Urelfer - tävlingsutförande

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Urelfer - tävlingsutförande

Post by Johannes »

Urelfer som de säger nere på kontinenten är möjligen mer känt som SWB i andra kretsar. Och de tyskspråkiga har börjat slira och släppa in allt till -73 i begreppet...


Nåväl, till säsongen 1968 (sista året innan hjulbasen förlängdes för att passa de kunder som ville ha en glidare för cafebruk...)fanns det fem olika 911:or som kunde dyka upp i startlistorna.

911, 911 T, 911L, 911S och 911R

911 är således bilar byggda som 65 och 66 or och således äldre modeller 1968.



911 Tourenwagen gruppe 2 och spezialtourenwagen Gruppe 5

911L samma som ovan

911T GT gruppe 3

911S GT gruppe 3


911R Protoype Gruppe 6


Dessutom fanns det något som kallades Tourenwagen Europapokal och där var 911 och 911L homologerade så att en motorer från Carrera 6 och 911R kunde användas.


För grupp 2 räckte det med 1000 bilar under en 12 månaders period och grupp 2 krävde 500.

Det fanns även en grupp 1 med 5000 där platsade 912.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Motorerna då tänker någon;

Till L modellen fanns det ett rally kit från fabrik

recarostolar sport eller skal
gummimattor
krängare 15/15
Konidämpare
dunlop SP
Motor 2000R med förstärkt koppling
Lättad främre kofångare
Oljeinstrument som på S modelllen


2000R motorn

Det är std 130 hästaren med lite S-grejor, kolvar, kammar, vev etc gav 150 hk. Svart kåpa.


Kostade 2100 DEM i april 1968.

Det fanns även ett sportkit.

I huvudsak huvudmunstycke 145 och en spolarvätskebehållare som oljefälla och vanliga slangar och klämmor, skruvar och annat krafs. Rimligtvis var detta bortkastade pengar för det gick att ragga upp liknande grejor i vilken bod som helst!



För 911T fanns det såklart också grejor;


Till grupp 3

Utan underredsmassa
Minimal ljudisolering
främre stötfångare utan förstärkningar och ohne "hörner"
Inga lister på kofångarna
Inga tröskellister
Inredning i svart konstläder
Förenklade dörrklädslar (de där med handtag från FIAT!)
Svart instrumentbräda

Slopat
Askkopp
Cigarrtändare
innerbelysning pass sida
Solskydd pass sidan


recaro stolar sport eller skal
Läderratt
halogen ljus
Motor 2000S (S motor 160 hk) 901/02
Lättat svänghjul och sportkoppling
Förstärkt motorupphängning
Sportkit I medskickat
Låda med annan drevsats
7:31 slutväxel

krängare 15/15
Konis
Ventilerade skivor (Det står inte med då blir det andra caliprar pga tjockleken)
Dunlop SP CP 57 "C"
Sänkt Chassi
Alu felgen "unpoliert"

Pris 5 150 DEM

Att sport kit I var bifogat men ej monterat beror givetvis på hur det var typgodkänt.

Ovanstående är således specen på 911 T / R

Den trimmades en smula med sport kit

Halsring 34 mm
huvudnunstycke 135
Luftkorr 185
tomgång 55

Kamtider som S och då gav motorn 170 hk med standard ljuddämpare.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tilläggas kan att med en dämpare som var mer öppen så kom det sista effektsteget. Fast den dämparen var inte gatgodkänd och tillverkaren varnade för paragraf 19 i Tyskland och motsvarande i andra länder.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tillvalslistan såg ut så här

100 literstank
spärrdiff
reservdelsväska för rally monterad på torpeden
bogserögla bak
hasplåt främre
hasplåt bakre
fotstöd för vänsterfoten (v-styrd bil)
800 watts generator och i vissa publikationer står det 900 watt
krängare bak 16 mm
störtbåge


Enbart för 911L gick det att beställa
option 9541 utan underredsmassa (-10 kp)
9542 utan ljudisolering (-15kp)

Det angavs i kilopond och kostade inget och dessa tillval var redan medräknadepå en 911T i rallyutförande
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

För de motorer som skulle ha en effekökning poängterade fabriken följande

1. Som bruksmotor för mindre tävlingar

2. Som rallye motor

3. Som Rennmotor (racing)



1. A Där gällde sportkit med reservation för sista steget på ljuddämperiet

B för rally med tidigare uppradade data och till 2000R 150 hästaren som nämnt tidigare så fanns det ett speciellt sportkit. I huvudsak bestående av huvudmunstycke 145 till webrarna. Och andra grenrör plus en massa småskruv och krafs.

2. Det gick att beställa rally prep från fabriken- möjligtvis kallar de som skruvar raggarbil detta för "Blue print"

Inbyggnad av sportkopplingen
Insugningsrör anpassas och poleras
Topplockens portar poleras
Höjd kompression till 9,8 ( det står inte med man kan svarva av topplocken eller cylinderfoten. men det gäller att följa kapa av kanhusen också annars går det inte, något att tänka på för den som jobbar med begagnade delar vid ett motorbygge - sträckaren blir även något slakare.)

Sportkit I inbyggt
Sportljuddämpare monterad


Det framgår tydligt att det går i vartannat eller hur man skall uttrycka det och sannolikt köptes det grejor lite hur som helst och an gammaldags anpassning av motorn enligt ovan kunde ju nästan göras i vilken vedbod som helst. Det var ju så förr i tiden. Om inte annat så gjordes det mallar ev en fabriksportning och sen var det bara att ta fram en luftdriven slipmaskin och dra igång!

3 Rennn motor

Nu snackar vi hard core. En rally motor skall ha bra bottendrag och fabriken på pekar att de olika underlagen, betongbana, torrt väder, fuktigt väder, höghöjd, varm, kallt väder etc.

Det behövdes inte tas hänsyn till i samma utsträckning.

Givetvis var det motorn från 911S som passade bäst för trimmning till gruppe 3

Förgasare från Carrera six i stort sett samma motor som till 911R. Det är weber 46.

Insugningsrör med grövre tvärsnitt och olika höjder, det finns även lättviktsrör av magnesioum men inte för gruppe 3

kammar från carrera six, det är de där med centralsmörjning, men motrn kan byggas om för detta

Vevstakar av titan. De var enbart homologerade för en karosstyp 911T med S motorn. Eller om man så vill förbjudna i en 911S för tävling. Idag vågar ingen åka med vevstakar av titan - de blir sköra med åren och då kan hela motorn bli totalskrot.

Kolvar från carrera six och de används med alucylindrarna som har kromade lopp. Det gr högre komp. i kombination till trixandet tidigare kan man komma upp i 10,4.

det fanns ett riktigt race system för ljuddämpreriet med megafoner.



B för Gruppe 2 var det i stort sett de tidigare omnämnda motorerna men komp höjt till 10,2 med S grejor


Oavsett vilket insug som användes med eller utan filter så rekommenderas ordinarie plåtburk på vintern för att få förvärmningen att fungera så det inte bildas is i förgasaren.


Nåväl, det finns såklart massvis om lådor, karosser, rutor och annat men min bedömning är att det kanske blir alltför långrandigt.

Allt ovan har jag kontrollerat med fabrikens egen byggkatalog med nummer W 351-01-300-07-68. Är något felaktigt så har jag slarvat vid översättningen eller tangentbordet. Möjligen kan det i sammanhanget vara värt att nämna att handledningen är såpass ovanligt att Porsches eget bibliotek inte har ett exemplar - och de är kanske störst i världen på litteratur för bilar. Möjligen var det så att den inte var tillgänglig. Det är inte speciellt många år sedan det inte gick att köpa en reservdelskatalog eller verkstadshandbok. Själv fick jag mina röda skrifter via jobbet.

Utan tvekan har jag haft stor nytta av katalogen "Sporttechnischer leitfaden für PORSCHE - Fahrer; nu går det in på 4:e decenniet.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Johannes wrote:



Vevstakar av titan. De var enbart homologerade för en karosstyp 911T med S motorn. Eller om man så vill förbjudna i en 911S för tävling. Idag vågar ingen åka med vevstakar av titan - de blir sköra med åren och då kan hela motorn bli totalskrot.
Det är inte tiden som knäcker Titanet troligtvis blyt i bensinen, så idagsläget bör det inte vara några problem.
Titan skall aldrig komma i kontakt exempelvis bly klor fluor kadmium metanol guld o.s.v
Titan är egentligen ett skitmaterial som reagerar med alla ämnen och bildar ofta spröda faser. Detta medför att det är lätt att med små defekter vid ämnes-tillverkningen.
Nötningsbeständigheten är skit och hög friktionskoefficient och bör inte användas över 400C. "Tyvärr" är densiteten låg och styvheten hög vilket gör att det lämpar sig mycket väl till roterande detaljer. Tillråga på allt elände så leder det knappt värme vilket medför bearbetningsproblem.

Om någon råkar ha en uppsättning stakar och är sugen på att använda dom så kan jag hjälpa till och kontrollera dom.

Bo, (med viss hatkärlek till detta material.)
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag minns att den 69S jag hade förut enligt förste ägaren (Kent Frodhe) hade en 2-literssnurra som var trimmad till 242 hk, på fabriken. Tyvärr fick ju motorn fötter på det glada 80-talet (sägs ha gått till Norge), men det skulle tydligen ha varit den mest effektstarka 2-liters privatmotor till en 911 som lämnat Porsches lokaler, någonsin.

Skulle vara intressant att få veta vad tusan som var gjort åt den maskinen för att få ut sådana siffror. Andra maskiner verkar inte ligga i närheten av detta.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Tack Johannes för all information om gamla race maskiner, mycket lärorikt då jag själv försöker få till min 2.0 maskin med hjälp av Stigs garage.

Det finns idag 2.0 bilar till salu i USA med effekt på 235 o 240 hk. De har dubbeltänding och Weber 46:or eller vilket är vanlig i USA PMO förgasare.
I övrigt vet jag inte diameter på insug och avgas på dessa maskiner.
Tiita in på www.901shop.com
Claes A
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

-69 har de stora ventilerna! med modern inställnings teknik och en bredbandslambda som kan flyttas mellan cylindrarna går det att komma långt...


På den tiden jag jobbade med jetmotorer för stridsflygplan kom jag i kontakt med en del titankonstruktioner och det gick exempelvis inte att rita med en blyertspenna på metallen. Blyet diffunderade in i metallen med brottanvisning som följd. Dessa detaljer hade även en kort livslängd pga allmän åldring.

Nu är det relativt länge sedan jag ägnade mig åt att räkna på balansering och hållfasthet på vevstakar för kolvmaskiner - men det är hårt belastade prylar.

Stålstakar i en trimmad 2.0 tror jag är praktiskt.
Post Reply