Det här med bakdateringar...
Det här med bakdateringar...
En -87:a "bakdaterad" till -73 RS till salu på Blocket för sexhundrafemtionio tusen kronor:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ca=1_9&w=3
Jag är personligen inget större fan av vare sig bakdateringar eller framdateringar. För mig skulle det kännas konstgjort, liksom inte på riktigt, att köra omkring i något som byggt tillbaka i utseende en eller flera generationer. Vill man ha en gammal bil så köper man en gammal bil och renoverar den eller bygger den i det stuk som var i den tidseran. Pengarna drar ju iväg rätt mycket hur som helst. Det kostar ju ansenliga summor även att bakdatera (inköp av en G-modell, lång bagagehuv, framskärmar, rostlagning som förmodligen krävs även på utgångsobjektet, anodiserade rutramar, inredning, Fuchs, m.m. Det enda man har gratis är bakskärmarna.) Och det blir aldrig en early 911 hur du än gör.
Att behöva rostlaga en -73 eller äldre 911 i stor omfattning kanske många ryggar för, men det går att leja bort om man verkligen hatar det. Och till hyfsade pengar om man letar lite. Finns otroligt mycket duktiga plåtisar runtom i Sverige.
Visst, vissa (som bilen i Blocket-annonsen) är säkert byggd på att tjäna en rejäl hacka på att -73 RS är heta och eftertraktade, men hur bra investering är det för köparen är det att lägga 660.000 kr på en bil som i bästa fall egentligen är värd en tredjedel?
För mig är detta ingen skillnad på en bakdaterad nyare 911 mot de idag så bespottade 935-byggena som florerade för 20-25 år sedan. Kommer vi inte fnissa lika mycket åt bakdateringar i framtiden?
Uppdateringar och moderniseringar av en gammal bil, hot rod-grejen (som R Gruppe-gubbarna i USA gör), är en helt annan sak. Då finns den rätta känslan i bilen där, och med tillfredställesen av att ha en lätt bil på under 1.000 kg som går utav h-vete och ger krockbalksförsedda, airbagarmerade, AC-svalkade bilar en rejäl match. Att modifiera tidstypiskt med hårdare stavar, grövre hämmare, sänkning, Scheel-stolar, Momo-ratt, störtbåge, 2.7 liters cylindersats, Webrar, m.m. är ju så mycket roligare, ballare, fränare, coolare... Och du har dina pengar kvar, även i framtiden.
Mina 2 cent.
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ca=1_9&w=3
Jag är personligen inget större fan av vare sig bakdateringar eller framdateringar. För mig skulle det kännas konstgjort, liksom inte på riktigt, att köra omkring i något som byggt tillbaka i utseende en eller flera generationer. Vill man ha en gammal bil så köper man en gammal bil och renoverar den eller bygger den i det stuk som var i den tidseran. Pengarna drar ju iväg rätt mycket hur som helst. Det kostar ju ansenliga summor även att bakdatera (inköp av en G-modell, lång bagagehuv, framskärmar, rostlagning som förmodligen krävs även på utgångsobjektet, anodiserade rutramar, inredning, Fuchs, m.m. Det enda man har gratis är bakskärmarna.) Och det blir aldrig en early 911 hur du än gör.
Att behöva rostlaga en -73 eller äldre 911 i stor omfattning kanske många ryggar för, men det går att leja bort om man verkligen hatar det. Och till hyfsade pengar om man letar lite. Finns otroligt mycket duktiga plåtisar runtom i Sverige.
Visst, vissa (som bilen i Blocket-annonsen) är säkert byggd på att tjäna en rejäl hacka på att -73 RS är heta och eftertraktade, men hur bra investering är det för köparen är det att lägga 660.000 kr på en bil som i bästa fall egentligen är värd en tredjedel?
För mig är detta ingen skillnad på en bakdaterad nyare 911 mot de idag så bespottade 935-byggena som florerade för 20-25 år sedan. Kommer vi inte fnissa lika mycket åt bakdateringar i framtiden?
Uppdateringar och moderniseringar av en gammal bil, hot rod-grejen (som R Gruppe-gubbarna i USA gör), är en helt annan sak. Då finns den rätta känslan i bilen där, och med tillfredställesen av att ha en lätt bil på under 1.000 kg som går utav h-vete och ger krockbalksförsedda, airbagarmerade, AC-svalkade bilar en rejäl match. Att modifiera tidstypiskt med hårdare stavar, grövre hämmare, sänkning, Scheel-stolar, Momo-ratt, störtbåge, 2.7 liters cylindersats, Webrar, m.m. är ju så mycket roligare, ballare, fränare, coolare... Och du har dina pengar kvar, även i framtiden.
Mina 2 cent.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Eftersom jag själv varit inne i tankarna med bakdatering så håller jag förstås inte riktigt med dig. Om man vill ha en modernare bil men föredrar de tidiga bilarnas utseende så faller det sig rätt naturligt att man bakdaterar.
Just denna bilen verkar vara ett väldigt seriöst hopplock, men jag skulle förstås inte betala 659 papp för den, för de pengarna får man ju en lika fin 2,4S och det smäller ju högre. Men en tredjedel? Nej, då skulle man nog bara bli utskrattad av ägaren. Troligen är bara byggkostnaden någonstans i den regionen, kanske högre, och då har man inte räknat in att grundbilen kostat minst ett par hundra tusen, om det nu är en -87:a. Någonstans mellan 350-400 kkr vore ett mer vettigt bud. Och egentligen är det ju ett väldigt bra köp om man vill ha en RS-73, eftersom äkta vara kostar minst det femdubbla och denna bilen de facto är bättre.
Just denna bilen verkar vara ett väldigt seriöst hopplock, men jag skulle förstås inte betala 659 papp för den, för de pengarna får man ju en lika fin 2,4S och det smäller ju högre. Men en tredjedel? Nej, då skulle man nog bara bli utskrattad av ägaren. Troligen är bara byggkostnaden någonstans i den regionen, kanske högre, och då har man inte räknat in att grundbilen kostat minst ett par hundra tusen, om det nu är en -87:a. Någonstans mellan 350-400 kkr vore ett mer vettigt bud. Och egentligen är det ju ett väldigt bra köp om man vill ha en RS-73, eftersom äkta vara kostar minst det femdubbla och denna bilen de facto är bättre.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Ett tankeexempel på bakdatering av en svensk modell vi alla känner till:
Ta en Volvo 242 DL -84 som har B23, insprutning, femväxlat och McPherson-framvagn och bygg om till utseende som en Volvo 142 S -68.
Kapa bakskärar och skarva i en gammal bakdel, byt framskärmar, grusplåt och huv, byt dörrar, rutor, instrumentering och konvertera till lång växelspak. Givetvis mycket jobb, men det går att göra.
Låter kanske som en löjlig jämförelse, men kanske lockande om en Volvo 142 S -68 endast var tillverkad i 500 ex och kostade X miljoner kr... Och ansågs vara det tuffaste man kan åka omkring i
Ta en Volvo 242 DL -84 som har B23, insprutning, femväxlat och McPherson-framvagn och bygg om till utseende som en Volvo 142 S -68.
Kapa bakskärar och skarva i en gammal bakdel, byt framskärmar, grusplåt och huv, byt dörrar, rutor, instrumentering och konvertera till lång växelspak. Givetvis mycket jobb, men det går att göra.
Låter kanske som en löjlig jämförelse, men kanske lockande om en Volvo 142 S -68 endast var tillverkad i 500 ex och kostade X miljoner kr... Och ansågs vara det tuffaste man kan åka omkring i
Håller med tigerman67. Skulle själv gärna ha en bakdaterad, de välrenomerade porscheingenjörerna har nog inte bara rullat tummarna sedan början av sjutiotalet så det är ju garanterat en "bättre" bil egentligen. Personligen prioriterar jag att det ser snyggt ut och fungerar mekaniskt, sen om alla skruvar är original eller inte tycker inte jag är något plus. Undra om inte det där är den fina bilen som var på Habo-träffen ifjol, grymt fint bygge. Ior-dekalen ser ut att stämma iaf.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jag vet inte, känns nästan som om det redan är gjort. Vi ökar svårighetsgraden, en ännu coolare bakdatering hade varit en "901" från 1964 med chassinummer 300001 till en 356 C från september 1964, förstås. Helt klart svårare.
Jag tycker dock att folk ska få göra som man vill med sina bilar, det finns värre problem i livet.
Jag tycker dock att folk ska få göra som man vill med sina bilar, det finns värre problem i livet.
Vadå?Type12 wrote:Jag vet inte, känns nästan som om det redan är gjort. Vi ökar svårighetsgraden, en ännu coolare bakdatering hade varit en "901" från 1964 med chassinummer 300001 till en 356 C från september 1964, förstås. Helt klart svårare.
Jag tycker dock att folk ska få göra som man vill med sina bilar, det finns värre problem i livet.
964 i RS-73 skepnad
356 S90-61 i carrera stuk
Fiat 500 -59 orörd
356 S90-61 i carrera stuk
Fiat 500 -59 orörd
996 coupe till soft window-targa?Type12 wrote:Fritte, du menar vad som kan tänkas att vara värre än att att bakdatera en 901:a till en 356:a, eller?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Det här med bakdateringar...
Snyggaste 996an (?) jag sett.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Det här med bakdateringar...
Det där borde ge Porsches formgivare något att ta lärdom av.
Helrätt! Kunde ha varit en ny 911R
I mina ögon står såklart en SWB högst med korta styrväxeln. Men Carreran 87 med sportstolar i softläder har sina poänger även om körsträckan blir alldeles för låg varje år.
Det är ju 21 häst mer än RS 73...
Helrätt! Kunde ha varit en ny 911R
I mina ögon står såklart en SWB högst med korta styrväxeln. Men Carreran 87 med sportstolar i softläder har sina poänger även om körsträckan blir alldeles för låg varje år.
Det är ju 21 häst mer än RS 73...
Re: Det här med bakdateringar...
Gissar på lite drygt 100.
G modellens clubsport ungefär mitt emellan.
Vill minnas att en sextiotalare med rally viss rallyspec hade 185 hk för att släpa på 960 kg.
Värdet av låg vikt kan aldrig underskattas.
Up datering, bak datering, R datering, hopplock, super original. Det viktigaste är nog att ägaren är nöjd.
Visst är det fascinerande att vagnarna kan se så olika ut. Ta bara stötfångare på 60 talet smal list, S list eller rent av ingen list alls eller målad fartrand på listen. Kulör, fälg etc
G modellens clubsport ungefär mitt emellan.
Vill minnas att en sextiotalare med rally viss rallyspec hade 185 hk för att släpa på 960 kg.
Värdet av låg vikt kan aldrig underskattas.
Up datering, bak datering, R datering, hopplock, super original. Det viktigaste är nog att ägaren är nöjd.
Visst är det fascinerande att vagnarna kan se så olika ut. Ta bara stötfångare på 60 talet smal list, S list eller rent av ingen list alls eller målad fartrand på listen. Kulör, fälg etc
Re: Det här med bakdateringar...
Nu snackar vi