För värming

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

För värming

Post by insw »

Värmeslang från värmekammare till MFI pumpen men, på min bi har någon dragit en slang från baksidan av pumpen till sidan av fläkten varför ??
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det låter mystiskt. Kan tänka mig att det är för att "tvinga" in mer luft till choke mekanismen men resultatet blir nog istället att luftflödet blir för högt och temperaturen lägre. Om du har problem med choken så är det en bättre idé att shimsa upp den med extra brickor.
Det är inte ovanligt att bimetallplattorna blir trötta efter ett antal år och då är choken aktiv hela tiden om det inte är riktigt varmt ute. Det är dock lätt att fixa till.

//Roger
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

OK, om man ser MFI på pumpen så har den en ingång för varmluften på "baksidan" av pumpen finns ju motsvarnade hål att luften ska passera igenom. Denna "utgång ha en slang som går fram till fläkten, kan man ta bort denna slang har den någon funktion hur har andra det på sina bilar ?
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Den extra slangen som du har på din bil är troligtvis ett hemmasnickeri. Under all de år som jag har hållit på med MFI pumpar så har jag aldrig sett något sådant. Du kan inte ta en bild på hur det ser ut?

//Roger
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

jag har faktiskt också en slang från mfi-pumpen till sidan av fläkten.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Spännande! Jag har som sagt aldrig vare sig hört talas om eller sett något sådant. Bilder tack!

//Roger
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Image

Eftersom min bil bara spenderat 3 år i Sverige sen 94 då den blev importerad tror jag inte att dennna modfikation är gjord här utan snarare i Schweiz.


Kollade Bosch-numret på MFI:n det visade sig vara ett S system vad skiljer detta från E varianten?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Just det exakt så ser det ut på min bil också,

- vad ska detta var bra för ?
- har det någon funktion ?
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Den enda anledning som jag kan se att ha den extra slangen är att få större flöde på varmluften genom choken. Kan kanske ha med avgasreningsregler att göra. Choken kanske slutar att verka snabbare med extraslangen. Det här ar bara rena spekulationer från min sida....

Den enda skillnaden mellan en E och en S pump är programskivan i den som har motorns karakteristik infräst.

//Roger
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Sâ här ser en programmskiva ut:

Image
Image

500 euro och 3 mànaders leverans tid!!!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply