Att hitta rätt olja

Forumet för de tekniska frågorna.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Hur gick det med det här Björn, fick du några analysresultat från Agrol?

Jag sprang på castrolclassicoils.co.uk nyligen och var förvånad över det humana priset på deras XL 20W-50 (nämnd tidigare i tråden), 85 GBP med fri leverans i UK. Blir ju under 50:- litern med dagens kurs. Undrar vad priset är i Sverige. Kanske dags för ett gruppköp? Växellådsolja med?

Ser för övrigt att de också har Everyman Oil, den som rekommenderas i manualen till min 72E för allmän smörjning. Retroskoj!
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Angående oljor. Jag mailade Castrol och frågade vilket ZDDP-värde deras mineralolja Castrol GTX 15W-50 har (som jag tror är ny för 2011). Man vill ju ha ett så högt värde som möjligt, vad jag förstär över 1200 ppm. Här är svaret:

"Castrol GTX 15W-50 har 800 ppm, vilket är innehållet i de flesta motoroljor idag för personbilssidan.

Jonas Ehnvik
Castrol Suomi / Castrol Sweden"

EDIT: Ytterligare info från Castrol:

Hej igen, som jag nämnde tidigare så är det olyckligt att ni stirrar er blinda på enbart zinkhalten. Om du tar en s.k. lastvagnsolja – Mega truck och andra – så riskerar du istället andra problem såsom ett överskott på Sulfat Aska (en detergent som håller rent). Överskottet av aska kan bilda avlagringar i kolvringspår med ”ring sticking” som följd (ringarna trycks ut och fastnar) . Detta leder till cylinderpolering och kompressionsförluster som följd (horningen försvinner på delar av cylinderväggen), ”blow by” effekten ökar och du riskera både oljeförbrukning och bränsleutspädning i oljan.

Våra Classic oljor och MC oljor som 20W-50 går utmärkt till din Porsche. Även en 10W-40 (Castrol Magnatec är att rekommendera).
Som jag också nämnde tidigare så finns det i princip inga 100% mineraloljor (basoljegrupp 1) längre. Utan även våra 15W-X, 20W-X är en mix mellan grupp 1 och grupp 3.
Detta beror på att industri-institut som ACEA och API har tuffat till kraven på sludgekontroll, oxidationsförmåga och rengörande egenskaper betydligt, vilket innebär att de gamla grupp 1 formuleringarna ej längre håller måttet.

Med tanke på dina korta intervall med enbart körning under sommarhalvåret så kommer en konventionell 15W-40 alt. 20W-50 att fungera utmärkt.
Porschen är i det fallet ganska trygg att smörja då du har torrsump med runt 9-10 liter olja. Luftkylningen gör ju att den gå lite varmt på tomgång sommartid men det har man kompenserat med stor volym olja som cirkulerar.
Om den är helt torr från läckage och inte väter nått så kan du mycket väl gå ner lite i viskositet med en syntetprodukt – då får du högre flödeshastighet (lägre rörelsemotstånd – tractionstal) vilket kyler bättre och viskositeten vid arbetstemperatur landar högre.

Många 911 ägare använder Castrol Edge 10W-60 (en esterförstärkt helsyntet, PAO grp 4)

Mitt råd är att inte använda en s.k. lastvagnsolja (för tunga dieslar) i en potent bensinmotor………

Lycka till ………..

Hälsningar/Kind Regards

Anders Österlind"
Last edited by tomlin on Fri Nov 18, 2011 11:57 am, edited 1 time in total.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Bra uppning Thomas, så blev jag påmind att jag fick analysresultaten från Agrol. De säger så här:

"Om du vill ha en motorolja med höga halter ZDDP så är Mega Truck (SAE 15W-40), Mega Syntet (SAE 10W-40) eller Super Syntet (SAE 5W-40) de bästa alternativen. Dessa produkter har samma additiv men olika basoljor. Mega Truck är mineralbaserad, Mega Syntet är delsyntetisk och Super Syntet helsyntetisk.

Om du är orolig för oljor som håller motorn mycket ren, så kan du gå på Classic 15W-40."

"Zn-halter
Mega Truck: 1700 ppm
Classic: 1200 ppm"
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Bra info Mikael. Har också mailat Agrol angående deras Classic 15W-40 men nu har du fiskat fram svaret redan. Det lutar åt Agrol Classic 15W-40 för min del nu när den har ZDDP-värde 1200 ppm (den finns i 10W-30 också). Priset är inte så dumt på Agol Classic heller, 643 kr för 20 liter inkl. moms = 32,15 kr/liter. Finns dock bara på 20 liters dunk men det räcker ju med lite tur till tre oljebyten.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Post by mikael »

Ja, jag valde Classic 15W-40. Det verkar vara en bra olja till våra motorer till ett bra pris.

Porsche rekommenderade ju HD-olja (High Detergency) på den tiden men jag misstänker att även en "mild" modern olja som Classic har mer rengörande tillsatser än HD-oljorna på 70-talet.
User avatar
Seba911
Posts: 25
Joined: Sat Apr 04, 2009 8:46 am
Contact:

Post by Seba911 »

Jag har inte grublat så mycket på oljorna jag använt tidigare... Jag körde med normal Mobile 1 5w-50 på min 911 Turbo i några år, men det läckte ut och efter att bilen stått en tid, fick man alltid ett moln av bränd olja, när man startade... Böt till Valvoline Racing 10w-60 (semi syntetisk) för några år sedan och blev av med problemet när bilen startades och den läker inte ut så lätt heller.

Till gamla elvorna (pre-74) har jag nyligen köpt Valvoline VR1 Racing 20w-50, men oljan fick inte så bra kritik på Rennlist... Har nån använt denna olja?
Sebastian Lindström
PCF & PRCF member
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Har editerat mitt inlägg från 17 november 2011 med mer info från Castrol.
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Har missat att den här tråden kommit upp igen...

Jag valde, efter en lång dialog med en säljare på Agrol, Super syntet eftersom jag ville ha en syntetolja. Dock var det ju intressant inlägg från killen på Castrol om att inte använda lastvagnsoljor i bensinmotorer...han verkade ju väldigt kunnig. Synd att han inte kommenterade om behovet att Zink verkligen är >1200 ppm, att det inte är det enda som är viktigt visste man ju... ;)

Zn i super syntet är f.ö. 1600 ppm.
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Intressant är ju också att Agrol har en Porsche-certifierad olja: "Nova". Vet dock inget om den...
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
User avatar
bsimonson
Posts: 114
Joined: Sun Sep 05, 2010 10:06 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by bsimonson »

Hörde idag att Mikael från Lantmännen/Agrol ska prata och svara på frågor om oljor på Porsche center i Eskilstuna tisdagen den 7:e februari. Någon som vet med sig att dom ska dit eller kanske planerar att gå nu när ni vet om det? Vore intressant med ett litet referat...
Björn Simonson

1980 911 SC - Insta: @911scowner
albertc
Posts: 21
Joined: Mon May 07, 2012 12:12 am

Post by albertc »

Det blev lite off topic, skapade ny tråd.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag blåser nytt liv i denna tråd med frågan om någon har testat denna:

http://www.misab.se/classic20w50.php?kid=2-18-57

Den uppfyller API SF-standard, men vad motsvarar det? Är den då tillräckligt omodern för att passa till våra motorer?
Jag har skickat ett mail till Misab för att få reda på ZDDP-halten, hoppas kunna återkomma i ämnet.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har nu fått svar från Misab, dock kanske inte så exakt som jag hade önskat:
Hej!

Den halten ligger mellan 0,1-1%.

Med Vänlig Hälsning
John Annerud
MISAB
Så tydligen ligger den mellan 1000 - 10 000 PPM. Om man inte börjar studera värdesiffror och tillämpa matematiska regler, för då blir ju osäkerheten ännu större... :?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Hittade just denna sida: http://www.gigalube.se/
Har mailat och frågat om andelen ZDDP, om den är tillfredsställande så kan det ju vara ett något billigare alternativ till Castrol.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Min teori är att.
Alla dagens oljor är bättre än de då våra motorer byggdes.
Jag har bara haft isär två motorer och de uppvisade främst slitage på ventilskaft och styrningarna främst på avgassidan. Har någon annan erfarenhet med nedgångna nockar?

Ett viktigt syfte med oljan är att transportera bort värme troligen extra viktigt på våra toppar. Därav min anledning att köra på 5w-40 olja och inte 50 då en tunnare olja väter bättre och därmed transporterar bort värme bättre.
Det är ofta man hör att folk bytt till tjockare olja och att oljetempen gått ned, men är det syftet?

Lokala oljehandlaren säljer 20l Valvoline 5w-40 helsyntetisk för 800 så det får alla fordon på gården gamla traktorer till modern BMW.

Ordet "Syntetisk" används lite för brett inom bilindustrin då det troligen är hårdraffinerade eller krackade man avser.

För övrigt så har inga av mina gammelfordon börjat läcka pga syntetisk olja. Men alla gamlingar startar fint på vintern.

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Selu
Posts: 42
Joined: Mon Aug 10, 2015 9:30 pm
Location: Stockholm

Re: Att hitta rätt olja

Post by Selu »

Har läst denna tråd och bläddrat igenom 150 sidor i en tråd på pelicanparts och vet inte om jag blev nå klokare. Men kontentan som jag fattat är att har man bara kört på mineralolja sen renovering bör man fortsätta med det. Rekommenderade på pelicanparts-forumet:

Brad Penn 20W-50
Valvoline VR-1 20W-50
Kendall GT 20W-50
SWEPCO 15W-40
Royal Purple
Redline
Motorcycle Oils
Mobile 1 15W-50

Oljemagasinet verkar sälja några av dem. Finns det någon som säljs i butik i Stockholm?
Läste att Perry rekommenderade tidigare castrol gtx high milage, någon som vet vad han rekommenderar idag?
Sidfråga, vart köper ni nya oljepluggar samt tätningsringar?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Att hitta rätt olja

Post by MagnusW »

Perry rekommenderar nog samma olja fortfarande.

Efterom du bor i Stockholm så kan jag rekommendera Porsche Center Haninge för enklare artiklar. Annars handlar jag mest från Utzon.se nuförtiden.

Mittermotor.de, rosepassion.com (frankrike), PelicanParts.com, de funkar alla bra.

Tätning till oljepluggen bytte jag första gången, sen har jag använt samma de sista 10 åren eller nått...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Att hitta rätt olja

Post by tomlin »

Castrol High Mileage finns inte längre.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Att hitta rätt olja

Post by felix83 »

Precis, varubeteckningen GTX finns kvar men det är tydligen en helt annan produkt nuförtiden.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Att hitta rätt olja

Post by Johannes »

Man får nog anstränga sig för att hitta en olja som inte duger. Däremot är täta byten viktigare.
Post Reply