(Porsche)världen är liten!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

(Porsche)världen är liten!

Post by Calle »

Det märkligaste hände nyss.

På fikarasten nu vid nio här på Volvo satt jag och snackade lite Porsche med en kollega. Han berättade att han som ung hade en kompis vars storebror Harald hade en Porsche som min kollega fått åka med i. Harald jobbade på Uno-X-macken i Tibro. Bilen var en targa och den var väldigt grön. Jag berättade att min bil också varit väldigt grön från början men att den lackats svart någon gång. "Märkligt" säger min kollega, "Haralds bil blev också omlackad till svart, tänk om det är samma bil, hehe"...

Spår av den här typen får ju inte lämnas ouppföljda, så efter fikat rotade jag fram registerutdraget på min bil - och där står kollegans kompis brorsas namn! Visst tusan är det samma bil! :shock:

Harald var den första som använde bilen sen den kom till Sverige runt -82. Han sålde den 1984 till en Staffan som spelade i Tibro IK:s A-lag i hockey. Staffan sålde den 1988 till Kvinnan som jag köpte den av 2005.

Nu ska min kollega kontakta Harald och se vad som kan finnas kvar i form av foton och minnen. Jag håller givetvis också tummen för att den oanvända verktygssatsen ligger kvar i en garderob... :D

Lite fränt va? Jag hoppas jag kan återkomma med lite gamla bilder!

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

kul historia, ska bli intressant att höra fortsättningen!!
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Håller med, alltid kul att söka efter bilens rötter. Gjorde så ett halvår efter att jag köpte min bil 2002. Skrev till samtliga 12 ägare som haft bilen sedan den kom till Sverige 1974. Fick fin kontakt med fyra av dem. Tre skickade kort ur familjealbumet där man bl a såg hur 70-talsmodet såg ut och givetvis bilen ur många olika vinklar. Det bästa var dock kontakten med Ola som ägde bilen för ca 20 år sedan. Han ringde upp mig och berättade en massa om bilen och att han hade originalratten fortfarande hängande inne i sitt garage. Det var bara att komma upp till Dalarna och hämta den. Så gjorde jag också på vårkanten och vi betraktar numera varandra närmast som kusiner.
Har även gjort ett försök att spåra vem/vilka som ägde bilen i Tyskland mellan 1 februari 1972 och oktober 1974. Har skrivit till det företag som bilen levererades till från fabriken, Raffay i Hamburg. Dock utan resultat. Får väl försöka bearbeta dem på nytt. Kanske någon av er har nå'n bra idé om hur jag ska göra? Tacksam för tips.
Så Calle lycka till med ”släktforskningen” och hoppas att du har tur med verktygen.
Hasse
Post Reply