Tillverkning av dörrsidor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Jesse
Posts: 1691
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Tillverkning av dörrsidor

Post by Jesse »

Tänkte dela med mig lite av ett litet helgprojekt.

Mina dörrsidor i svarta bilen var egendesignade, tyckte dessa tidiga dörrsidorna såg så pass enkla ut att jag gav mig på att bygga ett par egna enligt originalen.

Material :

* 2 löpmeter gallon från Peter på ferdinand.se
* 2m behandlad spånskiva, 4mm
* 2 löpmeter liggunderlagsliknande skum, 4mm
* Specialnål för grövre material (80-nål)
* Stark, svart sytråd

Hade ett par originaldörrsidor som mall från min andra bil. Ritade av dem firekt på gallonen och gjorde en mall i papp för själva fickan.


Fickan var det enda som var lite trixigt, att få till sömnmån och rätt lutning på sömmarna.

Mall från andra bilen

Image

Liggunderlagsliknande material som stoppning

Image

Lite sykunskap utfört av min hjälte till flickvän

Image

Färdigsydd ficka

Image

Gallonet häftas på plats med häftpistol med 6mm stift

Image


Färdig produkt, värd att ligga på köksbordet tycker jag :D

(Har dock inte monterat något elastiskt band i fickan än, därför det kan se lite hängigt ut)

Image

Image

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
felix83
Posts: 1014
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Snyggt!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Grymt bygge! Och vilken snygg symaskin om nu en sådan kan vara det, men den borde ni ju ha framme som prydnad ;)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Jesse
Posts: 1691
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Jag sade detsamma till min flickvän så den får nog stå i bokhyllan fom. nu!

Längtar till den dagen jag får leka med förgasarna i köket :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3017
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

En sån symaskin har min morsa (75år), var nog modern för 50 år sedan! Skitsnygg och outslitlig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2145
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Spånskiva kan kanske passa bra.

Men det var oljehärdad masonit som var branschstandard på den tiden. åtminstonde sitter det det i SWB bilarna och MB hade det långt in på 80 talet. när dörrklädslarna sedan blev formpressade gick man över till något som bla kallades för fibrit. Där är pressad pappermassa -grovfibrig.

Ett tips på vägen som Du säker redan har gjort. Montera en vattenavledare. Det är den där byggplasten som sitter mellan plåtdörren och dörrklädselns papp. Sparar mögel och annat. Vid kasheringen brukar man använda kontaktlim - gärna ett bättre än det som finns i snabbköpet. Fjäska med skomakeren, de har riktiga grejor. Det är ofta lämpligt att blanda med lite toulen för enklare hantering. lim på sprayburk är enkelt, men sälan i bästa kvaliteten. När man skall klämma dit en folie med skumm emellan kan de bli stökigt om limmet blöter igenom skummet. Då kan de lätt se knöligt ut...

Vad gäller vattenavledaren så tejpar man fast den och skall man ta influenser från lexus så sätter man dubbelt material över de stora hålen i dörrarna. Klipsen går igenom plasten. Skruven till dörrsidorna kan spöka, eller mer korrekt underlggsbrickorna. Det finns de som är stansade och ahr skarp kant som skär sönder folien (galonet) sedan finns det en modells som är vikt med rund kant - det är inte original men väldigt mycket bättre grejor. Köps på marknader eller karosserifirmor.

För dörrsidedemontering finns det ett väldigt bra verktyg på biltema för 16 kronor som passar de flesta märken.
User avatar
HenrikL
Posts: 677
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Tillverkning av dörrsidor

Post by HenrikL »

Jesse wrote:* 2m behandlad spånskiva, 4mm
Mina dörrsidor är i buckligaste laget och jag har tänkt flytta över klädseln till nya skivor. Originalet verkar vara något slags masonit ungefär 4 mm tjock. När jag kollar runt verkar det bara finnas masonit i 3 mm tjocklek, så det vore intressant att veta vilken typ av skiva du använde?
User avatar
MagnusW
Posts: 3017
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag bytte ut skivorna i mina dörrsidor för 7-8 år sedan. Original var det en tjock pappskiva, jag använde den tunnaste oljehärdade masoniten jag kunde hitta. Den var aningen tjockare än originalskivan.
Man måste ha en rätt bra häftpistol för att slå i häftorna i oljehärdad masonit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 677
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

MagnusW wrote:Jag bytte ut skivorna i mina dörrsidor för 7-8 år sedan. Original var det en tjock pappskiva, jag använde den tunnaste oljehärdade masoniten jag kunde hitta. Den var aningen tjockare än originalskivan.
Man måste ha en rätt bra häftpistol för att slå i häftorna i oljehärdad masonit.
Var på ByggMax i går och passade på att känna på deras 3 mm oljehärdad masonit. Den känns väldigt sladdrig i jämförelse med originalet, men den kanske fungerar ändå?
User avatar
Jesse
Posts: 1691
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Hej!

Visst var det oljehärdad masonit jag använde, vet inte vart jag fick spånskiva ifrån.

Minns inte tjockleken på den men antar ca 4mm, köpte på Fredells i Sthlm.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Pappskivan i panelerna på min bil är silverfärgad. Nån som vet om det är fuktspärr eller vad det haft för funktion? Ser mer målad än aluminiumfolie ut.
User avatar
HenrikL
Posts: 677
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Tillverkning av dörrsidor

Post by HenrikL »

HenrikL wrote:Mina dörrsidor är i buckligaste laget och jag har tänkt flytta över klädseln till nya skivor. Originalet verkar vara något slags masonit ungefär 4 mm tjock.
Efter att ha plockat isär dörrsidan får jag backa på ovanstående påstående och konstatera att dörrsidorna är gjorda av 3 mm masonit - i alla fall på årsmodell 1977.
Post Reply