Börjat putsa på motorkåporna och blockhalvorna nu och undrar om man kan ytbehandla dem på nåt sätt så de blir snyggare? Går ju inte å polera i alla fall såpass poriga som dom ser ut.
Lite funderat på om man kunde lägga på nån färg? Kan ju hända att det blir problem med vidhäftningen pga. oljeimpregnerad magnesium men kunde eventuellt gå om man lägger på ett tunnt lager etsprimer?
Motorn är en 901/03 serienr. 183xx
Fantiserat lite med å lacka block och kamhuskåpor i mattsvart...
Ytbehandling av motoblock?
Man brukar remommendera att inte blästra för det än nästan omöjligt att få bort allt blästermaterial och skräp.
Original hade magnesiumblocken en Tectylbehandling, kommer inte ihåg exakt vilken, men den går fortfarande att köpa.
Färg sitter inte kvar. Det fanns förr ytbehandlingar på kemisk nivå för magnesium, men de flesta är förbjudna nu för tiden.
Tror man fortfarande kan blanda till nån häxbryggd som gen magnesiumet en mörkbrun-svart yta som är korrosionshämmande.
Original hade magnesiumblocken en Tectylbehandling, kommer inte ihåg exakt vilken, men den går fortfarande att köpa.
Färg sitter inte kvar. Det fanns förr ytbehandlingar på kemisk nivå för magnesium, men de flesta är förbjudna nu för tiden.
Tror man fortfarande kan blanda till nån häxbryggd som gen magnesiumet en mörkbrun-svart yta som är korrosionshämmande.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Det är vanligt att pressgjutna detaljer blästras efter gjutning vid tillverkningen.
Det är också vanligt men inget absolut krav att de impregneras. impregnering är en plastmassa som detaljerna doppas i för att det inte skall läcka rakt igenom metallen som ibland kan vara allt för porös.
När detaljerna gjuts skall den smälta metallen snabbt kylas av mot gjutformens yta för att det skall bildas ett skinn - då blir det tätt. Förr i tiden användes vattenglas. Sannolikt har impregneringsvätskan påverkat finnisgen på blockets yta.
En barbetad yta läcker lättare och i synnerhet om den är trycksatt.
http://www.soundseal.se/
Ett exempel på firma finns i länken ovan.
Fast nu handlade det ju egentligen inte om porositeter i gjutgods...
Det är också vanligt men inget absolut krav att de impregneras. impregnering är en plastmassa som detaljerna doppas i för att det inte skall läcka rakt igenom metallen som ibland kan vara allt för porös.
När detaljerna gjuts skall den smälta metallen snabbt kylas av mot gjutformens yta för att det skall bildas ett skinn - då blir det tätt. Förr i tiden användes vattenglas. Sannolikt har impregneringsvätskan påverkat finnisgen på blockets yta.
En barbetad yta läcker lättare och i synnerhet om den är trycksatt.
http://www.soundseal.se/
Ett exempel på firma finns i länken ovan.
Fast nu handlade det ju egentligen inte om porositeter i gjutgods...
Detta verkar dom hylla på diverse andra forum. Bland annat MC folk samt hotrod folk....
http://www.gibbsbrandeurope.com/
http://www.roadsters.com/gibbs/
http://www.gibbsbrandeurope.com/
http://www.roadsters.com/gibbs/