Byta värmekamrar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 218
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Byta värmekamrar

Post by Tomas356 »

Jag tänkte byta värmekamrar och varje sida sitter fast med tre muttrar + tre insexskruvar,samtliga rejält rosiga.

Hur tusan ska man få loss insexskruvarna när de är rostiga? Muttrarna kan man ju i bästa fall spräcka bort, men det lär knappast vara någon insexnyckel som greppar i en rostig insexskruv när man börjar vrida.

Är det någon som har erfarenhet från att byta dessa och ev. har något tips?

/T
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Först och främst behöver du tillföra värme!
Jag har för mig att jag slog i torx bits i de som inte gick med insex på min gamla bil.
jonas

-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Värme är bra, men faktist så brukar insexskruvarna inte sitta lika illa som de vanliga skruvarna.
Ska du byta värmekammrarna så kapa bort dom först så du kommer åt ordentligt.
Biltema har bra avdragare för runddragna muttrar, de borde funka på insexmuttrarna också, men den största faran är att man drar av pinnskruven, så värme rekommenderas :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Jesse
Posts: 1690
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Värm dem tills de glödgas då går det i ett nafs!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Tomas356
Posts: 218
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Jag lämnar nog bort jobbet. Inte så lockande att ligga under bilen, med näsan en dm under motorn och glödga delarna.

:-(

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
User avatar
Einar Irgens
Posts: 210
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

Jeg skiftet varmekammer i fjor vår, og det var slett ikke så ille. Det tok lang tid og var kjedelig, men ikke særlig svårt.

Først sprayet jeg alle mutrene med en moderne rustløser av god kvalitet (og da snakker jeg ikke om 5-56 eller WD-40, som bare er tynnet parafin) og lot det stå over natten. Brukte en liten propanbrenner som jeg holdt mot hullene som er der for at man skal nå mutrene med verktøyet (pipen). Man skal varme opp til det nesten gløder, så kjøle ned i noen minutter og så varme opp på nytt 3-4 ganger. Det høres litt ubehagelig ut, men såfremt man ligger godt og ikke fryser er det helt uproblematisk. Jeg følte ikke at det var noen brannfare alls.

Når dette var gjort dro jeg mutteren først bittelitt mot høyre og så mot venstre til den løsnet. Det gikk ganske lett. Da jeg flyttet over til den andre varmeveksleren kom jeg på å forsøke å skru ut mutrene innan jeg brukte varme. Det viste seg da at de løsnet ca like lett uten varme :oops:
Einar Irgens

1973 911E targa
rpm
Posts: 37
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:56 am
Location: Gbg

Post by rpm »

Einar Irgens wrote:Jeg skiftet varmekammer i fjor vår, og det var slett ikke så ille. Det tok lang tid og var kjedelig, men ikke særlig svårt.

Først sprayet jeg alle mutrene med en moderne rustløser av god kvalitet (og da snakker jeg ikke om 5-56 eller WD-40, som bare er tynnet parafin) og lot det stå over natten. Brukte en liten propanbrenner som jeg holdt mot hullene som er der for at man skal nå mutrene med verktøyet (pipen). Man skal varme opp til det nesten gløder, så kjøle ned i noen minutter og så varme opp på nytt 3-4 ganger. Det høres litt ubehagelig ut, men såfremt man ligger godt og ikke fryser er det helt uproblematisk. Jeg følte ikke at det var noen brannfare alls.

Når dette var gjort dro jeg mutteren først bittelitt mot høyre og så mot venstre til den løsnet. Det gikk ganske lett. Da jeg flyttet over til den andre varmeveksleren kom jeg på å forsøke å skru ut mutrene innan jeg brukte varme. Det viste seg da at de løsnet ca like lett uten varme :oops:
Men ni har ju gott om gas :wink:
911 E -72
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Runddragna muttrar är inte hela världen, det finns det gott om lösningar på, problemet är att pinnskruven gärna vill gå av.
Men med det sagt kan man alltid bara känna på muttrarna utan att ta i för mycket, ibland så lossnar saker lättare än vad man skulle kunna tro.

En 50/50 blandning av automatlådsolja och aceton är en bra DIY rostlösare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 218
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Post by Tomas356 »

Snart är det dags.

Kommer man åt insexmuttrarna med en mutterspräckare?

/T
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply