Johannes wrote:Att sätta 20 gradaren är applicerbart på många bromssystem. I vissa fall är det samma bromssysten på 911 som Mercedes 123. Samma caliprar om än med andra fästöron och distans mellan halvorna pga tjockare skivor.
Det är inte bara teves som tillverkar bromskolvar på detta sätt. Girling har samma patent. Finns bilar med plana kolvar och olika belägg för höger resp vänster sida. Stålplattan är olika för att ge sama effekt.
Bendix har kolvar med 20 grader uttag. MB compact (114/115 serien)
Kuriosa, Volvo amazon har tre kolvsok. Två mindre och en större kolv.
Skall du gå vidare och klyva calipern så finns det packningar men inte skruv i de flesta fall så det är riskfyllt. Äldre bilar har stål kval 11.9 och M7 Ribe CS med mutter. S-bilarna har längre skruv pga ventilerat (urelfer)
Dær ser man.
Ær det så på alla bilar? Nu ska man kanske inte blanda in andra tillverkare hær, men ær det bara nåt som alltid har funnits eller ær det bara så att det hær ær min førsta bilmodellen som tillæmpar den metoden att man førdelar kraften, anlæggningsvinkel mot bromsskivan osv. De bilar som jag har bytt klossar på och inte har upptæckt annat æn att klossar går på helt parallet ær: Renault Clio 1,6 02, Chrysler grand Voyager AWD 97, A4 TDI 98, VW polo SDI 98, Subaru Outback D 10, Fiat panda 86, Toyota Corolla 80, Passat 00 och några till..
Det ær klart ingen av de ovannæmda ær några fartmaskiner.
Vad menar du med att det ær riskfyllt att klyva kalippern? Svårt att få tag på nya starka bultar, få taf på nya packningar eller svåra att få av?