Intresserade av syra

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Intresserade av syra

Post by Izvor »

Hej

Jag har i min tråd lagt några bilder på plåtdelar som jag har behandlat med syran. Den syran som jag har andvænt æter upp all rost djupt in i porer. Den tar bort mer eller mindre alla belægg, oxideringar ev. førkromningar. Jag har bla. rengjort mina førgasere med den. Jag tycker att resultatet blir jættbra. Det ær mycket skonsammare æn blæster. Speciellt før andra delar som tex. førgasardetaljer, skruvar osv.. Nær det gæller rent stål så kan man ha den i syran hur længe som helst. Man får vara lite førsiktigare med andra mtrl. (låter de inte ligga i syran under natten). Jag har pratat med leverantøren och fått lov att køpa syran till privat bruk hemma.
Om det ær någon som ær intresserad så skicka PM. Syran ær i 25 l dunkar. Fick pris på ci 50 kr/liter får veta mer exakt om det skulle bli nåt. Syran kan spædas ut med vatten till ci 50% och fortf. vara helt OK.

En lite nærmare bild på en plåt bit.

Image

Rosten ær lurig, på vissa stællen trodde jag att det handlade om bara ytrost, speciellt då jag drog av færgen med roterande stålborste men det visade sig att den satt mycket djupare. Anledningen att jag drog av førgen innan ær att då gå det fortare i syrabadet sen slipper man all færg i karet, bra om man ska syra av mycket.
Nær man har andvænt syran så hæller man bara tillbak den i dunken och kan andvænda den på nytt. Den tappar sin kraft men ræcker vædigt længe. Alla de delar som fins i min tråd har jag kørt med 1 dunk och har eg. inte mærkt av att den har blivit svagare på slutet. Jag blanda ut den med vatten før att kunna få ner den stora plåtbiten.
User avatar
MagnusW
Posts: 3012
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Vad är det för syra som är den aktiva komponenten?

Måste man vara noggrann att neutralisera syran så den inte ligger kvar i porer och skarvar och fräter?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

MagnusW wrote:Vad är det för syra som är den aktiva komponenten?

Måste man vara noggrann att neutralisera syran så den inte ligger kvar i porer och skarvar och fräter?
Hej Magnus!

Følåt att det drøjde innan du fick svar, hadde dålig internet igår. Det hær ær faktiskt andra førsøket..
På din førsta fråga så vet jag helt enkelt inte, man kan sækert læsa till sig..
Lænk:
http://www.wilhelmsen.com/services/mari ... 71661.aspx

Nær det gæller neutralisering så har jag gjort føljande:

-Det viktiga ær att delarna får ligga tillræckligt længe så att det inte finns några oxider eller rost kvar. Det brukar småbubbla ur porerna. Jag har fått før mig att det ær viktigt att processen får bli færdigt. Då ær det nog inte såå viktigt med neutraliseringen. Ær det fortsatt pocess så kan det då bubbla sig igenom grundningen/færgen. Jag har aldrig råkat ut før det men jag kan tænka mig att det kan bli något sånt.

- Jag har kanske varit øverførsiktig men direkt efter syrabadet så har jag skøljt delar med varmt vatten (større delar drog jag av med høgtryckstvætten), blåste nogorlunda torrt med luft och sen tagit gasolflaskan och værmt påtarna med den så att all fukt kunde svættas ut. Från badet tills biten har fått grundfærg tog inte mer æn 10 min. Så har hitils fungerat bra før mig. Ytan blir vældigt matt vilket gjorde att færgen fastna vældigt bra.

- Delar som inte ska målas har jag helt enkelt doppat i dieselen. Så gjorde jag bla. med mina førgasare. Tænk bara på att delar blir vældigt matta av syrabadet. Så om man vill behålla viss finnish på vissa delar så bør man tasta det på ett hørn nånstans.

En annan kemikalie som jag tror att jag har rekomenderat tidigare på forumet hær ær:

http://www.wilhelmsen.com/services/mari ... 71604.aspx

eller

http://www.wilhelmsen.com/services/mari ... 71687.aspx

Dessa två kemikalier ær helt makaløsa. Oavsett hur fastbrænd olja ær så løser de upp det. Det ær bara att lægga oljiga delar i bad så gør kem. resten. Efter några timmar så tvættar man rent delar med en pensel eller bara skøljer om man inte kommer åt.
Det blir så mycket roligare att skruva!

Hoppas att du har fått svar på dina frågor.

Izvor
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Maskindiskmedel är basiskt och fungerar för att neutralisera syra.
User avatar
MagnusW
Posts: 3012
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Fosforsyra, funkar bra för rostborttagning.
Har använt det förrut men då "Smedjans", http://www.smedjans.com/default.asp.

Mer Smedjans blir rosten ombildad till en svart beläggning osm man måste ta bort. Det går ganska enkelt med en diskborste bara, är det samma sak med Metalbrite?

50 kr/liter är halva priset mot Smedjans, så det är ett bra pris. 25 liter är en bra mängd också, man behöver en större mängd för att kunna doppa saker i.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

MagnusW wrote:Fosforsyra, funkar bra för rostborttagning.
Har använt det förrut men då "Smedjans", http://www.smedjans.com/default.asp.

Mer Smedjans blir rosten ombildad till en svart beläggning osm man måste ta bort. Det går ganska enkelt med en diskborste bara, är det samma sak med Metalbrite?

50 kr/liter är halva priset mot Smedjans, så det är ett bra pris. 25 liter är en bra mängd också, man behöver en större mängd för att kunna doppa saker i.
Hej igen.

Næ det blir inte alls svart, det bara førsvinner som du såg på mina bitar. De bitar som jag har tagit bild på har bara skøljts med vatten och inget annat (kika på min tråd så finns det bra bild på flækten samt en liten plåtbit med hål i). Det enda man kan gøra medans grejerna ær i badet ær att dær det ær mycket rost så kan man hjælpa till och "pilla" på rosten før då løses den upp snabbare.

Izvor
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det fungerar också utmärkt med proffsrengöringsmedel för kalkborttagning som innehåller fosforsyra. Finns att köpa i närmaste järnhandel, ca 150:- för 5 liter.

//Roger
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

rbd wrote:Det fungerar också utmärkt med proffsrengöringsmedel för kalkborttagning som innehåller fosforsyra. Finns att köpa i närmaste järnhandel, ca 150:- för 5 liter.

//Roger
Låter suverænt! Jag ska testa det nær jag kommer hem. Ær det så att den har samma effekt och kostar næstan halva priset ær det mycket bættre allternativ så klart.

Tack før tipset Roger.

Izvor
Dr P.
Posts: 33
Joined: Fri Jul 08, 2011 3:00 pm

Post by Dr P. »

Fosforsyra är bra då det ger en fosfatering på ytan. Detta motverkar rost i fortsättingen. Vet inte hur alla färger fäster på det.

Det jag ofta kört med är citronsyra. Långsammare än fosforsyra, men känns lite tryggare. Vet inte om det bara är tokiga finnar som använder citronsyra inom grisuppfödning mot diarre, men billigaste sättet att skaffa det i Finland är butiker för lantbruk.

Sen en varning för att det lönar sig inte att bli för ivrig med syran. Jag hade en lindrigt rostig tryckplatta ja lät bada över natten och ytan gick på gjutet. Bara att skrota efteråt. Ett plus med citronsyran är att den även löser färg vid längre exponering. Mycket enklare än att hålla på med lösningsmedel, förutsatt att man har några dygn tid.
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

Dr P. wrote:Fosforsyra är bra då det ger en fosfatering på ytan. Detta motverkar rost i fortsättingen. Vet inte hur alla färger fäster på det.

Det jag ofta kört med är citronsyra. Långsammare än fosforsyra, men känns lite tryggare. Vet inte om det bara är tokiga finnar som använder citronsyra inom grisuppfödning mot diarre, men billigaste sättet att skaffa det i Finland är butiker för lantbruk.

Sen en varning för att det lönar sig inte att bli för ivrig med syran. Jag hade en lindrigt rostig tryckplatta ja lät bada över natten och ytan gick på gjutet. Bara att skrota efteråt. Ett plus med citronsyran är att den även löser färg vid längre exponering. Mycket enklare än att hålla på med lösningsmedel, förutsatt att man har några dygn tid.
Var får man tag i citronsyra ? /Eli
Cleverguy
Posts: 267
Joined: Sun Nov 20, 2011 2:14 pm

Post by Cleverguy »

rbd wrote:Det fungerar också utmärkt med proffsrengöringsmedel för kalkborttagning som innehåller fosforsyra. Finns att köpa i närmaste järnhandel, ca 150:- för 5 liter.

//Roger
Hej Roger, hur neutralisera fosforsyran ? /Eli
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag har bara sköljt med vatten och sedan lämnat direkt för ytbehandling/kromatering alternativt sprutat på CRC zinkgrund och sedan lackerat. Det har fungerat utmärkt.

//Roger
Post Reply