Översättning från Tyska

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Översättning från Tyska

Post by alf3001 »

Jag satt och kollade på mitt "Zertifikat für Ihr Porsche" och undrar vad attan de olika sakerna betyder. Kan någon hjälpa mig?

Innenausstattung:
Sitze in kunstleder
Sitzmittelbahnen in Perloncord

Individualausstattung:
m258 Kopfstütze links/rechts (nackstöd hö/vä?)
m409 Sportsitz links/rechts (sportstolar hö/vä?)
m426 Zierlisten am Radausschnitt (que?)
m470 911 S-Instrumente, Öltank under lederkranzlenkrad (s-instrument, oljetank? och läderratt?)

Sen säger mitt Zertifikat också att bilen var Signalgelb 7272, så jag kan med andra ord lugnt lacka om:D

Hälsningar

-ALF
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Glömde att skriva om chassinummer:

Chassinummer är: 911 010 1110

Är detta ett korrekt chassinummer? Enligt mitt "Zertifikat" så ja, men jag har ingen litteratur att bekräfta det med, men det stämmer med bilens nummer och även med motornummer som är 610 3159...

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Innenausstattung:
Sitze in kunstleder
Sitzmittelbahnen in Perloncord

Individualausstattung:
m258 Kopfstütze links/rechts (nackstöd hö/vä?)
m409 Sportsitz links/rechts (sportstolar hö/vä?)
m426 Zierlisten am Radausschnitt (que?)
m470 911 S-Instrumente, Öltank under lederkranzlenkrad (s-instrument, oljetank? och läderratt?)

Sen säger mitt Zertifikat också att bilen var Signalgelb 7272, så jag kan med andra ord lugnt lacka om:D


Inredning:
Säten i konstläder
Sätes "mitt" i perloncord (typ nàtt manchester aktigt har jag för mig)

Individual utrustning: (typ. extraval)
m258 Kopfstütze links/rechts (nackstöd hö/vä?) Riktigt
m409 Sportsitz links/rechts (sportstolar hö/vä?) Riktigt (hade inte alla sportstolar nackstöd??)
m426 Zierlisten am Radausschnitt - Kromlister i hjulhuskanterna
m470 911 S-Instrumente, Öltank under lederkranzlenkrad - s-instrument, oljetank och läderratt. riktigt! (under skall väl vara "und" tyska för och??)

Signalgelb:Image


Chassinummer är: 911 010 1110 Är detta ett korrekt chassinummer? Enligt mitt "Zertifikat" så ja, men jag har ingen litteratur att bekräfta det med, men det stämmer med bilens nummer och även med motornummer som är 610 3159...
Ja, 911 är ja, just det 911, 0=1970 ârs, 1="T" 0=Coupe, fyra sista är löpande

6=6 cyl, 1="T", 0=1970, 3=sporto, tre sista löpande

Sâ nu kan du vara trygg över att inte ha köpt en ombyggd VW K70! :wink:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Tack för snabbt svar Martin.

En fråga bara, vad är det som är tillval med oljetank? Är det inte liksom standard att bilen kommer med någon form för behållare för oljan?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ja, man tycker ju att det inte är bussigt att skicka med oljan i nâtt annat än en tank... :(

Det kan inte vara sâ att det betyder oljenivâgivaren i oljetanken men att det var jobbigt att skriva rubbet och de skrev bara tank, ifall nâgon nu trodde att de i S paketet bara skulle fà instrunentet men inte givaren, eller hade alla T,E,S givare i tanken :?:

Det finns säkert nân som har haft en T, en E och en S alla av 1970 som kan reda ut detta!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Ja, det är verkligen schysst att de inte bare levererar oljan i en hink i bagaget :D

Har S verkligen specialtankar eller special-mätare?

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Nej, det tror jag inte!

Jag har dock för mig att nâgon modell inte har oljemängdsmätaren, eller sâ är det temperaturmätaren eller tryck eller klockan (mao ingen aning :roll: )

Kommer dock svagt ihâg att de T jag sett har haft mindre antal runda grejer framför ratten :wink: än vad jag är van vid, men exakt vad som fattas làter jag vara osagt.

Vi kanske skulle starta en post: "show me your dash" sâ kan vi bli impade av varandras puts, alternativt garva ât fula 70-tals bandspelare, bli avis pà tidsenliga bekcer mexico etc. etc.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Ha ha ha... Bra idé. Här kommer min.

Mannhard , förre ägaren, skickade med en massa gottis. Observera t ex Helphos lampan med vilken man kan lysa på sina medtrafikanter eller på vägskyltar.

Även Sanyo kassettespelaren anno 1972 sitter fint när man vill lyssna på sina gamla Herb Alpert band. Under Blaupunkt Köln sitter omkopplaren från radio till kassettespelare... Diskret, eller hur :?

Image

-ALF
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

S-oljetank betyder mycket riktigt att det sitter en nivågivare i den så att du kan läsa av oljenivån inne i bilen.

//Roger
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Aha, då är jag med. Tack, Roger.

-ALF
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Är ganska säker på att även "Druck" mätaren var tillval på T.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Cool bandare, käkar den upp alla band längre än C60 sâ är den helt tidsenlig!

Hittade detta som en parantes när vi snackar "extrem-individualausstattung":
The car was fitted from new with Pepita seats and the Hego 6 points roll-cage. The car has a rare option of right hand drive wipers, that were ordered new from the factory for small racers who where disturbed by original LHD wipers. The car will also be delivered with its period steering wheel. The original plastic fuel tank will be provided as well but the 80L steel fuel tank is better for everyday use. It has also been equipped with the Kremer external mirrors. These details aside, this car is completely period original except for the windows which are standard thickness and not the lightweight Glaverbel windows.

The full history is well known from the first Swiss owner to the current French owner. We can spend a lot of time debating the merits of this vehicle but nothing will substitute a test drive with the owner. The car runs like hell, certainly one of the best 911 RS Lightweight to drive and is available now with French registration.

Jag skall definitivt lämna in en lottokupong i helgen!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Inte bara att den äter upp allt över C60, alla band som spelas mer än två gånger berövas all diskant och låter som om någon försökte kväva högtalarna med en kudde. Lo-fi!

Med den specen så är m258 Kopfstütze links/rechts inte mycket att hänga i julgranen :D '

Kommer du upp till Taxinge? Vi har ju inte fått se varken dig eller vagnen än...

-ALF
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Med den specen så är m258 Kopfstütze links/rechts inte mycket att hänga i julgranen
men det är bättre att vara lâng och behöva nackstöd än att inte se över torkarna (men det är klart att det kanske kan vara värt att byta kropp med pagrotsky om man fâr en -73 RS i mellanskillnad.)

Skulle sjukt gärna vilja träffa lite "riktiga" entusiaster och tjôta med Er, men det blir svârt att hinna till taxinge, föresten det kommer väl inte att regna?!

Vi fâr försöka ta en "annual medeteranian early911 reunion" här i oktober istället!

Den 20 maj sticker 356 klubben här till italien och 356 mötet där, var sugen men det är tiden som aldrig räcker!!!

Livet är fullt av I-världsproblem: När du har tid att göra kul grejer har man inte râd - när man väl har râd sâ har man inte tid..... :lol:
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Nu har man ju nyrenovrerad motor så resa till Barcelona ska inte vara några problem :D

Nästa gång då är i Svedala och det inte regnar :!: så bjuder jag på mazarin

Nån som har styr på chassinummer? Var hittar man lista över dessa?

-AFL
Post Reply