelmontage? Eller är speglarna rentav monterade av en pryo-elev :shock: ? Har inte hittat några tydliga bilder på svenskbilar från perioden. Dessa fick väl krav på dubbla yttre speglar från 1969 om jag inte minns fel? Givetvis kan speglarna hamnat på bilen i samband med någon senare omlackering, men jag är nyfiken.

Bilen är visserligen ganska rostskadad på de vanliga ställena eftersom den rullat i Västsverige hela sitt liv, men har å andra sidan mirakölöst nog sluppit undan senare tiders uppdateringar i form av motorbyte, skärmbreddare och turbovinge m.m. vilket motiverar mig i högsta möjliga grad eftersträva att bilen när den är färdig ska få samma originalutförande som då den stod i nybilshallen i Borås och glänste 8) .

Mvh // Mats
Aktuell projekttråd 911T Targa 1969 - övriga luftkylda bilar: VW typ1 1955, 1957 soltak, 1960, 1960 soltak och typ3 1967 fastback
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Placering backspeglar

Post by peterc »

Hej Mats,
De där speglarna hör nog inte hemma på någon Porsche. Ska försöka lägga in två bilder som beskriver hur det troligen såg ut på din bil 1969.
Attachments
Spegel h.JPG
Spegel h.JPG (13.09 KiB) Viewed 8411 times
Spegel v.JPG
Spegel v.JPG (15.84 KiB) Viewed 8411 times
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Mats W
Posts: 33
Joined: Tue Jul 07, 2015 4:19 pm
Location: Halland

Re: Placering backspeglar

Post by Mats W »

Hej, Peter

Ja, där ser man hur fel man kan ha när man gissar... Tack för snabbt och mycket informativt svar. Var rekommenderar ni forumläsare att man bäst köper ett par av dessa speglar?

// Mats
Aktuell projekttråd 911T Targa 1969 - övriga luftkylda bilar: VW typ1 1955, 1957 soltak, 1960, 1960 soltak och typ3 1967 fastback
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Placering backspeglar

Post by gtBen »

Roger Bray Restoration verkar ha, tyvärr så står inget pris men han (Mark) brukar svara snabbt
nr.13 på http://rogerbrayrestoration.com/trim1.html

Bengt
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Placering backspeglar

Post by peterc »

Tänk bara på att det finns två olika typer av Durant-speglar. Den tunnare utan "cylindrisk kant" närmast spegeln användes fram till och med 68, tror jag. Från och med 69 ska det vara med kant som på mina bilder.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Mats W
Posts: 33
Joined: Tue Jul 07, 2015 4:19 pm
Location: Halland

Re: Placering backspeglar

Post by Mats W »

Tack, både Bengt och Peter för svaren! // Mats

Då vet jag att denna Durant-spegel satt även på svensksålda bilar:

Image
Tidig typ upp till ca 1968

Image
Senare typ från ca 1968
Aktuell projekttråd 911T Targa 1969 - övriga luftkylda bilar: VW typ1 1955, 1957 soltak, 1960, 1960 soltak och typ3 1967 fastback
Post Reply