Kan någon hjälpa mig att åldersbestämma en Blaupunkt?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Kan någon hjälpa mig att åldersbestämma en Blaupunkt?

Post by jsoderbe »

Hej,

jag kom över en Blaupunkt Frankfurt lite hastigt och lustigt. Jag har kollat efter en till min 73:a, som ska bli en originalbil.

Den här ser egentligen lite för gammal ut tycker jag, men samtidigt dyker de inte upp så ofta i fungerande skick. Vad tror ni den har för ålder?

Image

Image

Image

Image


Det finns inga datummärkningar såvitt jag kan se. Dock går den att montera på både 6 V och 12 V elsystem....


Mvh Johan
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack Henrik,

Jag hade ingen aning! Synd, den blir ju fel till en -73a.....

Mvh Johan
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

En sån här är mer rätt för din bil: http://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_ ... 63064.html

Brukar dyka upp på tradera lite då och då.
911SC -82 (såld)
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Stjärtmotor wrote:En sån här är mer rätt för din bil: http://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt_ ... 63064.html
Jag klämmer in en annan radiofråga - jag har en sån Blaupunkt Frankfurt i min bil som är importerad från usa. Funkar den att använda här? alltså, är den gjord för de frekvenser som vi använder här i europa :?:
Bengt
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Borde inte det synas på frekvensskalan? Europa ligger väl mellan 87-108 MHz, ungefär? Var förresten inte amerikanerna pigga på AM-bandet på den tiden?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
felix83 wrote:Borde inte det synas på frekvensskalan? Europa ligger väl mellan 87-108 MHz, ungefär? Var förresten inte amerikanerna pigga på AM-bandet på den tiden?
Image
Så här ser den ut, inget som ger mig varningsklockor - men jag är okunnig på sånt :shock:

Bengt
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Den skalan ser väl ut som vilken radio som helst, så det borde väl funka?
En annan tanke; Har du verkligen så få saker på din att göra-lista att du har tid att oroa dig för radion? :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
felix83 wrote:En annan tanke; Har du verkligen så få saker på din att göra-lista att du har tid att oroa dig för radion? :D
Då jag är uppfödd på en bruksort så har jag lärt mig att ”bra jobb ska man vara rädd om” :shock: i mitt fall är det väl skrapa underredet + svetsa rost det gäller och då får man ta tag i nåt annat rejält som tex en radiofundering 8)

Bengt
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

gtBen wrote:Image
Någon som vet var man kan få tag på en sådan här frontpanel till en Blaupunkt i en 1974- instrumentbräda? Jag har hittat en från någon annan 70-talsbil som passar, men inte ser riktigt rätt ut.
Post Reply