RACERBILAR
Jag har givit några av mina gamla foton från Gelleråsen 1970 (finns tidigare i denna tråd) till en fransk fotograf Jacques Breuer. Han har arbetat med en bok om "The Hippie-car" Porsche 917-021. Ta en titt på hans hemsida. Jag får gåshud av att titta på bilderna och framförallt den andra videon.
www.917-021.com
www.917-021.com
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Tänk att det till lilla Finland, på 70-talet när de fortfarande var en bra bit efter Sverige i ekonomisk utveckling, såldes TVÅ 917Bernard wrote:Jag har givit några av mina gamla foton från Gelleråsen 1970 (finns tidigare i denna tråd) till en fransk fotograf Jacques Breuer. Han har arbetat med en bok om "The Hippie-car" Porsche 917-021. Ta en titt på hans hemsida. Jag får gåshud av att titta på bilderna och framförallt den andra videon.
www.917-021.com
Dels denna 917-021, dels 917/10-004, båda till Team AAW. På den tiden var väl Wihuri-koncernen ÅF för Volkswagen i Finland, har jag för mig.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Hej!
Jag har mest smugit runt här och läst innan och fascinerats av all kunskap och intresse kring gamla 911:or.
Vi har precis provkört Bengt Ekbergs 911 -65 efter renovering och tänkte visa en bild hur den ser ut idag. Vi har återställt den till det utseende den hade 70-73 ungefär då den har haft en hel del olika skepnader som ni vet.
Mvh/ Magnus, Mtech Workshop AB
Jag har mest smugit runt här och läst innan och fascinerats av all kunskap och intresse kring gamla 911:or.
Vi har precis provkört Bengt Ekbergs 911 -65 efter renovering och tänkte visa en bild hur den ser ut idag. Vi har återställt den till det utseende den hade 70-73 ungefär då den har haft en hel del olika skepnader som ni vet.
Mvh/ Magnus, Mtech Workshop AB
Jättekul att se den färdig, det blev ju häftigt med den breddningen.
Här är mitt foto från 1973 i Hårnålen på Gelleråsen. Helt rätt!!
Magnus, vad har ni använt för ljuddämpare?
Här är mitt foto från 1973 i Hårnålen på Gelleråsen. Helt rätt!!
Magnus, vad har ni använt för ljuddämpare?
Last edited by Bernard on Sat Nov 17, 2012 1:41 am, edited 3 times in total.
Bernard Lohr
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
Hej igen och tack för responsen på bilden på Ekberg bilen
Vi skall försöka lägga upp en projekttråd på vår hemsida men kan visa en bild på hur det hela började.
Bilen började sitt liv som signalröd demobil på Scania i Södertälje. Bilen användes tydligen till lite iskörning i Södertälje och storyn är att "Sputnik" rullade med den till slut och då såldes bilen skadad till verkmästaren på en OK mack vid Wennergren Center i Stockholm. Han fixade iordning bilen och lackade den svart. Det är av honom sedan som Bengt Ekberg köpte bilen och lackade om den i rött med vitt tak som kanske är den mest kända skepnad den haft.
Bilen uppdaterades eftersom och till 1970 så hade den fått det utseende vi försökt efterskapa med (som det nämnts ovan) fattigmans ST breddare gjora av bubbla bakskärmar bla och den lackades grön vid samma tid.1972 köpte Dick Biström bilen och körde bilen ett par år och det borde vara han som kör på de fina bilderna som Bernhard lagt upp.
Bilen fick senare RSR -74 utseende i silver med svart stripe på nedre delen av karossen. Den har dock hela tiden gått med kort hjulbas och små bromsar och "liten" motor.
Vi har dock inga bilder på den i RSR utförande så är det någon som har det liggande skulle jag vara tacksam om vi fick se dem?
Som ni ser på bilden bakom bakrutan så har vi slipat oss ner genom färglagren så man ser alla färger bilen varit och dessa stämmer med historien.
De gula delarna av bakskärmen skall komma från en annan bil som nämns i denna tråd nämligen Pickos -67S som.
Ytterligare kuriosa är att det RSR kaross kit som satt på denna bil sitter i dagsläget på den Kremer RSR-75 som Gunnar Racing just renoverat
Om ni missat dem så kolla gärna in på: www.gunnarracing.com
Där finns det massor att dregla över....
Mvh/ Magnus, Mtech Workshop AB
Vi skall försöka lägga upp en projekttråd på vår hemsida men kan visa en bild på hur det hela började.
Bilen började sitt liv som signalröd demobil på Scania i Södertälje. Bilen användes tydligen till lite iskörning i Södertälje och storyn är att "Sputnik" rullade med den till slut och då såldes bilen skadad till verkmästaren på en OK mack vid Wennergren Center i Stockholm. Han fixade iordning bilen och lackade den svart. Det är av honom sedan som Bengt Ekberg köpte bilen och lackade om den i rött med vitt tak som kanske är den mest kända skepnad den haft.
Bilen uppdaterades eftersom och till 1970 så hade den fått det utseende vi försökt efterskapa med (som det nämnts ovan) fattigmans ST breddare gjora av bubbla bakskärmar bla och den lackades grön vid samma tid.1972 köpte Dick Biström bilen och körde bilen ett par år och det borde vara han som kör på de fina bilderna som Bernhard lagt upp.
Bilen fick senare RSR -74 utseende i silver med svart stripe på nedre delen av karossen. Den har dock hela tiden gått med kort hjulbas och små bromsar och "liten" motor.
Vi har dock inga bilder på den i RSR utförande så är det någon som har det liggande skulle jag vara tacksam om vi fick se dem?
Som ni ser på bilden bakom bakrutan så har vi slipat oss ner genom färglagren så man ser alla färger bilen varit och dessa stämmer med historien.
De gula delarna av bakskärmen skall komma från en annan bil som nämns i denna tråd nämligen Pickos -67S som.
Ytterligare kuriosa är att det RSR kaross kit som satt på denna bil sitter i dagsläget på den Kremer RSR-75 som Gunnar Racing just renoverat
Om ni missat dem så kolla gärna in på: www.gunnarracing.com
Där finns det massor att dregla över....
Mvh/ Magnus, Mtech Workshop AB
Tror att det är Kinnekulle maj 1970. Fotot på bärgningsbilen är taget på samma tävling och är R registrerad och det är Skaraborgs Län, står även Skara på bildörren. Så därför tror jag att det är Kinnekulle. Frodhe kom tvåa i tävlingen efter rallyföraren Bengt Söderström som hade köpt en 911 och skulle börja köra banracing.