om eldsläckare
om eldsläckare
Hallojs,
jag har funderat en tid på att skaffa eldsläckare till 911:an men vet inte riktigt vad som vore det bästa alternativet. Har någon av er erfarenhet av CO2 släckare? Det goda med dessa är att ifall man måste släcka i motorrummet så oxiderar inget sönder, vilket inte är fallet med en konventionell släckare. Det verkar dock vara lite svårare att få tag på CO2 och de är betydligt dyrare.
Några förslag på märke och modell?
Tack på förhand!
Johan
jag har funderat en tid på att skaffa eldsläckare till 911:an men vet inte riktigt vad som vore det bästa alternativet. Har någon av er erfarenhet av CO2 släckare? Det goda med dessa är att ifall man måste släcka i motorrummet så oxiderar inget sönder, vilket inte är fallet med en konventionell släckare. Det verkar dock vara lite svårare att få tag på CO2 och de är betydligt dyrare.
Några förslag på märke och modell?
Tack på förhand!
Johan
Jag kan ha fel men frågan är om CO2 är tillräckligt effektivt i ett "öppet" utrymme såsom ett motorrum? Min gissning är att du skulle behöva en allt för stor släckare. Det finns bättre gaser (som tex flyget använder) men dom är olagliga i Sverige.
Tyvärr är det nog skum eller pulver som gäller (med dom nackdelar det nu för med sig). Pest eller kolera vad jag kan förstå.
Sen har jag hört vissa påstå att alla släckare mindre än 6kg är ganska meningslösa (vet dock inte om det stämmer).
Jag köpte denna: http://www.trendab.se/hand-brandslackar ... c-175.aspx
Har du en magnesium motor och den tar fyr spelar det iofs ingen roll vad du har.
/Johan
Tyvärr är det nog skum eller pulver som gäller (med dom nackdelar det nu för med sig). Pest eller kolera vad jag kan förstå.
Sen har jag hört vissa påstå att alla släckare mindre än 6kg är ganska meningslösa (vet dock inte om det stämmer).
Jag köpte denna: http://www.trendab.se/hand-brandslackar ... c-175.aspx
Har du en magnesium motor och den tar fyr spelar det iofs ingen roll vad du har.
/Johan
Har inget att bidra med kring val av släckare (jag köpte en pulver på CO). Men om du ska montera den i kupen kan jag tipsa om att skruva fast den i locket ovanför bakre växellänken. Ger väldigt lite permanent skada och den sitter rätt bra där, lätt att komma åt. Ska se om jag kan ta en bild vid tillfälle.
/b
/b
Björn Simonson
1980 911 SC - Insta: @911scowner
1980 911 SC - Insta: @911scowner
Jag hade satsat på ett pulversläckare. Jag anser att Co2 är ett dåligt val. Vid ev. Brand så får man räkna att bränslet kan spruta under bilen och ta fyr. Då är pulvret att föredra. På båtar i maskin så har vi co2 bara vid eltavlan. Ute i maskin är det pulver och skum som vi har som handsläckare.
Izvor
Izvor
Utan att ha någon erferenhet från brandskydd släckning så lägger jag mig i debatten.
När jag tecknade min försäkring på Trygg Hansa för drygt 25-år sedan så fick jag rabatt om jag installerade en Halon-släckare (som var subventionerad). "Skaderegleraren" som besiktigade bilen sa att följdskadorna av en pulversläckare var mycket stora och rekomenderades främst för personskydd båtar o.s.v.
En bekant släckte en förgasarbrand på en Chrysler V8 med pulver, det blev mycket frätskador på insuget så det ej gick att rädda, men det som störde honom mest var att det var pulver i alla skrymslen och vrår i ett par år efteråt i bilen.
Jag har inte lusläst alla nya försäkringsbrev underåren men det borde vara ok att byta ut min Halon-släckare nu.
Lutar nog åt Brandfilt och 6kg skum om det får plats annars blir det 2Kg CO2.
Fast det viktigaste är nog det förebyggande som att se över bränsleslangar och dess kopplingar samt ha lite koll på elkablarna som börjar bli till åren.
-Bo
När jag tecknade min försäkring på Trygg Hansa för drygt 25-år sedan så fick jag rabatt om jag installerade en Halon-släckare (som var subventionerad). "Skaderegleraren" som besiktigade bilen sa att följdskadorna av en pulversläckare var mycket stora och rekomenderades främst för personskydd båtar o.s.v.
En bekant släckte en förgasarbrand på en Chrysler V8 med pulver, det blev mycket frätskador på insuget så det ej gick att rädda, men det som störde honom mest var att det var pulver i alla skrymslen och vrår i ett par år efteråt i bilen.
Jag har inte lusläst alla nya försäkringsbrev underåren men det borde vara ok att byta ut min Halon-släckare nu.
Lutar nog åt Brandfilt och 6kg skum om det får plats annars blir det 2Kg CO2.
Fast det viktigaste är nog det förebyggande som att se över bränsleslangar och dess kopplingar samt ha lite koll på elkablarna som börjar bli till åren.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Pulvret ligger också kvar efter att branden släckts. Med kolsyra eller halon så kan bensin antändas igen på en varm motor när gasen försvunnit.
På en vanlig bil är pulver endast en livräddare, finns det ingen i bilen är det bättre att låta den brinna upp. Har jag hört.
Brandfilt kanske inte är så dumt att knöla in över motorn....
På en vanlig bil är pulver endast en livräddare, finns det ingen i bilen är det bättre att låta den brinna upp. Har jag hört.
Brandfilt kanske inte är så dumt att knöla in över motorn....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge