Hej Alla,
På min 2,7 l motor har jag kollat dimensionen på ventilskaften. Jag måste nog ha nya styrningar. Någon som vet toleransen / måttet på dessa två artiklar ? skaft ytterdiam. versus styrning innerdiam ?
Tack på förhand
Eli (Strängnäs)
Ventilstyrning - skaft mått
Avgasstyrningen är nästan alltid slut.
Insug:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.958 - 8.970
Clearence: +0.030 till +0.057
Wear limit: 0.15
Avgas:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.938 - 8.950
Clearence: +0.050 till +0.077
Wear limit: 0.20
Insug:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.958 - 8.970
Clearence: +0.030 till +0.057
Wear limit: 0.15
Avgas:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.938 - 8.950
Clearence: +0.050 till +0.077
Wear limit: 0.20
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hejsan Magnus,MagnusW wrote:Avgasstyrningen är nästan alltid slut.
Insug:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.958 - 8.970
Clearence: +0.030 till +0.057
Wear limit: 0.15
Avgas:
Styrning:9.000 - 9.015
Ventil: 8.938 - 8.950
Clearence: +0.050 till +0.077
Wear limit: 0.20
Tusen tack för Ditt svar. Jag tänker sätta liners istället för nya styrningar. Vet inte hur stressat materialet är i topparna. Det borde inte vara något problem med liners. Det är väl inga stora sidokrafter mellan skaft och styrning. Har Du erfarenhet av liners ?
Tack på förhand
Eli
Liners borde funka bra, Jag (firman jag anlitade) bytte hela styrningarna i mina toppar, men jag har pratat med folk som använt liners i early-bilar. Vet ej hur det gått över tid. Men jag skulle inte vara orolig.
Man kan säkert också få bättre tolleranser med liners än med vanliga standard styrningar.
Man kan säkert också få bättre tolleranser med liners än med vanliga standard styrningar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Vad är det för vits med liners?
Byte av styrningar är enkelt och kräver inte så mycket specialverktyg. Slitaget på ventilskaftet kan du bortse ifrån, men det gäller att se upp med vilka styrningar som används. De finns i olika materialkvaliteter och jag har svårt att tro att pirat skulle vara bättre än original. Det kan vara lite avigt att borra bort styrningarna om man inte har rätt grejor eller har tänkt till. Men med rätt borr är det en barnlek. fast det finns bättre metoder än den som original v-handok föreskriver...
När styrningen slits så blir den oval, sotet sitter på ena delen av styrningen och kylningen försämras. Mindre värme överförs och slitaget accelererar. Så håller det på . i takt med att styrningen slits så kommer även ventilens tätningsyta att skadas allt mer eftersom tallriken inte träffar som den skall och kylningen blir ännu sämre och och så håller det på tills man byter.
Byte av styrningar är enkelt och kräver inte så mycket specialverktyg. Slitaget på ventilskaftet kan du bortse ifrån, men det gäller att se upp med vilka styrningar som används. De finns i olika materialkvaliteter och jag har svårt att tro att pirat skulle vara bättre än original. Det kan vara lite avigt att borra bort styrningarna om man inte har rätt grejor eller har tänkt till. Men med rätt borr är det en barnlek. fast det finns bättre metoder än den som original v-handok föreskriver...
När styrningen slits så blir den oval, sotet sitter på ena delen av styrningen och kylningen försämras. Mindre värme överförs och slitaget accelererar. Så håller det på . i takt med att styrningen slits så kommer även ventilens tätningsyta att skadas allt mer eftersom tallriken inte träffar som den skall och kylningen blir ännu sämre och och så håller det på tills man byter.