SWB eller LWB
SWB eller LWB
Hej
Har hittat en kaross helt utan identitetshandlingar...
Finns det något enkelt sätt att mäta sig fram till om det är en SWB eller LWB kaross??
Har hittat en kaross helt utan identitetshandlingar...
Finns det något enkelt sätt att mäta sig fram till om det är en SWB eller LWB kaross??
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Skärmkanterna är nästan helt släta på en SWB och är lite utsvängda på LWB (se titelbilden. Dessutom sitter hålet för tosionsstaven bara någon cm från bakre hjulhuset på SWB, medan det är c:a sex cm på en LWB ( se åter på titelbilden)
Tommy
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
- Jesper von Wowern
- Posts: 135
- Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
- Location: Vellinge
Typ 57mm längre på LWB, men bilen kan ju blivit "uppgraderad" från SWB till LWB också...Jesper von Wowern wrote:Det är just hjulbasen som är skillnaden; Long WheelBase vs. Short WheelBase.Stoke wrote:Ok, har svårt att mäta där, eftersom bakskärmarna är breddade på den.
Skiljer det sig på dörrlängd, hjulbas eller liknande?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
I runda slängar handlar det om de bakre länkarmarna och hjulhusets position; men många av oss säger nog hellre nergradering om det skulle vara ombyggt fram kort till lång hjulbas. Den korta är absolut bäst och trevligast.
Men det framgår väldigt väl på b-stolpen, vänster sida. Men det finns många skillnader på karosserna genom åren. Detta går ej att se i reservdelskatalogen. Balken för främre delen av bagagen skiljer och det syns direkt man lyfter läppen på en tidig bil.
Men det framgår väldigt väl på b-stolpen, vänster sida. Men det finns många skillnader på karosserna genom åren. Detta går ej att se i reservdelskatalogen. Balken för främre delen av bagagen skiljer och det syns direkt man lyfter läppen på en tidig bil.
2268 = LWB
2211 = SWB
Jag äger en SWB -68 som är breddad bak utan att bärarmar är bytta till LWB, Jag var inte säker på om den var ombyggd till LWB innan jag mätte.
Om orginalkarrossen är LWB eller SWB syns enklast på stötfångarinfästning fram, stort L ca 20 x 30 cm på SWB. spår in i karossen (hjulhusen).
2211 = SWB
Jag äger en SWB -68 som är breddad bak utan att bärarmar är bytta till LWB, Jag var inte säker på om den var ombyggd till LWB innan jag mätte.
Om orginalkarrossen är LWB eller SWB syns enklast på stötfångarinfästning fram, stort L ca 20 x 30 cm på SWB. spår in i karossen (hjulhusen).
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Angående dörrtröskelns öppning till motorluckan.
Då den har breddade skärmar bak kan hela skärmen inklusive nedre B-stolpen var utbytt till en modernare med flackare pressad kopp. Så är min -68:a
Då den har breddade skärmar bak kan hela skärmen inklusive nedre B-stolpen var utbytt till en modernare med flackare pressad kopp. Så är min -68:a
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Enkelt uttryckt så finns det inga swb med dubbla batterihyllor. Men den är inte klockren...
På balken skiljer det lite på resningar och hål.
En 65:a har lite annat utseende vid spolarvätskebehållaren. Men mycket av detta blir lurigt eftersom plåt går att byta. Och det kan ibland vara svårt att se. Även domkraftsfästena ser annorlunda ut på de allra tidigaste bilarna. Röret är kantigare.
Det kan gå att få viss vägledning av hålen för montage av listen på tröskeln. Men trösklar är ju oftast bytta.
Dräneringen från takluckan skiljer också den, men det är ju inte så vanligt med lucka.
På balken skiljer det lite på resningar och hål.
En 65:a har lite annat utseende vid spolarvätskebehållaren. Men mycket av detta blir lurigt eftersom plåt går att byta. Och det kan ibland vara svårt att se. Även domkraftsfästena ser annorlunda ut på de allra tidigaste bilarna. Röret är kantigare.
Det kan gå att få viss vägledning av hålen för montage av listen på tröskeln. Men trösklar är ju oftast bytta.
Dräneringen från takluckan skiljer också den, men det är ju inte så vanligt med lucka.
Ja eftersom dessa bilar rostar rätt friskt så har mycket plåt oftast byts, vilket kan göra identifikation svårt.
Men det finns chassienummer och olika byggnummer på olika ställen om chassienummerplåten saknas.
Har du inget chassienummer på karossen? Saknas det så spelar det mindre roll om det är en 66a eller något annat, det är bara en hög plåt...
Men det finns chassienummer och olika byggnummer på olika ställen om chassienummerplåten saknas.
Har du inget chassienummer på karossen? Saknas det så spelar det mindre roll om det är en 66a eller något annat, det är bara en hög plåt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79