Gulf
Håller med Blomman
Bara Statoil kvar nu vad jag vet...blomman wrote:Absolut!
Bara de fattar att de inte ska blanda i massa sprit i den högoktaniga bensinen
Undrar detsamma, men har hört att spriten tar kål på packningar mm. Observera hörtpatrik_o wrote:En nyfiken fråga ..
Är det dåligt för våra gamla bilar med sprit i eller påverkar det effekten negativt ?
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Det kan nog lösa upp rester som finns i systemet och vad jag hört kan det fällas ut socker om den får stå.patrik_o wrote:En nyfiken fråga ..
Är det dåligt för våra gamla bilar med sprit i eller påverkar det effekten negativt ?
Jag är skeptisk till om det påverkar något material i bränslesystemet.
Sen låter det som om ni förutsätter att de överhuvudtaget kommer ha högoktanig bensin. Trenden är att 98 oktan försvinner mer och mer, skulle inte förvåna mig om många 98 pumpar innerhåller 95 eller någon blandning mellan 95 och 98.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
De konkreta problem jag vet om med E5 bensin är med Mitsubishis/Volvos/Renaults GDI-motorer från tidigt 2000-tal. Man rekommenderar inte E10-bensin till dessa från tillverkarhåll. Det gör inte heller Porsche till luftkylda bilar samt 924/944/968/928, men E5 borde gå bra att köra i dem.
Kollade databladen för 98 oktan för Statoil, Preem och OKQ8 nyss. Numera står det på Preem och OKQ8 att 98 oktan KAN innehålla upp till 5% etanol. Vad skillnaden är mot 95 kan man ju undra egentligen, där det står att 95 oktan innehåller max 5% etanol. Är det dagsformen hos han som står vid blandningskranen på raffinaderiet som avgör...???
Preem/OKQ8 har ändrat sina produktbeskrivningar rätt nyligt för när jag kollade senast (i samband med V-power förändringen) skrev de att 98 oktan var fri från etanol.
Enligt Statoil är deras 98 etanolfri.
Kollade databladen för 98 oktan för Statoil, Preem och OKQ8 nyss. Numera står det på Preem och OKQ8 att 98 oktan KAN innehålla upp till 5% etanol. Vad skillnaden är mot 95 kan man ju undra egentligen, där det står att 95 oktan innehåller max 5% etanol. Är det dagsformen hos han som står vid blandningskranen på raffinaderiet som avgör...???
Preem/OKQ8 har ändrat sina produktbeskrivningar rätt nyligt för när jag kollade senast (i samband med V-power förändringen) skrev de att 98 oktan var fri från etanol.
Enligt Statoil är deras 98 etanolfri.
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Jag tycker nog också att v-power i praktiken är bäst fortfarande, men den försvinner väl nu med Gulf...Johannes wrote:V- power är mer eller mindre ett måste. På Statoil kan jag också köra men hos Preem har jag slutat tanka. Motorn bara rycker.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Sen är det ju så häruppe i Norrbotten att det är exakt samma soppa i alla mackar, ingen skillnad på märke. Alla bolag tar sin bensin från en och samma cistern på oljehamnen här i Luleå... Eller ja, en för 95 och en för 98 förstås. Kan ju hända det funkar så på andra håll i Sverige också.
MVH Jonas
MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09