Brotscha ventilstyrningar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Brotscha ventilstyrningar

Post by Izvor »

Hej allihopa

Jag har pressat in nya ventilstyrningar enl. konstens alla regler fast jag är konstnären i detta fall och då kan man diskutera metoden.

Jag har i alla fall haft styrningar nedkylda -22grader i fem dygn. Värmt toppar i ugnen, 250 grader. Sen så räckte det att banka ner dem med ett don som jag har svarvat för att få i de. Hadde det gått tungt så hadde jag dragit ner dem/pressat med hjälp av bult och mutter. De gick ner väldigt fint 3-4 hammarslag (lite olja som smörjninga hadde jag självklart).

Nu så vill inte ventilerna löpa igenom styrningar, de måste brotschas. Jag har nämligen aldrig brotschat ventilstyrningar och ber om lite tips.

Är på vär att köpa en handbortsch från TOOLS och göra det själv. Klarar man sig med en brotsch från Tools/Luna med nr. 1007647
Av någon kostig anledning så lyckas jag inte kopiera länken till brotcshen.

Räcker det med en sån brotsch med kapyta på ci 35mm eller måste man ha en som är lika lång som själva venilstyrningen.

Det handlar om att ta av väldigt lite och därför tror jag att man gör det bäst för hand.

Nån som har gjort det förr och vet?

P.S.
Tidigar så har jag bara monterat stål styrningar. Värmt toppen och kylt ventiler med flytande kväve. Har eg. aldrig råkat ut för att styrningar har deformerats så pass att de har nypt ventilspindelen.

Izvor
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Jag har själv bara bytt styrningar på ca 3 motorer av olika slag. vid samtliga fall så har Brotchning erfodrats. Senaste Porsche motorn lämnade jag allt till en firma i Vargön som är i europatopp inom någon dragracingklass, och dom brotchade.

För övriga maskinelement då liknande toleranser skall uppnås så erfodras brotchning även om bussningen är i starkare material än brons.

Hittar inte brotchen du refererar till men 35 skärlängd räcker. Rekomenderar att prova på en skrotbit för en ny brotch kan skära lite extra kan krävas att eggarna bryns lätt.
Ställbara brotchar kräver en hel del av utföraren.

Flexhoneborste kan även vara ett alternativ (i brist på annat).

Edit: Har köpt lite skärverktyg av [/url]http://shop.otdtools.se/skarande-verkty ... ar/259[url] hyffsad Kinakvalite till bra pris.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Rekommenderar att du köper en brosch av hög kvalitet. Skulle det bli dåligt resultat pga en dålig brotsch så måste du börja om. Det finns brotschar i överdimension. Varje byte sliter på locket. Att montera är enkelt, det gäller bara att ha en utvändig dorn. Aldrig invändig. Svårigheten och tricket är att få bort de gamla! Det går att göra på bättre sätt än porsches handbok.
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Hej
Tack för alla tips. Jag besökte en maskin verkstad som i sin tur lånade ut en gammal hederlig brotsch på 10,02 mm. Nu är ventilstyrningar brotschade och med ventilerna i känns det väldigt bra.
Nu återstår inslipning av ventiler/säten och återmontering. På söndag ska jag försöka vara färdig med att få ihop motorn. Måste hinna baka bullar till gubbarna på verkstan som tack, de är dock 27 st.
User avatar
Jesse
Posts: 1693
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Håller tummarna Izvor!!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jesse wrote:Håller tummarna Izvor!!
För att jag ska få ihop motorn eller bullbakningen?
Post Reply