Färger

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Färger

Post by alf3001 »

Hej,

Jag har gått och lurat på om jag ska lacka om i originalfärg som enligt förre ägaren är signalgelb. I år blev det dock en motorrenovering istället men nästa år så kanske...

Nu är dock frågan om signalgelb ens fanns om färg 1970. Är det någon som vet. När jag kollar på http://www.elferhelfer.com/farben.htm så finns signalgelb med men heter då sonderfarben. Nu är min tyska väldigt knackig och jag kan typ beställa en bärs och namnen på olika tyska pansarvagnar (från Discovery). Vad betyder sonderfarben och fanns signalgelb 1970 eller är det egentligen schiefergrau som jag ska ha...? :?:

-ALF
User avatar
Calle
Posts: 399
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Sonderfarbe betyder i alla fall specialfärg i direkt översättning. Fick sådan kulör specialbeställas månne?

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Alf!
Signalgult är helt rätt. Många personer utan direkt anknytning till Porsche har spontant uttryckt sin förtjusning när de sett min bil på stan http://files.upl.silentwhisper.net/uplo ... vinter.jpg .
Som du ser går färgen fin till himmelsblått och mörkblått Mälarvatten för att inte tala om ståtligt tegelrött. :D
/Hasse
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Specialfärg... ja då var det nog tillval och något som man fick pröjsa extra för. Då fanns det med andra ord signalgelb 1970 och jag kan lacka om lugnt.

Jäklar vad stilig färgen är! Sån måste jag ha... Det blir till att spara in på bröllopet i vinter så att jag har råd med lack istället. Funkar varm korv och Pommac istället för Tornedous Rossini och Champange?

Tack för hjälpen!

-ALF
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har hört om en kille som lackade om sin 911:a i bröllopspresent till sin tjej. :shock: Ah; clever! :P
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Jag har hört om en kille som lackade om sin 911:a i bröllopspresent till sin tjej. Ah; clever!
Jag köpte en cykelkedja till min mamma i födelsedagspresent (det var inte jätteuppskattat, men jag var 10 âr och behövde verkligen en cykelkedja) :? .

Sâ det är bara att köra pâ med ett presentkort hos närmsta "bilmâlare" som morgongâva, Alf!

Men sen fâr du nog leva med att du fâr "tjej-tidnings prenumerationer" resp. REKI-kurser och mineralterapi presentkort istället för en romantisk helg pâ gotlandring vid var högtid resten av livet! :P
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

alf3001 wrote:Specialfärg... ja då var det nog tillval och något som man fick pröjsa extra för. Då fanns det med andra ord signalgelb 1970 och jag kan lacka om lugnt.

Jäklar vad stilig färgen är! Sån måste jag ha... Det blir till att spara in på bröllopet i vinter så att jag har råd med lack istället. Funkar varm korv och Pommac istället för Tornedous Rossini och Champange?

Tack för hjälpen!

-ALF
Jag funtar på den beiga färgen, eller nån brun... men du vart skall du lacka? jag skall nog också lacka om... vad kan det kosta?
Tycker du skall låta tjejen bestämma färg som gåva...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Jag snackade med Peter på Fredinand och han har en bra lackerare nere hos sig i Jkpg som jag nog tänkte anlita.

Sen vet jag inte om det funkar med att låta Anna bestämma färg... Jag vill ju gärna ha originalfärgen, men Anna är helt inne på att "sportbilar ska vara vita-basta". Dessutom vill hon helst ha en "praktisk" bil, t ex -71 El Camino. Nån som har en billig sådan? Det kanske blir den som blir bröllopspresenten :D

-ALF
kalle912
Posts: 53
Joined: Thu Oct 13, 2005 11:56 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by kalle912 »

Annars brukar ju gulf blå gå hem hos damerna....
Kalle
_____________________________________________

Fiat 500-07
Range Rover TD6 -03
Delta 25 SC-06 (tjänstebåt)
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det fanns 3 typer av färger som kunde beställas. En standard färgkarta utan tillägg på priset. Dessa kulörer har sällan varit många.

Det fanns 2 typer av Sonderfarbe. På svenska säger vi tillval.

Sonderfarbe nach Farbkarte (från en färgkarta) Ofta ca trettiokulörer utöver standard.

Sonderfarbe nach Wahl (specialkulör enligt helt eget önskemål). Ungefär som hos BMW Individual där man kan skicka med en bit av farfars gamla skinnjacka och säga att läderkladsel skall ha samma kulör...
Post Reply