Tändstift 912

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Tändstift 912

Post by Henric »

Har kollat på detta forum och hittar förvånande nog ingen tråd om tändstift till 912. Klassisk fråga, Bosch eller NGK och vilken modell. Har läst på lite forum, ex Pelikan, där det tom. varnas för att vissa NGK är för långa och helt enkelt tar i kolven. Låter ju hemskt verkligen. Några stift som ofta rekommenderas är NGK B6HF och Bosch W6BC och i vissa fall W5AC.
Jag har hållit på trixa med olika stift litegrann men behöver lite input helt enkelt, så om nån har några erfarenheter så skriv gärna nån rad..

MVH

Henric
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Kan eg. inte tillføra så mycket. Køpte mina hos Ferdinand. Tror att det var Bosch men kan kolla det nær jag kommer hem. De har fungerat bra och inte tagit i kolven.
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

tändstift

Post by insw »

Jag har kört med NGK stift i 15år i min 356a och de funkar mycket bra med beteckning B7HS
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag körde på NGK men efter att ett stift brann upp bytte jag till Bosch W7BP - bilen är lugn, går svalt och jämnt och verkar ha sjysst förbränning. Dessa Bosch 7'or är ungefär som NGK 6'or fick jag veta. Jag ställer bilen till ca 3,5-4% CO i lågfartsspannet och dom brukar vara kanelbruna när jag byter. Vet inte hur det ser ut över 3000 varv då jag aldrig haft bilen på rullande landsväg - men rent visuellt verkar det vara som det ska. Jag kör oftast lugn gatkörning och är sällan över 4700 varv.

Tyskt och platina - funkar för mig. :)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Henric
Posts: 113
Joined: Fri Apr 15, 2011 9:27 pm

Post by Henric »

Intressant , jag har bra blivit rekomenderad stift och inte riktigt kollat själv. Det som suttit på bilen är NGK BR6 HS eller Bosch WR7AC. Inget av stiften ni nämner och jag vet inte riktigt vad jag ska tro är skillnaden mellan stiften då dom väl sitter i bilen. Svårt, lurigt och lite kul problem detta.....
Porsche 912 1969, Blutorange
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Tändstift

Post by insw »

Aj då, jag slant visst på tangenterna

SKA var BR7 HS och inget annat.

Blev rekomenderad att använda NGK stift av flera personer i 356 klubben som har använt dessa stift sedan 60-talet. Använde Bosch stift tidigare, problemet med Bosch stiften för min del var motorn ofta gick på 3 cyl, men med NGK stiften så var detta problem borta.
Frederik
Posts: 34
Joined: Tue Feb 26, 2013 1:09 am

Post by Frederik »

Intressant, jag har också läst mig till på diverse utländska forum att NGK stiften är att föredra. Men jag får känslan att vi i Sverige känner oss mer bekväma med Bosch. Det verkar även som man over there gillar platinumstift och NGKs motsvarighet, någon som använder här?
Post Reply