Huvlås "Ankstjärt"

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Huvlås "Ankstjärt"

Post by zootcase »

Hej.

Åkte på ett lite problem, nu när "ankan" är på plats. Huvlåset är gammalt och lite dåligt, så den klarar inte hålla nere den nya lätta motorhuven när jag kör.
Det skall ju bli en RS 74 klon, så frågan är:
Skall man leta efter ett bra orginalt huvlås + pinne och klämma dit, eller skal man köpa två gummilås (exempel på bild)?
Image

Eller finns andra förslag?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

låter konstigt att inte låset håller luckan. Det borde gå att justera, för själva plåten som håller nere luckan är ganska stor. Ett vanligt fel är att man inte justerar låset med lite förspänning, dvs fjädern ska ligga i spänn när låswiren är rätt justerad. Ligger fjädern utan förspänning är det för liten del av plåten som håller pinnen, och då studsar den upp är du kör.

Eller är det pinnen som är sliten? Då borde den gå att svarva av för att få en plan baksida. Ett förslag kan vara att ta med lås och pinne till en liten mekanisk verkstad, de brukar kunna fixa sådant fort och billigt.

Personligen tycker jag det vore synd att skruva ditt gummikrokar, för det är liksom svårt att ångra när man väl skruvat i plåt och glasfiber.


Mvh Johan
zootcase
Posts: 82
Joined: Sun Mar 06, 2011 2:13 pm
Location: Borås

Post by zootcase »

Tack.
Jag provar en justering till, annars testar jag svarven.
Post Reply