Söker delar elcentral MFI motor + Bensinpump
Söker delar elcentral MFI motor + Bensinpump
Hej! Har satt i en 2.2 MFI motor i en 911T och behöver delar till elcentralen samt bränslefilterhållare
- 3polig cdi box hkz
- 14 polig kontakt hane
- Rpm transducer
- Bensinfilt + kallstart
Eller allt på bilden komplett. Söker även en bensinpump till MFI, kan man köpa någon annan än original som är lite plånboksvänligare?
- 3polig cdi box hkz
- 14 polig kontakt hane
- Rpm transducer
- Bensinfilt + kallstart
Eller allt på bilden komplett. Söker även en bensinpump till MFI, kan man köpa någon annan än original som är lite plånboksvänligare?
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Den 14-poliga kontakten finns att köpa ny och är inte så farligt dyr. Har precis bytt min och med tanke på hur spröd den gamla var skulle jag rekommendera att köpa en ny.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.
/Calle
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Grymt, det får bli en pump till 940 TURBO, lite sport måste man ha i grejerna...Calle wrote:Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.
/Calle
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Hej Calle,Calle wrote:Eric, jag kör med en bensinpump till Volvo 940 och det funkar finfint. Man får koppla om slangarna och mixtra lite med elkontakten men inget stort. Jag tror Martin kör med en liknande pump, jag fick tipset från honom när jag ledsnat på min tredje läckande originalpump.
/Calle
Super bra tips !! har du något art nr till Volvo pumpen ? var köpa ? jag tänker sätta in den i en Targa från 75 med 2,7 l motor. Vet du något om tryckvärdet ?
tack på förhand
Eli
Jag vet inte alls hur skulle funka på en 75:a, det är ju ett helt annat system och jag kan inget om det. Men jag fick lite siffror (tack Martin G), pumpen ska ge minst 120l/h för att funka till mfi. Jag kollade runt lite och köpte pumpen till Volvo 940 200F 230F 234F 91-93.
Jag kan skriva lite mer utförligt om installationen med lite bilder på fäste mm i min biltråd om ni vill. Ledsen att din köpesannons spårat ur Eric
/Calle
Jag kan skriva lite mer utförligt om installationen med lite bilder på fäste mm i min biltråd om ni vill. Ledsen att din köpesannons spårat ur Eric
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
K-jetronic tror jag kräver en pump som ger 5 bar.Cleverguy wrote: Super bra tips !! har du något art nr till Volvo pumpen ? var köpa ? jag tänker sätta in den i en Targa från 75 med 2,7 l motor. Vet du något om tryckvärdet ?
tack på förhand
Eli
Här finns värden och artikelnummer på en massa Boschpumpar.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7787
//Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
MFI-pumpen skall ha 0.8 ± 0.2 bar (11.6 ± 3.0 psi) från bensinpumpen. Har du original filterkonsolen så sitter där en förträngning som ger rätt tryck med original bensinpump. Annars kan man ju köra med separat filter och bränsletrycksregulator, finns till och med ställbara med manometer om man är på det humöret.
Lite input. Och grattis till ett underbart motorval.
Gjorde samma operation för ett par år sedan. Så som jag uppfattade bränsle systemet:
Bränslepumpen är även tryckregulator. Vilket få andra är.
MFI pumpen behöver bränsleflöde för att kylas, ca 100l/min
Insprutningsumpen har inget motstånd fritt utflöde.
Filtret och kallstarts ventilen behöver trycksättas med ca 1 bar.
Så en tryckreglering behövs på retursidan. De flesta vanliga bränsletrycksregulatorer jobbar mot ett ”kärl” som ej har fritt utflöde.
Så oavsett vad du använder för någon ”annan” pump så kommer inget tryck byggas upp i ”kretsen” om utloppet är fritt. Ser ingen anledning till att insprutningspumpen inte kommer att funka om den ej trycksätts men troligtvis så blir det inget tryck över kallstarten.
Jag fick tag på en original bränslepump som kostade ca 250 Euro på Ebay. Tyckte jag var prisvärt för de funktioner man får.
Jag kör( körde (nu förberedar jag lack)) för tillfället utan RPM relä och kallstart, lite trögstartad när den är kall men ingen brandrisk. Jag har dock bägge funktionerna i 2 DIN moduler som jag skall bygga in i en aluminium låda. (dock en hel del andra saker med högre prio).
Jag får inte CDI boxen att trigga min varvräknare, Grön 24.000 ohm imp, då jag saknar pull up resitorn liten rund burk med 1 anslutning. Min fix blir nog att skicka till JIGE instument. Har för tillfället en 12.000 imp från en 72:a.
Rekommenderar Bosch före Permatune p.g.a. tillgång på elscheman. Pappa Görander lagade dock min Permatune. Alternativ så skulle jag nog välja någon US-burk.
Viktigt även att välja regulator efter fabrikat på generatorn.
-Bosse
Gjorde samma operation för ett par år sedan. Så som jag uppfattade bränsle systemet:
Bränslepumpen är även tryckregulator. Vilket få andra är.
MFI pumpen behöver bränsleflöde för att kylas, ca 100l/min
Insprutningsumpen har inget motstånd fritt utflöde.
Filtret och kallstarts ventilen behöver trycksättas med ca 1 bar.
Så en tryckreglering behövs på retursidan. De flesta vanliga bränsletrycksregulatorer jobbar mot ett ”kärl” som ej har fritt utflöde.
Så oavsett vad du använder för någon ”annan” pump så kommer inget tryck byggas upp i ”kretsen” om utloppet är fritt. Ser ingen anledning till att insprutningspumpen inte kommer att funka om den ej trycksätts men troligtvis så blir det inget tryck över kallstarten.
Jag fick tag på en original bränslepump som kostade ca 250 Euro på Ebay. Tyckte jag var prisvärt för de funktioner man får.
Jag kör( körde (nu förberedar jag lack)) för tillfället utan RPM relä och kallstart, lite trögstartad när den är kall men ingen brandrisk. Jag har dock bägge funktionerna i 2 DIN moduler som jag skall bygga in i en aluminium låda. (dock en hel del andra saker med högre prio).
Jag får inte CDI boxen att trigga min varvräknare, Grön 24.000 ohm imp, då jag saknar pull up resitorn liten rund burk med 1 anslutning. Min fix blir nog att skicka till JIGE instument. Har för tillfället en 12.000 imp från en 72:a.
Rekommenderar Bosch före Permatune p.g.a. tillgång på elscheman. Pappa Görander lagade dock min Permatune. Alternativ så skulle jag nog välja någon US-burk.
Viktigt även att välja regulator efter fabrikat på generatorn.
-Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)