Tips på hur man får den Reg BES.
Tips på hur man får den Reg BES.
Halloj.
Tänkte nu komma med en fråga till...
Det är en 912 från 66 alltså.
REG BES.
... Vad är det som behövs? skall jag fylla den med k-sprit innan?
Blinkers och km/h mätare måste jag byta ut, det är typ vad jag fattat, men vad mer?
TIPS?
Jobbar hårt för taxinge...
Hej.
Tänkte nu komma med en fråga till...
Det är en 912 från 66 alltså.
REG BES.
... Vad är det som behövs? skall jag fylla den med k-sprit innan?
Blinkers och km/h mätare måste jag byta ut, det är typ vad jag fattat, men vad mer?
TIPS?
Jobbar hårt för taxinge...
Hej.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
provat
Tack!Jonas Y wrote:Grattis till bilen!
Jag har inga tips på hur reg besiktning går till, men här ser jag att det fins lite användbara telefon nummer:
Länk.
Jo de numren har jag provat...
Kanske vore det bra att kolla hur era bilar ser ut...tänkte mest på blinkers... och sånt. men det kan jag kolla säkert på förra årets taxinge resa-bilderna...
tack ändå... Fan en grej, spolarvätskepumpen funkar ej... finns det såna på biltema typ? vet inte ens om det e 12 v el 6 v batteri....
hej.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Re: Tips på hur man får den Reg BES.
Hej o grattis till bilen..
Du måste ha med dig den amerikanska 'title'n' om den kommer därifrån.
Kvitto på att den är tullad, om den inte är befriad ifrån det pga sin ålder.
Oranga blinkers fram/bak, vit p-ljus fram, godkända reflexer bak (finns med dubbelhäftande tejp). K-sprit kav vara en idé, men funkar inte alltid.
I övrigt är det inte så mycket, pga att den är äldre än 1969.
Vissa godkänner Sealbeamed strålkastare, vissa inte. Annars är det assymetriska eller halogen insatser. Lycka till..
Om den inte går igenom så fråga på nytt, så kan jag ge nya tips..
Du måste ha med dig den amerikanska 'title'n' om den kommer därifrån.
Kvitto på att den är tullad, om den inte är befriad ifrån det pga sin ålder.
Oranga blinkers fram/bak, vit p-ljus fram, godkända reflexer bak (finns med dubbelhäftande tejp). K-sprit kav vara en idé, men funkar inte alltid.
I övrigt är det inte så mycket, pga att den är äldre än 1969.
Vissa godkänner Sealbeamed strålkastare, vissa inte. Annars är det assymetriska eller halogen insatser. Lycka till..
Om den inte går igenom så fråga på nytt, så kan jag ge nya tips..
plåtfälg wrote:Halloj.
Tänkte nu komma med en fråga till...
Det är en 912 från 66 alltså.
REG BES.
... Vad är det som behövs? skall jag fylla den med k-sprit innan?
Blinkers och km/h mätare måste jag byta ut, det är typ vad jag fattat, men vad mer?
TIPS?
Jobbar hårt för taxinge...
Hej.
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Re: Tips på hur man får den Reg BES.
Alex, jag har sett ganska många bilder på 912:or med den här reflex placeringen (till h och v om reg plåten), så det verkar ju vara okej för Väg Verket skulle jag gissa.chriswhite911S wrote:...godkända reflexer bak (finns med dubbelhäftande tejp).
BTW, så här ser reflex-lösningen ut på dom 911:or som jag har sett:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
AHA! Då e det lungt som den ser ut nu?! Jag behöver inte byta nåt??chriswhite911S wrote:När jag funderat ytterligare lite till så kan du glömma oranga blinkers, om det inte är så att du vill ha det.
Du FÅR ha röda bakblinkers på en 66:a, men blinkers fram måste vara oranga eller vita (klara)
Jag har ju oranga hela blinkers fram... alltså det e helorange fram..och jag har sett att vissa har lite vitt fram också...det har inte jag... bara orange.
Och bak ser det ut som de bilder ni lagt upp...
Så då e det klart alltså?
kolla www.amigos.se/912
Jo sen var golvet ganska så rostigt innne... det va som ”jordstampad hö” under mattorna, som var riktigt fuktigt... nån som har tips på vad jag ska ta mig till??
hej.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Det är ok med glasen, men du får inte ha orange't p-ljus fram.
De är integrerade i blinkersen, på usa-modellerna.
Dom måste du koppla ur, och ersätta med vitt. Antingen i srålkastarna, eller ett par utanpåliggande separata vita.
De är integrerade i blinkersen, på usa-modellerna.
Dom måste du koppla ur, och ersätta med vitt. Antingen i srålkastarna, eller ett par utanpåliggande separata vita.
plåtfälg wrote:Nej men det verkar va lätt fixat...Jonas Y wrote:På bilden du länkade till så ser jag inga reflexer ...
Jag menade bakblinkers, och allt där bak... e det ok med de som sitter på? fram och bak?
Aha, är det det lättaste att byta ut glasen bara då eller?chriswhite911S wrote:Det är ok med glasen, men du får inte ha orange't p-ljus fram.
De är integrerade i blinkersen, på usa-modellerna.
Dom måste du koppla ur, och ersätta med vitt. Antingen i srålkastarna, eller ett par utanpåliggande separata vita.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Aha... då e det lite krångligare än vad jag trodde... då måste jag dra en ny kabel... typ från helljusen kanske? eller, finns det nån sorts ritning på det?...chriswhite911S wrote:Dessvärre inte...
På usa modellen sitter det 1 lampa med 2 glödtrådar
Och på europa modellen med flera, sitter det uttag för 2 lampor.
1 för p-ljus och 1 för blinkers.
En variant är att byta glasen, och lägga in lösa lampor, som man löder fast en kabel på...
sen funkar inte spolarvätskepumpen, antar att man får köpa en sån på typ biltema?
Tack för tipsen...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Ngn ny kabel behöver du inte dra, du har ju alla kablar redan i blinkers huset, det är lamparangemanget som du ska ändra.
Om det inte är så att du byter hela strålkastarna, till en variant med uttag för p-ljus. Jag tror att du har 6V på din bil, och jag tror inte att Biltema har sådanda spolarpumpar. Men köp isåfall 12V, och lägg in ett motstånd emellan som drar ner spänningen. Vanligt förekommande om man konverterar till 12V, och inte orkar byta torkarmotorn...
Om det inte är så att du byter hela strålkastarna, till en variant med uttag för p-ljus. Jag tror att du har 6V på din bil, och jag tror inte att Biltema har sådanda spolarpumpar. Men köp isåfall 12V, och lägg in ett motstånd emellan som drar ner spänningen. Vanligt förekommande om man konverterar till 12V, och inte orkar byta torkarmotorn...
Skall kolla hur det ser ut inne i blinkersen...chriswhite911S wrote:Ngn ny kabel behöver du inte dra, du har ju alla kablar redan i blinkers huset, det är lamparangemanget som du ska ändra.
Om det:?
Vad innebär lamparrangemanget, sitter det 2 lampor redan varav den ena e blinkersen och den andra orange?
Skall kolla volten, batteriet såg ganska vanligt ut...
Tack för råden!
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm