SWB eller LWB

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

SWB eller LWB

Post by Stoke »

Hej
Har hittat en kaross helt utan identitetshandlingar...
Finns det något enkelt sätt att mäta sig fram till om det är en SWB eller LWB kaross??
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Skärmkanterna är nästan helt släta på en SWB och är lite utsvängda på LWB (se titelbilden. Dessutom sitter hålet för tosionsstaven bara någon cm från bakre hjulhuset på SWB, medan det är c:a sex cm på en LWB ( se åter på titelbilden)
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Ok, har svårt att mäta där, eftersom bakskärmarna är breddade på den.
Skiljer det sig på dörrlängd, hjulbas eller liknande?
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Stoke wrote:Ok, har svårt att mäta där, eftersom bakskärmarna är breddade på den.
Skiljer det sig på dörrlängd, hjulbas eller liknande?
Det är just hjulbasen som är skillnaden; Long WheelBase vs. Short WheelBase.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jesper von Wowern wrote:
Stoke wrote:Ok, har svårt att mäta där, eftersom bakskärmarna är breddade på den.
Skiljer det sig på dörrlängd, hjulbas eller liknande?
Det är just hjulbasen som är skillnaden; Long WheelBase vs. Short WheelBase.
Typ 57mm längre på LWB, men bilen kan ju blivit "uppgraderad" från SWB till LWB också...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

I runda slängar handlar det om de bakre länkarmarna och hjulhusets position; men många av oss säger nog hellre nergradering om det skulle vara ombyggt fram kort till lång hjulbas. Den korta är absolut bäst och trevligast.

Men det framgår väldigt väl på b-stolpen, vänster sida. Men det finns många skillnader på karosserna genom åren. Detta går ej att se i reservdelskatalogen. Balken för främre delen av bagagen skiljer och det syns direkt man lyfter läppen på en tidig bil.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

2268 = LWB
2211 = SWB

Jag äger en SWB -68 som är breddad bak utan att bärarmar är bytta till LWB, Jag var inte säker på om den var ombyggd till LWB innan jag mätte.

Om orginalkarrossen är LWB eller SWB syns enklast på stötfångarinfästning fram, stort L ca 20 x 30 cm på SWB. spår in i karossen (hjulhusen).
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du kan öppna förardörren. Skålen för bowdenkabeln till motorluckan skiljer. Pressad på lwb och det är en svetsad historia på swb.
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Tack för tipsen.

Nu blev det enkelt att avgöra vilken modell det är.
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Angående dörrtröskelns öppning till motorluckan.

Då den har breddade skärmar bak kan hela skärmen inklusive nedre B-stolpen var utbytt till en modernare med flackare pressad kopp. Så är min -68:a
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Visst är det en risk. Och även b-stolpeplåten kan bytas separat och då brukar man kapa nedanför öppnaren. Batterihyllan / orna är ytterligare ett sätt beroende på modellår. Inrelongitudinalbalken vid tanken är ett annat sätt.
Stoke
Posts: 29
Joined: Thu Nov 01, 2012 10:58 am

Post by Stoke »

Ok, nu blev det inte enkelt längre :?

Johannes, när du skriver "Batterihyllan / orna är ytterligare ett sätt beroende på modellår. Inrelongitudinalbalken vid tanken är ett annat sätt."

Vad är det för skillnader då, till exempel hur skall det se ut på en 66'a??
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Enkelt uttryckt så finns det inga swb med dubbla batterihyllor. Men den är inte klockren...

På balken skiljer det lite på resningar och hål.

En 65:a har lite annat utseende vid spolarvätskebehållaren. Men mycket av detta blir lurigt eftersom plåt går att byta. Och det kan ibland vara svårt att se. Även domkraftsfästena ser annorlunda ut på de allra tidigaste bilarna. Röret är kantigare.

Det kan gå att få viss vägledning av hålen för montage av listen på tröskeln. Men trösklar är ju oftast bytta.

Dräneringen från takluckan skiljer också den, men det är ju inte så vanligt med lucka.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Ja eftersom dessa bilar rostar rätt friskt så har mycket plåt oftast byts, vilket kan göra identifikation svårt.

Men det finns chassienummer och olika byggnummer på olika ställen om chassienummerplåten saknas.

Har du inget chassienummer på karossen? Saknas det så spelar det mindre roll om det är en 66a eller något annat, det är bara en hög plåt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ch nr finns på 4 positioner. På karossen om den är svensk , annars är det 3. Det finns också ett karossnummer.

Såvitt jag vet är det olagligt att byta chassinummer. Likaså lär man inte få handla med plåtar och papper. Men jag kan ha fel ...
Post Reply