Välkommen till vår nya nätbutik! FERDINAND.se
Välkommen till vår nya nätbutik! FERDINAND.se
Efter ett utdraget utvecklingsarbete och en tidsödande flytt ner till Tyskland, så har vi äntligen öppnat upp vår nya nätbutik.
Observera att alla delar vi har i vårt sortiment ännu inte ligger synliga ute i nätbutiken, och en hel del priser skall fortfarande korrigeras neråt(!).
Vi har ju nu under någon månads tid inte skickat ut några paket och bara mycket begränsat kunna ta emot ordrar, men nu är vi alltså igång igen.
Vi börjar skicka delar igen den 16:e Feb, men börjar alltså ta emot ordrar redan nu.
Delarna kommer skickas direkt från vårt lager i Tyskland och leveranstiderna kommer bli väldigt korta, för de flesta, vanligaste 911 delarna ca 3-4 dagar, och ett par dagar längre för delar som kommer direkt från Porsche. Men mer info om detta kommer komma kontinuerligt på hemsidan.
Så välkommen in och kom gärna med synpunkter! Vi behöver också hjälp av er med rapport om buggar eller saker som inte fungerar som de skall. De första veckorna får vi betrakta som ett slags beta-testning.
Vänliga hälsningar,
Peter på FERDINAND.se
Observera att alla delar vi har i vårt sortiment ännu inte ligger synliga ute i nätbutiken, och en hel del priser skall fortfarande korrigeras neråt(!).
Vi har ju nu under någon månads tid inte skickat ut några paket och bara mycket begränsat kunna ta emot ordrar, men nu är vi alltså igång igen.
Vi börjar skicka delar igen den 16:e Feb, men börjar alltså ta emot ordrar redan nu.
Delarna kommer skickas direkt från vårt lager i Tyskland och leveranstiderna kommer bli väldigt korta, för de flesta, vanligaste 911 delarna ca 3-4 dagar, och ett par dagar längre för delar som kommer direkt från Porsche. Men mer info om detta kommer komma kontinuerligt på hemsidan.
Så välkommen in och kom gärna med synpunkter! Vi behöver också hjälp av er med rapport om buggar eller saker som inte fungerar som de skall. De första veckorna får vi betrakta som ett slags beta-testning.
Vänliga hälsningar,
Peter på FERDINAND.se
Kul att se att nya hemsidan är uppe och rullar. Jag har en beställning på gång som kommer in om några veckor. Provkörde webshopen och det ser bra ut, men när man söker på reservdelsnummer får man rätt träff, men kan inte lägga till delen i varukorgen. Bugg eller en funktion som ännu inte införts?
En annan sak som vore intressant är vilken fraktlösning som ni kommer köra från Tyskland. Schenker som ni hade från Habo funkade utmärkt och jag hoppas ni undviker Posten, då de i alla fall här i Uppsala verkar försöka avskaffa sig själv.
En annan sak som vore intressant är vilken fraktlösning som ni kommer köra från Tyskland. Schenker som ni hade från Habo funkade utmärkt och jag hoppas ni undviker Posten, då de i alla fall här i Uppsala verkar försöka avskaffa sig själv.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Hej Henrik!
När du söker på tex ett artikelnummer eller en benämning så får du upp en träfflista. Du kan inte direkt från denna lägga delen du vill köpa i varukorgen utan måste gå ett steg vidare och klicka på modellen den är till. Egentligen spelar det ingen roll vilken modell du väljer om du är helt säker på att det är rätt del, men väljer du din bilmodell så kommer sprängskissen upp till just din bil och du kan kontrollera att det verkligen är delen du söker. När du kommit så långt som till sprängskissen så kan du lägga delen i korgen och sedan gå till kassa etc...
Vad gäller fraktbolag så blir det troligtvis UPS. Det är inte helt klart än utan vi bestämmer oss definitivt i början på nästa vecka. De är otroligt snabba och har superkoll var paketet befinner sig och har bra integrationslösningar med vårt system som gör att du som kund blir aviserad per mail var paketet befinner sig och när du får det.
Nackdelen med UPS är att de troligtvis kommer ringa på hemma hos dig och försöka lämna paketet hos dig på dagtid när du är på jobbet. Är du inte hemma så kommer de lämna en lapp i brevlådan och så får du ringa dem och bestämma en ny tid de kör ut paketet.
Har du, eller någon anna något annat förslag om fraktfirma så skriv gärna ner vad ni tycker. Era erfarenheter och synpunkter är viktiga för oss!
Mvh,
Peter
När du söker på tex ett artikelnummer eller en benämning så får du upp en träfflista. Du kan inte direkt från denna lägga delen du vill köpa i varukorgen utan måste gå ett steg vidare och klicka på modellen den är till. Egentligen spelar det ingen roll vilken modell du väljer om du är helt säker på att det är rätt del, men väljer du din bilmodell så kommer sprängskissen upp till just din bil och du kan kontrollera att det verkligen är delen du söker. När du kommit så långt som till sprängskissen så kan du lägga delen i korgen och sedan gå till kassa etc...
Vad gäller fraktbolag så blir det troligtvis UPS. Det är inte helt klart än utan vi bestämmer oss definitivt i början på nästa vecka. De är otroligt snabba och har superkoll var paketet befinner sig och har bra integrationslösningar med vårt system som gör att du som kund blir aviserad per mail var paketet befinner sig och när du får det.
Nackdelen med UPS är att de troligtvis kommer ringa på hemma hos dig och försöka lämna paketet hos dig på dagtid när du är på jobbet. Är du inte hemma så kommer de lämna en lapp i brevlådan och så får du ringa dem och bestämma en ny tid de kör ut paketet.
Har du, eller någon anna något annat förslag om fraktfirma så skriv gärna ner vad ni tycker. Era erfarenheter och synpunkter är viktiga för oss!
Mvh,
Peter
När det gäller UPS får jag passa på att hissa en liten varningsflagg. Åtminstone tidigare hade de ingen terminal här i Uppsala, utan antingen krävde de att man skulle vara hemma när de ringde på, eller också fick man åka till deras terminal i Bromma (7 mil) för att hämta sina prylar. Om man bokade in en leverans kunde de inte säga när de skulle komma, utan man förväntades vara hemma hela dagen. För att göra det hela ännu värre hotade de med att returnera paketet till USA om de inte lyckades leverera det på en vecka. De kanske är bättre nu, men då var de hopplösa när de skulle leverera till privatpersoner.
Posten, Schenker och DHL har alla teminaler här i staden där man får hämta det som de inte lyckats köra ut.
Posten, Schenker och DHL har alla teminaler här i staden där man får hämta det som de inte lyckats köra ut.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Ja det är nackdelen med UPS, de har inte depåerna så tätt. Du tycker alltså DHL är att föredra? Nackdelen med dem är att de inte kan erbjuda tracking efter det att paketet lämnat tyskland. Har du någon erfarenhet av DPD?
Vi har fått in mycket bra offerter från alla dessa tre (UPS; DPD och DHL) och på tisdag skall vi ha bestämt oss. Finns det någon mer här med erfarenheter och rekommendationer?
Vi har fått in mycket bra offerter från alla dessa tre (UPS; DPD och DHL) och på tisdag skall vi ha bestämt oss. Finns det någon mer här med erfarenheter och rekommendationer?
Från min synvinkel är nog allt bättre än UPS. De paket som jag fått skickade med DPD från Tyskland vill jag minnas att jag har hämtat ut på Posten.FERDINAND.se wrote:Ja det är nackdelen med UPS, de har inte depåerna så tätt. Du tycker alltså DHL är att föredra? Nackdelen med dem är att de inte kan erbjuda tracking efter det att paketet lämnat tyskland. Har du någon erfarenhet av DPD?
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Postens utlämningsställe i mataffären fungerar då bra på min ort. och är det små paket hamnar de ju direkt i lådan.
Ser bra ut vid första anblick annars Peter.
Ser bra ut vid första anblick annars Peter.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Trevlig katalog,
Ser att det finns delar till instrumentbräda 65-67!!!
Angående mina erfarenheter av frakt, så är min ranking
DHL OK+,
DPD OK,
UPS: kan vara en anledning att ej beställa om jag inte måste.
Saknar möjlighet att betala via PAYPAL,
Är det Tysk moms eller Svensk?
Vid tysk moms kommer det finnas möjlighet att köpa momsfritt mot uppvisande av VAT nr, (om ni visste vad mycket Porsche detaljer som passar på en gammal traktor).
-Lycka till, Bo
Ser att det finns delar till instrumentbräda 65-67!!!
Angående mina erfarenheter av frakt, så är min ranking
DHL OK+,
DPD OK,
UPS: kan vara en anledning att ej beställa om jag inte måste.
Saknar möjlighet att betala via PAYPAL,
Är det Tysk moms eller Svensk?
Vid tysk moms kommer det finnas möjlighet att köpa momsfritt mot uppvisande av VAT nr, (om ni visste vad mycket Porsche detaljer som passar på en gammal traktor).
-Lycka till, Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Hej
Försäkring borde väl funka även om inte tracking funkar!
Flaskpost funkar bättre än UPS, sista gången jag spårade ett söligt paket såg jag att det var redo att hämtas ut ...i Schweiz
Bengt
DHL funkar bra från europa, det går inte med blixtens hastighet men förr eller senare är det framme. Är man inte hemma får man en lapp och får gå till postombud eller företagscenter. Det stämmer nog att det inte går att spåra paketen, jag har fått trackingnummer men aldrig "lyckats".FERDINAND.se wrote:Du tycker alltså DHL är att föredra? Nackdelen med dem är att de inte kan erbjuda tracking efter det att paketet lämnat tyskland.
Försäkring borde väl funka även om inte tracking funkar!
Flaskpost funkar bättre än UPS, sista gången jag spårade ett söligt paket såg jag att det var redo att hämtas ut ...i Schweiz
Bengt
Känner inte till de själv men tänkte på vad Henrik sa och tyckte det lät bra med posten
Kollar man på postens hemsida står det ju en del om DPD, verkar vara företagspaket?HenrikL wrote:De paket som jag fått skickade med DPD från Tyskland vill jag minnas att jag har hämtat ut på Posten.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Det låter som att ni är mest nöjda med DPD men de är också dyrast.
Priserna hos dem börjar på ca 200:- för mindre paket, och ökar sedan gradvis till ca 300:- för maxvikten 31,5kg. Tycker ni detta är ok ?
Själv tycker jag det är ganska dyrt vid mindre paket. När man sedan komme uppåt i vikt så blir det däremot själigt tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.
DHL blir ca 50:- billigare rakt över men i gengäld tar det ca en dag extra för paketet att komma fram och det är svårare att spåra.
Så vad tycker ni? Skulle verklligen behöva om era åsikter här!
Priserna hos dem börjar på ca 200:- för mindre paket, och ökar sedan gradvis till ca 300:- för maxvikten 31,5kg. Tycker ni detta är ok ?
Själv tycker jag det är ganska dyrt vid mindre paket. När man sedan komme uppåt i vikt så blir det däremot själigt tycker jag. Men det är bara min personliga åsikt.
DHL blir ca 50:- billigare rakt över men i gengäld tar det ca en dag extra för paketet att komma fram och det är svårare att spåra.
Så vad tycker ni? Skulle verklligen behöva om era åsikter här!
Hej Peter, kul att snacka med dig i fredags och butiken ser bra ut, grymt att du har listat 30 000produkter.
Jag har bara erfarenhet av Schenker och DHL i Sverige. Har fått grejer från USA via DHL och hämtat ut vid deras central när jag inte varit hemma på dagtid, det är segt.
Gällande fraktkostnad vet jag av erfarenhet som e-handlare att en hög fraktkostnad kan få kunder att avbryta köpet i kassan speciellt om man köper billigare produkter.
Spårningsbiten är också viktig speciellt för dig när paket kommer bort.
Förstår att valet är svårt.
Jag har bara erfarenhet av Schenker och DHL i Sverige. Har fått grejer från USA via DHL och hämtat ut vid deras central när jag inte varit hemma på dagtid, det är segt.
Gällande fraktkostnad vet jag av erfarenhet som e-handlare att en hög fraktkostnad kan få kunder att avbryta köpet i kassan speciellt om man köper billigare produkter.
Spårningsbiten är också viktig speciellt för dig när paket kommer bort.
Förstår att valet är svårt.
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Hej Erik!
Ja det var trevligt att prata, vore kul att samla ett gäng gammelelvaentusiaster snart igen.
Det är inte 30000 utan över 100000 delar vi har ute på nätet, du om någon vet ju hur mycket arbete det är med en så omfattande nätbutik, men nu är vi äntligen uppe i alla fall.
Jag tror vi nu har hittat rätt samarbetsparner och efter att ha tittat på vad tex 911design och mittelmotor, för att bara nämna ett par, tar i frakt så kommer vi absolut ligga under dessa i fraktkostnad.
Sedan kommer våra priser i nätbutiken ligga helt rätt också, håller just nu på att justera dessa. Men den absolut största fördelen kommer kanske ändå vara att vi kommer bli väldigt snabba på att skicka delarna. Vi har ett mycket stort lager med 911 delar som vi kan skicka direkt samma dag som beställningen kommer in, och det mesta av det resterande porschesorimentet kommer vi kunna skicka iväg inom 24-48 timmar. Vi skall de närmaste veckorna trimma in logistiken så kommer detta att bli jättebra!
Ja det var trevligt att prata, vore kul att samla ett gäng gammelelvaentusiaster snart igen.
Det är inte 30000 utan över 100000 delar vi har ute på nätet, du om någon vet ju hur mycket arbete det är med en så omfattande nätbutik, men nu är vi äntligen uppe i alla fall.
Jag tror vi nu har hittat rätt samarbetsparner och efter att ha tittat på vad tex 911design och mittelmotor, för att bara nämna ett par, tar i frakt så kommer vi absolut ligga under dessa i fraktkostnad.
Sedan kommer våra priser i nätbutiken ligga helt rätt också, håller just nu på att justera dessa. Men den absolut största fördelen kommer kanske ändå vara att vi kommer bli väldigt snabba på att skicka delarna. Vi har ett mycket stort lager med 911 delar som vi kan skicka direkt samma dag som beställningen kommer in, och det mesta av det resterande porschesorimentet kommer vi kunna skicka iväg inom 24-48 timmar. Vi skall de närmaste veckorna trimma in logistiken så kommer detta att bli jättebra!
Hej Peter!
Kul att nya sidan nu äntligen är uppe, grattis till ett bra arbete.
Vad gäller transport så har du här ännu en nöjd DPD-kund. Nästan allt jag köpt från Tyskland har kommit med DPD, mycket rimliga priser och lätta att jobba med. Priserna för mindre paket låter höga men de flesta försöker väl ändå gruppera sina ordrar så att det blir större paket? Kanske kan du erbjuda fri frakt på vissa delar eller över en viss ordersumma.
Bra att du kan sälja Porsche Originalteile med tyska priser, verkar vara ganska stor skillnad mellan tyska och svenska priser hos Porsche. Bra också att det syns tydligt i katalogen vilka delar som är Porsche original (eller OEM) och de som är repro.
Kör hårt, är säker på att det kommer gå bra det här! Jag lägger snart en order för att kolla hur det funkar!
Mikael
Kul att nya sidan nu äntligen är uppe, grattis till ett bra arbete.
Vad gäller transport så har du här ännu en nöjd DPD-kund. Nästan allt jag köpt från Tyskland har kommit med DPD, mycket rimliga priser och lätta att jobba med. Priserna för mindre paket låter höga men de flesta försöker väl ändå gruppera sina ordrar så att det blir större paket? Kanske kan du erbjuda fri frakt på vissa delar eller över en viss ordersumma.
Bra att du kan sälja Porsche Originalteile med tyska priser, verkar vara ganska stor skillnad mellan tyska och svenska priser hos Porsche. Bra också att det syns tydligt i katalogen vilka delar som är Porsche original (eller OEM) och de som är repro.
Kör hårt, är säker på att det kommer gå bra det här! Jag lägger snart en order för att kolla hur det funkar!
Mikael
Antar att ni varit inne och tittat i nätbutiken och ville fråga er ett par saker som jag fått reaktioner på:
När man söker på artikelnummer får man först en "träfflista" där det inte går att lägga delen i korg (men priset står), utan man skall här välja "sin" modell för att i nästa steg komma till sidan där delen går att köpa. Behöver detta förtydligas eller fattar man intuitivt att man skall klicka vidare på "sin" modell?
Den andra frågan gäller artiklarna som istället för "Köpknapp" har en "Begär-pris-knapp". Är det klart och tydligt hur denna funkar? Det står ju iofs ingenstans men vi tyckte att det var intuitivt nog för att inte behöva förklaras närmare. Eller behövs det ett förtydligande tycker ni?
Anledningen till denna knapp är att i en del fall där delen är utgången eller så är den nummerändrad och då kan det saknas en koppling i databasen mellan gamla och nya numret.
Skulle mycket uppskatta er hjälp och tips här!!!
Tack på förhand,
Peter
När man söker på artikelnummer får man först en "träfflista" där det inte går att lägga delen i korg (men priset står), utan man skall här välja "sin" modell för att i nästa steg komma till sidan där delen går att köpa. Behöver detta förtydligas eller fattar man intuitivt att man skall klicka vidare på "sin" modell?
Den andra frågan gäller artiklarna som istället för "Köpknapp" har en "Begär-pris-knapp". Är det klart och tydligt hur denna funkar? Det står ju iofs ingenstans men vi tyckte att det var intuitivt nog för att inte behöva förklaras närmare. Eller behövs det ett förtydligande tycker ni?
Anledningen till denna knapp är att i en del fall där delen är utgången eller så är den nummerändrad och då kan det saknas en koppling i databasen mellan gamla och nya numret.
Skulle mycket uppskatta er hjälp och tips här!!!
Tack på förhand,
Peter
Jag har tyvärr inte ett enda gött ord att säga om UPS.
Varenda gång vi har använt dom på firman, eller jag har fått leverans hem, så har det varit någon form av strul. DHL och TNT har jag goda erfarenheter med. Hoppas du hittar rätt fraktfirma, för det är det viktigaste för oss som skall ta imot grejorna här hemma.
Varenda gång vi har använt dom på firman, eller jag har fått leverans hem, så har det varit någon form av strul. DHL och TNT har jag goda erfarenheter med. Hoppas du hittar rätt fraktfirma, för det är det viktigaste för oss som skall ta imot grejorna här hemma.
Jag kan erkänna att jag inte fattade första gången, men nu när man lärt sig är det okej.FERDINAND.se wrote:När man söker på artikelnummer får man först en "träfflista" där det inte går att lägga delen i korg (men priset står), utan man skall här välja "sin" modell för att i nästa steg komma till sidan där delen går att köpa. Behöver detta förtydligas eller fattar man intuitivt att man skall klicka vidare på "sin" modell?
Jag har aldrig förstått att "Begär pris" är en aktiv knapp. Den är ju grå och grå brukar vara inaktiva saker.FERDINAND.se wrote:Den andra frågan gäller artiklarna som istället för "Köpknapp" har en "Begär-pris-knapp". Är det klart och tydligt hur denna funkar? Det står ju iofs ingenstans men vi tyckte att det var intuitivt nog för att inte behöva förklaras närmare. Eller behövs det ett förtydligande tycker ni?
Anledningen till denna knapp är att i en del fall där delen är utgången eller så är den nummerändrad och då kan det saknas en koppling i databasen mellan gamla och nya numret.
En sak till: Om man klickar på mitt konto utan att vara inloggad kommer man till vad jag tror är registreringsformuläret, som har en tom orderhistorik. Jag vet att jag strulade där innan jag förstod hur det fungerade. Tror det är bättre om nyregistrering sker på ett tydligare sätt (och med Sverige i stället för Afghanistan förvalt. ).
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351