Har -1.2 grader på höger bak och 0.2 på vänster på min 911 -69, vad kan vara fel?
Har nya excenterbultar och får det att funka på vänster sida men inte höger.
Toe in bak
Om du har samma justermån på båda sidorna men inte kommer i närheten av rätt toe-in på höger sida skulle jag gissa att den bärarmen är tillstukad. Det är vanligt med plåtbärarmar. Särsklit på rallybilar.
Kan du inte kan justera alls kanske något sitter fast eller så "tar" inte justerskruvarna i bärarmen.
// Martin
Kan du inte kan justera alls kanske något sitter fast eller så "tar" inte justerskruvarna i bärarmen.
// Martin
RS -73 Replica | PCS 2424b
Varför snacka om grader på en gammal bil?
Förvisso är det troligt att nåt har fått sig en smäll - eller så har länkarmen vikt sig av rost.... Hur mycket kan du justera mellan max och min på h-sida?
Beroende på fälgstorlek, men du borde i nuläget ha 1 cm toe totalt.
På moderna bilar använder man sig av grader för toe. Då har man en så kallad trustlinje - dvs en symmetrilinje mitt i bilen med tolerans - för respektive hjul finns en max och min vinkel för toe. Men utnyttjas max vinkeln för båda sidor så räcker inte den totala toleransen till. Från torsionsröret finns det 2 referenshål för dubbel kryssmätning!
Chassiehöjden påverkar också, men inte så mycket.
Förvisso är det troligt att nåt har fått sig en smäll - eller så har länkarmen vikt sig av rost.... Hur mycket kan du justera mellan max och min på h-sida?
Beroende på fälgstorlek, men du borde i nuläget ha 1 cm toe totalt.
På moderna bilar använder man sig av grader för toe. Då har man en så kallad trustlinje - dvs en symmetrilinje mitt i bilen med tolerans - för respektive hjul finns en max och min vinkel för toe. Men utnyttjas max vinkeln för båda sidor så räcker inte den totala toleransen till. Från torsionsröret finns det 2 referenshål för dubbel kryssmätning!
Chassiehöjden påverkar också, men inte så mycket.