AUX in/ mp3 adapter till blaupunkt radio

Sveriges bästa plats att sälja delar till gamla Porschar. 911, 912, 914, m.fl.
OBS! Endast egna annonser.
Post Reply
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

AUX in/ mp3 adapter till blaupunkt radio

Post by Frederik »

Skall snart göra ett till gäng adaptrar för att kunna spela mp3 i gamla blaupunkts. De flesta är förhandsbokade men några är kvar om någon missade förra gången och fortfarande är intresserad.

Dessa passar gamla mono blaupunkts som har en 6-polig DIN-kontakt på baksidan.
Tidiga 60-tals blaupunkts kan sakna DIN kontakten, likaså senare 70-talare eller stereoradios som har en annan kontakt. DIN-kontakten sitter bakom ett plastlock med 2 stift i.

Image

DIN ingången var för övrigt tänkt att koppla in bandare/ vinylsvarvare på. Värt att notera är att utan plastlock (eller adapter) blir radion tyst så om man tar bort adaptern måste plastlocket sättas tillbaka. Adaptern har ett 3,5mm stereojack/ hörlursjack som man kan koppla in mp3-spelare/ telefon/ annan musikkälla. Med en brytare växlar man sedan mellan att blaupunkten fungerar som vanligt/spelar radio och spelar från 3,5mm jacket (mp3).

Dessa adaptrar blir utseendemässigt lite annorlunda mot sist. De blir byggda för att passa tex bubblor och man skall kunna montera brytaren genom ett hål i panelen/ handsfacket och sedan dra 3,5mm kabeln ut till valfritt ställe. men går självklart att montera eller ha löst också.

Image

Image

Video på funktionen (förra versionen, men samma funktion)
http://youtu.be/4JKzyXejrCE?sc

Priset blir denna gång 140kr + frakt pga dyrare kapsling.

Mvh Frederik
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Kopierar hit texten från ett annat forum, se gärna länk till hela tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=16476

En fråga som dykt upp är om min adapter passar blaupunkts från 50- och tidigt 60-tal? -Svaret är nej.

Dessa radios har mkt riktigt också en 6 polig kontakt, ofta på sidan av radion. Denna sitter dock INTE bakom ett plastlock med två bryggade stift i och är kopplade annorlunda än blaupunks från lite senare 60-tal och frammåt som har en DIN-kontakt med plastlock.

Denna kontakt var trots allt även den till för att koppla in dåtidens externa nöjesmaskiner, så efter att ha öppnat upp en sådan radio jag hade liggande har jag nu listat ut hur de är kopplade och byggt/ testat en annan adapter på den.

Några kommentarer: Stiften är kopplade i helt annan ordning än senare DIN-kontakter. Dessutom är kontakten bryggad mellan stiftet för radio och förstärkare med en lödd kabel på baksidan (istället för i plastlocket som senare). Detta gör att man inte kan bygga en adapter med brytare som växlar mellan radio och AUX (om man inte öppnar radion och löder bort bryggningen). Det gör inte så mkt, för om man väljer ett band utan mottagning eller en frekvens utan sändning när man kopplar in AUX/ mp3 blir ljudet störningsfritt. Jag tror ändå att man flyttade bryggningen till locket av denna anledning/ som förbättring. På min radio är dessutom själva kontakten lite annorlunda, den har inget spår för själva "kragen" på en DIN-hankontakt, utan den måste skäras bort för att kontakten skall passa (Se bild).

Jag hade inte tänkt bygga några sådana här adaptrar, men då en felbeställde min andra adapter byggde jag en på test för att kunna göra en ny till honom. Denna är lite annorlunda, då ingen brytare behövs, behövs heller ingen låda att bygga i. Själva kopplingen ryms i DIN-kontakten och från denna går direkt en 3,5mm hörlurskabel.

Om någon mer är intresserad av denna typ av adapter kan jag bygga någon enstaka extra.

Hur den 6-poliga kontakten ser ut på min tidiga blaupunkt.
Image

Prototyp adaptern
Image
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Lägger även upp ett videoklipp på funktionen. Jag har här ingen antenn inkopplad och därför ingen störande mottagning. (Kommer även testa detta). På U (FM) bandet med mp3 spelaren i paus hörs ett litet radiobrus (likt en tom frekvens) på M är det helt tyst. När man spelar mp3 hörs dock inget brus/ störning.

[video]http://youtu.be/eMSa0jv06Vc[/video]

Denna typ av adapter kan ju även vara bra om man har en radio som saknar FM-bandet, då kan man ändå lyssna på radio, mp3, spotify etc via mp3 spelaren/ telefonen.
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Då var adaptrarna för äldre blaupunkts färdigbyggda.

De med hankontakt har ca 1,2m kabel, vilket borde vara lagom för att enkelt kunna dra och koppla in musikspelaren. De med honkontakt har ca 0,8m kabel. Att det blev några med honkontakt var för att en önskade detta. Tanken med dessa är att man lätt kan förlänga kabeln med en annan 3,5-3,5mm kabel men ffa för att vissa tillbehör, tex blutooth mottagare, ansluter med en hane. Jag har inte testat detta själv, men köper man en sådan (brukar kosta ca 300kr) kan man lägga den i bagaget eller handskfacket och köra musiken trådlöst till blaupunkten från telefonen eller annan musikspelare med inbyggd blutooth.

Image

Jag kommer göra alla med okapad krage då det vanligaste verkar vara att de passar och då är det dumt att kapa och förstöra ytskiktet i onödan. Det går som sagts lätt att ta bort kragen i efterhand om man behöver.

Min blaupunkt krävde denna anpassning då den saknar spåret för DIN-kontakten
Image

Det man då får göra är att såga bort kragen på hanen
Image

Som det ser ut blir det troligtvis 4st med honkontakt över. Priset för denna typ av adapter blir 120kr inkl frakt. Jag har även nu ca 10st av första adaptern med brytare som passar de andra blaupunktsen färdigbyggda. Dessa kostar 155kr inkl frakt.
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Testat de nya adaptrarna med en antenn inkopplad.

Har man en intunad FM-station så får man "dubbelt ljud". Enklast verkar vara att koppla in tex M-bandet och/ eller en tyst frekvens när man kör mp3. Döm själva av videon på testet.

http://youtu.be/i6cgB9bd-rA?sc
Porsche 912 -66
VW buss -68, pickup -75, bubbla -60, bubbla -68
Post Reply