Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...
Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Motorn är nyrenoverad med ny bättre bränslepump. Efter renovering är denb körd i bänk med uppmätt effekt 175hk (enligt säljaren)
Går riktigt bra upp till 5000 varv där den liksom bara dör.
Har någon ett stalltips på hur jag felsöker detta?
Mina tankar rör sig kring att det kan vara varvtalsregulatorn eftersom det händer oavsett växel. Det som talar mot varvtalsregulatorn är att den liksom dör..svänger inte fram och tillbaka som det brukar bli med varvtalsregultorn.
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?
Det andra är bränsletillförsel, mystiskt varför det händer exakt vid 5000varv på alla växlar. Har försökt acca upp långsamt till 5000 varv och låta flotörkopparna vara fyllda med soppa för att sdan ge fullt. Upplever inte att den får soppa en kort stund utan den svara inte alls.
Min andra fråga rör antalet växlar i 915-lådan som sitter i.
Säljaren upplevde att alla växlar inte gick i (dvs 5:an)
Ettan ligger vänster upp medan backen ligger längst till höger ner.
Hittar bara ett stumt läge där 5:an brukar sitta. Bilen varvar 3100 varv i 100km/h på 4:an.
Normal utväxling för en 4vxl 915 låda eller bör det vara en 5vxl låda?
Kan jag uttyda nåt på lådans märkning?
Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Motorn är nyrenoverad med ny bättre bränslepump. Efter renovering är denb körd i bänk med uppmätt effekt 175hk (enligt säljaren)
Går riktigt bra upp till 5000 varv där den liksom bara dör.
Har någon ett stalltips på hur jag felsöker detta?
Mina tankar rör sig kring att det kan vara varvtalsregulatorn eftersom det händer oavsett växel. Det som talar mot varvtalsregulatorn är att den liksom dör..svänger inte fram och tillbaka som det brukar bli med varvtalsregultorn.
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?
Det andra är bränsletillförsel, mystiskt varför det händer exakt vid 5000varv på alla växlar. Har försökt acca upp långsamt till 5000 varv och låta flotörkopparna vara fyllda med soppa för att sdan ge fullt. Upplever inte att den får soppa en kort stund utan den svara inte alls.
Min andra fråga rör antalet växlar i 915-lådan som sitter i.
Säljaren upplevde att alla växlar inte gick i (dvs 5:an)
Ettan ligger vänster upp medan backen ligger längst till höger ner.
Hittar bara ett stumt läge där 5:an brukar sitta. Bilen varvar 3100 varv i 100km/h på 4:an.
Normal utväxling för en 4vxl 915 låda eller bör det vara en 5vxl låda?
Kan jag uttyda nåt på lådans märkning?
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
Problemet med avsaknat drag efter 5000 varv är löst
Visade sig vara strömmatningen till pumpen som glappade lite.
Nu är det bara att krypa under bilen och söka nr på lådan...
Visade sig vara strömmatningen till pumpen som glappade lite.
Nu är det bara att krypa under bilen och söka nr på lådan...
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?tmcs_gaff wrote:Hej som både ny på forumet och nybliven ägare av två 911:or (en för att köra och en för att renovera) så söker jag lite expertkunskap...
Har en nyinköpt 69:a 911T 2,4l med förgasare (Zenith tror jag)
Sedan vet jag inte om en 69:a har varvtalsregulator?
Motorkoder längst bak till höger.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
[/quote]
-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.[/quote]
Hittar följande nr:
Fläktkåpa 901 106 101 5R, hittade inget nr längst bak till höger..
Motorblock v 901 101 101 7R
Motorblock h 901 101 102 7R
-69 hade inte 2,4 liter heller , vad sitter det för motor i bilen?
Motorkoder längst bak till höger.[/quote]
Hittar följande nr:
Fläktkåpa 901 106 101 5R, hittade inget nr längst bak till höger..
Motorblock v 901 101 101 7R
Motorblock h 901 101 102 7R
Allt det där är reservdelsnummer. Så här hittar man motornumret:
http://www.youtube.com/watch?v=RVFowCRXcic
http://www.youtube.com/watch?v=RVFowCRXcic
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Dör vid 5000 varv och fundersam kring antal växlar
Nu har jag kollat upp motornr:
*6531246* samt 911/57
Enligt killen jag köpte bilen av ska motorn vara renoverad enligt RS-spec..vad det nu är...
enligt bänk hade den 175hk, de hade problem inledningsvis med att upp effekten och en ny bättre bränslepump löste det problemet.
Vad har jag för motor igentligen?
*6531246* samt 911/57
Enligt killen jag köpte bilen av ska motorn vara renoverad enligt RS-spec..vad det nu är...
enligt bänk hade den 175hk, de hade problem inledningsvis med att upp effekten och en ny bättre bränslepump löste det problemet.
Vad har jag för motor igentligen?
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Ok dvs det är bytt motor någon gång under bilens historia.Robert Hansson wrote:det ska vara en 911 -71/-72 T motor från början
Går det förstå om det är en 2,2 eller 2,4l? (inte för att det spelar så stor roll)
En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?
- Flat Six Rally
- Posts: 163
- Joined: Sun Jan 17, 2010 10:38 am
Hej
På ElferHelfer kan du hitta det mesta om motornummer/motortyper och vilka bilar de satt i.
http://elferhelfer.de/fzident.htm#
Bengt
På ElferHelfer kan du hitta det mesta om motornummer/motortyper och vilka bilar de satt i.
http://elferhelfer.de/fzident.htm#
Bengt
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?tmcs_gaff wrote: En annan sak som jag funderar på..har totalt 3 växellådor
-915 låda (troligtvis 4vxl)
-911 låda 5vxl
-901 låda 4vxl
(hoppas beteckningarna blev rätt)
den 5vxl lådan är trasig så tillvida att hastighetsmätargivaren ramlat ner och skadats inne i lådan. (har inte skruvat upp och kollat)
Skulle vilja ha en 5vxl låda och undrar därmed om 915-lådan har nåt värde (dvs är värd att sälja) samt om jag kan ta delar från 901 lådan (gaveln) för att få ihop en hel 911 låda?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.
4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.
4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror
mvh Simon
Ja, den varvar nog runt 3000 vid 100, beror på vilka däck jag kör på och min hastighetsmätare är lite "oprecis".tmcs_gaff wrote:Hur mycket varvar din på 4:an i 100km/h?MagnusW wrote:
Kan du ta reda på typnummret på växellådorna?
Under växellådorna på en klack hittar du typnummret, ex 915/41.
4-växlad 915 är väl värd lite mindre än en 5-växlad, men det är ingen dålig låda för det.
Jag har en 4-växlad i min bil, utväxlingen på högsta växlen är likvärdeg med den 5-växlade.
0-100 är den nog snabbare än en 5 växlad, för man behöver inte växla upp till 3an.
Min varvar 3100 på 4:an vilket jag tycker är aningen högt för att vara en 4 växlad låda.
Ålade in under bilen för att läsa på klacken men kunde inte se nåt nr. Ska hissa upp den ordentligt och se om jag inte kan uttyda några siffror
mvh Simon
Den gör 175 på gpsen vid 6800 på 3an i alla fall och ~230 på 4an. Men då har jag för låg profil.
Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
edit: lägre -> högre
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ett tips, de som har bilprovning till yrke brukar lägga i hösta växeln. Köra på 2000 rpm, läsa av hastigheten och halvera.
Då har man farten på 1000 varv. Är fordonet trettiofemmväxlat så blir det surrigt. Är det sextiofemmväxlar så blir det som en modern dieselbil med bra vridmoment!
Att hålla reda på vad det varvar i en viss fart är alltd svårare att komma ihåg...
Då har man farten på 1000 varv. Är fordonet trettiofemmväxlat så blir det surrigt. Är det sextiofemmväxlar så blir det som en modern dieselbil med bra vridmoment!
Att hålla reda på vad det varvar i en viss fart är alltd svårare att komma ihåg...
915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- 931Melander
- Posts: 187
- Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
- Location: Piteå
slutväxel
Det ändrades slutväxel i 915 lådorna ca -81 eller nåt sånt.felix83 wrote:915/62-lådorna som satt i 911SC har samma utväxling oavsett årsmodell. De tidigare 915/44- och 915/60-lådorna fråm 1976 och -77 hade även dessa samma utväxling som 915/62, med undantaget av en lägre utväxling på femman. 915/67-lådan från 1984 (Carrera 3,2) fick högre utväxling på 4:an och 5:an. Allt enligt Jörg Austens bok.MagnusW wrote:Vill du ha en högre utväxling får du ta en låda från en 82a eller senare. Lite osäker på årtalet, men tidigt 80 tal.
BTW, på 3000 varv på femman håller jag runt 125 km/tim.
Fredrik Melander
PCS 8349
PCS 8349
Ah, då förstår jag.
Edit: Kollade upp det, Magnus hade rätt från början. Till 1982 års modell ändrades slutväxeln. Jag borde vetat bättre än att ge mig in i denna diskussion...
Edit: Kollade upp det, Magnus hade rätt från början. Till 1982 års modell ändrades slutväxeln. Jag borde vetat bättre än att ge mig in i denna diskussion...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Det gäller att se upp en smula med lådbeteckningar.
Nollettlådorna, 901 - 00 är en femväxlad.
902 för modell 911 och 912; 4 växlad
902 - 02 är femväxlad för 911/912.
Det gicka att beställa bilen med olika drevsatser (4 olika)och det framgår inta alltid av M (mehrausstattungsnummer) i certifikaten. Dessutom olika slutväxel.
Dessutom hade tävlingsavdelningen fler drevsatser, men sannolikhetan ätt springa på sådana lådor i en svenssonbil är nog nära noll. Givetvis var detta inte speciellt vanligt -och det finns såklart även diffar.
Scenariot har hängt med genom åren - men man kan alltid palla upp bilen eller lägga i en växel och skjuta fram för att kolla utväxlingen. Däckens olia rullradie påverkar inte så att det stör.
Nollettlådorna, 901 - 00 är en femväxlad.
902 för modell 911 och 912; 4 växlad
902 - 02 är femväxlad för 911/912.
Det gicka att beställa bilen med olika drevsatser (4 olika)och det framgår inta alltid av M (mehrausstattungsnummer) i certifikaten. Dessutom olika slutväxel.
Dessutom hade tävlingsavdelningen fler drevsatser, men sannolikhetan ätt springa på sådana lådor i en svenssonbil är nog nära noll. Givetvis var detta inte speciellt vanligt -och det finns såklart även diffar.
Scenariot har hängt med genom åren - men man kan alltid palla upp bilen eller lägga i en växel och skjuta fram för att kolla utväxlingen. Däckens olia rullradie påverkar inte så att det stör.