Tillverkning av dörrsidor
Tillverkning av dörrsidor
Tänkte dela med mig lite av ett litet helgprojekt.
Mina dörrsidor i svarta bilen var egendesignade, tyckte dessa tidiga dörrsidorna såg så pass enkla ut att jag gav mig på att bygga ett par egna enligt originalen.
Material :
* 2 löpmeter gallon från Peter på ferdinand.se
* 2m behandlad spånskiva, 4mm
* 2 löpmeter liggunderlagsliknande skum, 4mm
* Specialnål för grövre material (80-nål)
* Stark, svart sytråd
Hade ett par originaldörrsidor som mall från min andra bil. Ritade av dem firekt på gallonen och gjorde en mall i papp för själva fickan.
Fickan var det enda som var lite trixigt, att få till sömnmån och rätt lutning på sömmarna.
Mall från andra bilen
Liggunderlagsliknande material som stoppning
Lite sykunskap utfört av min hjälte till flickvän
Färdigsydd ficka
Gallonet häftas på plats med häftpistol med 6mm stift
Färdig produkt, värd att ligga på köksbordet tycker jag
(Har dock inte monterat något elastiskt band i fickan än, därför det kan se lite hängigt ut)
Mvh
Mina dörrsidor i svarta bilen var egendesignade, tyckte dessa tidiga dörrsidorna såg så pass enkla ut att jag gav mig på att bygga ett par egna enligt originalen.
Material :
* 2 löpmeter gallon från Peter på ferdinand.se
* 2m behandlad spånskiva, 4mm
* 2 löpmeter liggunderlagsliknande skum, 4mm
* Specialnål för grövre material (80-nål)
* Stark, svart sytråd
Hade ett par originaldörrsidor som mall från min andra bil. Ritade av dem firekt på gallonen och gjorde en mall i papp för själva fickan.
Fickan var det enda som var lite trixigt, att få till sömnmån och rätt lutning på sömmarna.
Mall från andra bilen
Liggunderlagsliknande material som stoppning
Lite sykunskap utfört av min hjälte till flickvän
Färdigsydd ficka
Gallonet häftas på plats med häftpistol med 6mm stift
Färdig produkt, värd att ligga på köksbordet tycker jag
(Har dock inte monterat något elastiskt band i fickan än, därför det kan se lite hängigt ut)
Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Snyggt!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Spånskiva kan kanske passa bra.
Men det var oljehärdad masonit som var branschstandard på den tiden. åtminstonde sitter det det i SWB bilarna och MB hade det långt in på 80 talet. när dörrklädslarna sedan blev formpressade gick man över till något som bla kallades för fibrit. Där är pressad pappermassa -grovfibrig.
Ett tips på vägen som Du säker redan har gjort. Montera en vattenavledare. Det är den där byggplasten som sitter mellan plåtdörren och dörrklädselns papp. Sparar mögel och annat. Vid kasheringen brukar man använda kontaktlim - gärna ett bättre än det som finns i snabbköpet. Fjäska med skomakeren, de har riktiga grejor. Det är ofta lämpligt att blanda med lite toulen för enklare hantering. lim på sprayburk är enkelt, men sälan i bästa kvaliteten. När man skall klämma dit en folie med skumm emellan kan de bli stökigt om limmet blöter igenom skummet. Då kan de lätt se knöligt ut...
Vad gäller vattenavledaren så tejpar man fast den och skall man ta influenser från lexus så sätter man dubbelt material över de stora hålen i dörrarna. Klipsen går igenom plasten. Skruven till dörrsidorna kan spöka, eller mer korrekt underlggsbrickorna. Det finns de som är stansade och ahr skarp kant som skär sönder folien (galonet) sedan finns det en modells som är vikt med rund kant - det är inte original men väldigt mycket bättre grejor. Köps på marknader eller karosserifirmor.
För dörrsidedemontering finns det ett väldigt bra verktyg på biltema för 16 kronor som passar de flesta märken.
Men det var oljehärdad masonit som var branschstandard på den tiden. åtminstonde sitter det det i SWB bilarna och MB hade det långt in på 80 talet. när dörrklädslarna sedan blev formpressade gick man över till något som bla kallades för fibrit. Där är pressad pappermassa -grovfibrig.
Ett tips på vägen som Du säker redan har gjort. Montera en vattenavledare. Det är den där byggplasten som sitter mellan plåtdörren och dörrklädselns papp. Sparar mögel och annat. Vid kasheringen brukar man använda kontaktlim - gärna ett bättre än det som finns i snabbköpet. Fjäska med skomakeren, de har riktiga grejor. Det är ofta lämpligt att blanda med lite toulen för enklare hantering. lim på sprayburk är enkelt, men sälan i bästa kvaliteten. När man skall klämma dit en folie med skumm emellan kan de bli stökigt om limmet blöter igenom skummet. Då kan de lätt se knöligt ut...
Vad gäller vattenavledaren så tejpar man fast den och skall man ta influenser från lexus så sätter man dubbelt material över de stora hålen i dörrarna. Klipsen går igenom plasten. Skruven till dörrsidorna kan spöka, eller mer korrekt underlggsbrickorna. Det finns de som är stansade och ahr skarp kant som skär sönder folien (galonet) sedan finns det en modells som är vikt med rund kant - det är inte original men väldigt mycket bättre grejor. Köps på marknader eller karosserifirmor.
För dörrsidedemontering finns det ett väldigt bra verktyg på biltema för 16 kronor som passar de flesta märken.
Re: Tillverkning av dörrsidor
Mina dörrsidor är i buckligaste laget och jag har tänkt flytta över klädseln till nya skivor. Originalet verkar vara något slags masonit ungefär 4 mm tjock. När jag kollar runt verkar det bara finnas masonit i 3 mm tjocklek, så det vore intressant att veta vilken typ av skiva du använde?Jesse wrote:* 2m behandlad spånskiva, 4mm
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Jag bytte ut skivorna i mina dörrsidor för 7-8 år sedan. Original var det en tjock pappskiva, jag använde den tunnaste oljehärdade masoniten jag kunde hitta. Den var aningen tjockare än originalskivan.
Man måste ha en rätt bra häftpistol för att slå i häftorna i oljehärdad masonit.
Man måste ha en rätt bra häftpistol för att slå i häftorna i oljehärdad masonit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Var på ByggMax i går och passade på att känna på deras 3 mm oljehärdad masonit. Den känns väldigt sladdrig i jämförelse med originalet, men den kanske fungerar ändå?MagnusW wrote:Jag bytte ut skivorna i mina dörrsidor för 7-8 år sedan. Original var det en tjock pappskiva, jag använde den tunnaste oljehärdade masoniten jag kunde hitta. Den var aningen tjockare än originalskivan.
Man måste ha en rätt bra häftpistol för att slå i häftorna i oljehärdad masonit.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Tillverkning av dörrsidor
Efter att ha plockat isär dörrsidan får jag backa på ovanstående påstående och konstatera att dörrsidorna är gjorda av 3 mm masonit - i alla fall på årsmodell 1977.HenrikL wrote:Mina dörrsidor är i buckligaste laget och jag har tänkt flytta över klädseln till nya skivor. Originalet verkar vara något slags masonit ungefär 4 mm tjock.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351