Hej alla,
Jag håller på med att rensa oljetanken, som ät delvis målad - det är det jag ser under all smuts. Rengjorde lite av ytan runt oljenivågivaren och plåten ser väldigt blank ut. Vet någon om oljetanken kan vara av rostfri stål ?? hur har ni renoverad utsidan på tanken ?
Tack på förhand
Eli
Material / stål / plåt oljetank 911 från 75
Tanken är i vanlig plåt, Många hade varit lyckliga om den varit i rostfritt.
Det blanka du hittade är lod.
Tanken är förkopprad på insidan. anlsutningar och fästen är hårdlödda.
Ytbehandling:
Om man skall blästra tanken så behövs stor nogranhet att täta av då blästermedel absolut inte får komma in i tanken. Skulle det gå hål i tanken vid blästringen så behöver den sköljas väl.
P.g.a. sitt utsatta läge så behövs bästa möjliga färg.
På min tank har jag fått TIG svetsa en por. Denna (rost)-por har startat från insidan och gått utåt så risken är väl att den börjar läcka igen på ett nytt ställe i framtiden.
Lackar med 2K epoxi + seg svart maskinfärg.
-Bo
Det blanka du hittade är lod.
Tanken är förkopprad på insidan. anlsutningar och fästen är hårdlödda.
Ytbehandling:
Om man skall blästra tanken så behövs stor nogranhet att täta av då blästermedel absolut inte får komma in i tanken. Skulle det gå hål i tanken vid blästringen så behöver den sköljas väl.
P.g.a. sitt utsatta läge så behövs bästa möjliga färg.
På min tank har jag fått TIG svetsa en por. Denna (rost)-por har startat från insidan och gått utåt så risken är väl att den börjar läcka igen på ett nytt ställe i framtiden.
Lackar med 2K epoxi + seg svart maskinfärg.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Hej
Jag har hört att de äldre har en förkopprad yta på insidan medan jag tror att de nyare bara har vanlig plåt. Dock verkar tanken ha fått en riktigt bra förbehandling i samband med lackering då plåten på många tankar fortfarande är blank och fin under all färg och rostskydd. Å andra sidan är många tankar upprostade/genomrostade från både in- och utsidan som det verkar.
så här såg min tank ut på min gamla bil – inte såå illa
Efter tvättning / skrapning och roterande stålborste blev den så här blank och fin
…inte så illa
och den såg ut som ny efter pulverlackering, efter montering i bilen sprutade jag även på lite svart bodyschutz där den kommer att vara utsatt för stensprut
Bengt
edit - det hade visst redan kommit in ett svar
Jag har hört att de äldre har en förkopprad yta på insidan medan jag tror att de nyare bara har vanlig plåt. Dock verkar tanken ha fått en riktigt bra förbehandling i samband med lackering då plåten på många tankar fortfarande är blank och fin under all färg och rostskydd. Å andra sidan är många tankar upprostade/genomrostade från både in- och utsidan som det verkar.
så här såg min tank ut på min gamla bil – inte såå illa
Efter tvättning / skrapning och roterande stålborste blev den så här blank och fin
…inte så illa
och den såg ut som ny efter pulverlackering, efter montering i bilen sprutade jag även på lite svart bodyschutz där den kommer att vara utsatt för stensprut
Bengt
edit - det hade visst redan kommit in ett svar
Tvätt inv oljetank
gtBen wrote:Hej
Jag har hört att de äldre har en förkopprad yta på insidan medan jag tror att de nyare bara har vanlig plåt. Dock verkar tanken ha fått en riktigt bra förbehandling i samband med lackering då plåten på många tankar fortfarande är blank och fin under all färg och rostskydd. Å andra sidan är många tankar upprostade/genomrostade från både in- och utsidan som det verkar.
så här såg min tank ut på min gamla bil – inte såå illa
Efter tvättning / skrapning och roterande stålborste blev den så här blank och fin
…inte så illa
och den såg ut som ny efter pulverlackering, efter montering i bilen sprutade jag även på lite svart bodyschutz där den kommer att vara utsatt för stensprut
Bengt
Hej Bengt,
Hur har du tvättat tanken invändigt ? min bil har stått väldigt länge med olja i tanken och jag befarar att det finns sediment i tanken. Kan man komma åt alla hörn och vrå ?
Tack på förhand
Eli
edit - det hade visst redan kommit in ett svar
Re: Tvätt inv oljetank
Hej
Sedan mycket tryckluft och lite värme så inget vatten blir kvar.
Bengt
Jag körde med varmvatten i högtryckstvätten och in genom alla hål som fanns, och även med en balja med avfettning där den låg och drog sig mellan att jag skakade om den då och då. När tankgivaren är borta har jag för mig att man kan lysa in i den och se rätt bra när skräpet är borta.Cleverguy wrote:Hej Bengt,
Hur har du tvättat tanken invändigt ? min bil har stått väldigt länge med olja i tanken och jag befarar att det finns sediment i tanken. Kan man komma åt alla hörn och vrå ?
Tack på förhand
Eli
Sedan mycket tryckluft och lite värme så inget vatten blir kvar.
Bengt
Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75
Väcker en gammal tråd till liv igen!
Håller på att renovera oljetanken till min 77:a.
Fattar inte hur man skall få ut oljenivågivaren ur tanken.
Någon som har något tips på hur?
Håller på att renovera oljetanken till min 77:a.
Fattar inte hur man skall få ut oljenivågivaren ur tanken.
Någon som har något tips på hur?
Last edited by johan_a on Tue Mar 24, 2020 5:47 pm, edited 1 time in total.
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75
Bengt
@lagteknik
Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75
Det är själva tråcklandet som är problemet. Hålet i tanken som givaren skall igenom verkar lite underdimensionerat.
Jag får göra ett nytt försök ikväll.
Jag får göra ett nytt försök ikväll.
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77
Re: Material / stål / plåt oljetank 911 från 75
Som vanligt fegade jag när det gäller hur mycket våld man behöver utöva när man mekar med gamla Porschar
Efter lite mer våldsamt tråcklande så är givaren ute ur tanken!
Efter lite mer våldsamt tråcklande så är givaren ute ur tanken!
/Johan
911 Targa 2.7 -77
911 Targa 2.7 -77